Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-04-15, 11:21
Tysta Mari Tysta Mari är inte inloggad
Avancerad medlem

Reg.datum: Apr 2013
Fråga Skattefri förmån - dator och nätabonnemang

Hur skall avgifter för datorer och nätabonnemang, som föreningen betalar för styrelsen, redovisas?

Är sådana ersättningar skattefria?
Gammal 2013-04-15, 15:44
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Ja men alltså, för att föreningen ska betala dessa abonnemang, så krävs det ju att medlemmarna annars inte hade haft dessa. Alltså att abonnemangen för medlemmen är en "merkostnad" i och med styrelseuppdraget.

Svårt att tro att det är så. Troligare så tycker dessa ledamöter att det är bekvämt att föreningen betalars deras familjers abonnemang.

Nä, ta upp i stämma att föreningens betalning av ledamöters internetabonnemang skall upphöra.
Svara med citat
Gammal 2013-04-15, 17:12
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Glad Förmåner för förtroendevalda i brf

Föreningen ska inte betala för dator och internetabonnemang till förtroendevalda. Har stämman godkänt detta?

Tipsa valberedningen i din brf om att en förutsättning för att ingå i styrelsen är att denne har dator, internetuppkoppling och e-post, och varje nominerad person ska informera om denne saknar detta. Det är inte att kräva för mycket år 2013! En styrelseledamot utan dator/internet hör inte hemma i en brf-styrelse!

Om styrelseledamoten saknar telefon, ska föreningen betala för detta också (alltså hela kostnaden)?
Ja, jag vet. Det förekommer, tyvärr. Oavsett om behov finns för uppdraget
.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE
Svara med citat
Gammal 2013-04-15, 18:25
kluringens avatar
kluringen kluringen är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard

Svåra gränsdragningar för styrelsens utgifter
Citat:
Ursprungligen skrivet av Harald Visa inlägg
Ja men alltså, för att föreningen ska betala dessa abonnemang, så krävs det ju att medlemmarna annars inte hade haft dessa. Alltså att abonnemangen för medlemmen är en "merkostnad" i och med syrelseuppdraget.
Det kan vara en dator, men även tillbehör. Själv köper jag toner, skrivpapper och diverse förnödenheter till gården på föreningens bekostnad. Mina kvitton har landat på 7 8 tusen ibland, ingen har ifrågasatt. Gör man mycket blir det en hel del utlägg. Man ska inte behöva betala för att man jobbar för sin föreningen.
Citat:
Ursprungligen skrivet av Harald Visa inlägg
Svårt att tro att det är så. Troligare så tycker dessa ledamöter att det är bekvämt att föreningen betalars deras familjers abonnemang.
Man borde kunna förutsätta att ledamötena är ärliga. Tyvärr kan det förekomma en del mygel, men det fungerar om styrelsen är öppen och beredd att redovisa allt. Internrevisorns roll är viktig i sammanhanget. Proffsrevisorn har knappast möjlighet att avgöra.
Citat:
Ursprungligen skrivet av Admin Visa inlägg
Tipsa valberedningen i din brf om att en förutsättning för att ingå i styrelsen är att denne har dator, internetuppkoppling och e-post, och varje nominerad person ska informera om denne saknar detta. Det är inte att kräva för mycket år 2013! En styrelseledamot utan dator/internet hör inte hemma i en brf-styrelse!
Det är väl att ta i. Det kan vara en lite äldre, mycket person som aldrig har haft en dator, varken hemma eller på jobbet. Förloraren blir är då föreningen som går miste om en värdefull styrelseledamot. Man måste anta att personen kan sköta sitt uppdrag ändå såsom han har gjort i alla tider. Antagligen vill personen heller inte ha någon. Man måste lära sig att använde den också. Om viljan finns kan allting lösas. Det finns skrivbyråer, alternativt kan någon styrelsekamrat skriva rent hans koncept. Vi har haft en sådan person i styrelsen under många år. En erfaren jurist värdefull kontaktnät bland den juridiska eliten. Kompis med bl.a. Malmén som var involverad i utarbetandet av BRL. RIP käre vän, vi saknar dig enormt.
Gammal 2013-04-15, 18:52
Admins avatar
Systemadministratör

Glad Hur bra fungerar en icke uppkopplad ledamot i dagens teknikvärld?

Citat:
Ursprungligen skrivet av kluringen Visa inlägg
Själv köper jag toner, skrivpapper och diverse förnödenheter till gården på föreningens bekostnad. Mina kvitton har landat på 7 8 tusen ibland, ingen har ifrågasatt. Gör man mycket blir det en hel del utlägg. Man ska inte behöva betala för att man jobbar för sin föreningen.
Naturligtvis ska man inte behöva betala för att vara förtroendevald och det är givet att man ska få betalt för sina utgifter. Jag har själv lagt ner en hel del av mina egna pengar på föreningen utan kompensation... men jag får skylla mig själv.

Citat:
Tyvärr kan det förekomma en del mygel, men det fungerar om styrelsen är öppen och beredd att redovisa allt. Internrevisorns roll är viktig i sammanhanget. Proffsrevisorn har knappast möjlighet att avgöra.
Ja, revisorn kontrollerar inte detta. Det ingår i deras uppgifter, men eftersom revisorerna vet att ingen kontrollerar dem gör revisorerna naturligtvis inte mer än vad de känner för att göra.
Tänk på att de flesta brf-styrelser inte är så öppen som din. Medlemmarna i din brf är lyckligt lottade, och jag hoppas de är medvetna om detta.

Citat:
Det är väl att ta i. Det kan vara en lite äldre, mycket person som aldrig har haft en dator, varken hemma eller på jobbet. Förloraren blir är då föreningen som går miste om en värdefull styrelseledamot.
Denna diskussion har förekommit tidigare i forumet och i min egen brf. Fram till i år har jag vikit mig på denna punkt.
Nu anser jag att om en ledamot inte har dator/Internet/e-post;
1. försvårar detta styrelsearbetet (utom i små brf:ar naturligtvis)
2. finns det inte mycket som uppväger denna brist.
En medlem kan ha kompetens som brf:en kan dra nytta av på annat sätt, än att personen i fråga sitter i styrelsen
.

Utan att skriva en hel bok om detta här så innebär en uppkoppling mot Internet så mycket mer än att bara skriva mejl, och nackdelarna är många med en styrelseledamot som inte är uppkopplad.

Citat:
Man måste anta att personen kan sköta sitt uppdrag ändå såsom han har gjort i alla tider.
Det är just det jag menar att vi måste komma bort från. Vi befinner oss på 2000-talet. Internet är nödvändigt på så många olika sätt. Inte bara för att inhämta kunskap från detta forum.

Och visst, det är rätt att det inte räcker med att vara uppkopplad, man måste även vilja och kunna använda sig av tekniken. Juristen i fråga som satt i er styrelse var säkert användbar, men denna jurist skulle föreningen förmnodligen kunnat ha nytta av utan att juristen satt i styrelsen.

Hur som helst; jag tror att det blir svårt att idag hitta någon som inte är uppkopplad och som inte kan och vill använda sig av mejl, så problemet är säkert försumbart.

Och för själva frågan om föreningen ska betala för Internetuppkoppling och dator för styrelseledamöter så vidhåller jag min åsikt - precis som Harald - att det inte får förekomma. Och absolut inte utan stämmans tydliga godkännande i förväg. Medlemmarna måste ha rätt att veta vad ledamöterna kostar föreningen.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE
Svara med citat
Gammal 2013-04-15, 19:20
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard

Jag håller fullständigt med Kluringen. Har föreningen dessutom en lokal/kontor för BRFns skötsel borde det gå alldeles utmärkt att utrusta denna med dator och abonnemang så ledamöterna kan sköta vad som behövs på kontoret. Skrivare och papper och toner, kanske en hub för nätverk så att de som bor i närheten kan slippa betala egna abonnemang. En telefon är väl bra att ha på kontoret.

Även om vi i våran lilla förening sköter allt genom de attiraljer vi själva redan äger, så kan jag ändå inte se att något av ovanstående inte borde tillhandahållas av föreningen på föreningens bekostnad. Föreningen är ett företag och får stå sina kostnader som vilket annat företag som helst.

Ge fan i att bygga lägenheter av varenda skrymsle, utan att först tillse att föreningen kan drivas på det förstklassiga sätt som medlemmarna kräver. Man kan inte både äta kakan och ha den kvar.
Svara med citat
Gammal 2013-04-15, 19:29
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Standard kostnader för ledamot...

Nej nu: Vi befinner oss på 2000-talet, ja, och vadå....det är värre än någonsin. Ser just ingenting som datorn bidragit till som gjort livet bättre i föreningarna, tvärtom! .

Om en förening har valt en styrelseledamot utan dator då skall givetvis föreningen betala kostnaderna för den. Det finns ingen anledning till att förkasta en duktig person som vill göra en insats i sin förening p g a att den inte äger dator. Jag har väldigt många unga runt mig och det är ytterst få som har dator i bostaden. De har den på arbetet. Dator som ägs av föreningen skall användas i föreningens lokaler. Den är ett arbetsredskap.

Det andra argumentet är viktigare, nämligen att det förutsättes att en bättre förvaltning sker via dator. Faktiskt är det tvärtom: dator har ersatt de personliga kontakterna vilket har lett till att avstånd mellan styrelse och boende stadigt ökar. Det är enklare att skriva till detta forum än att tala med föreningens medlemmar. Säkert finns det en kunskapsbank som är utelåst för att det å skriva hit är enklare.

Personligen anser jag att dator faktiskt kan vara är en stark bidragande orsak till den bristande sociala gemenskapen mellan medlemmarna.

Med vänlig hälsning korsdraget
Svara med citat
Gammal 2013-04-15, 20:02
Admins avatar
Systemadministratör

Glad Är datoriseringen bara av ondo?

Citat:
Ursprungligen skrivet av totiki Visa inlägg
Skrivare och papper och toner, kanske en hub för nätverk så att de som bor i närheten kan slippa betala egna abonnemang. En telefon är väl bra att ha på kontoret.
Ja, det är ju en helt annan fråga än den som var aktuell här (enligt min och Haralds tolkning av den kortfattade frågan). Självklart ska föreningen ha en dator med allt vad som hör till. Det är väl givet för alla och envar?

Citat:
Ursprungligen skrivet av Korsdraget Visa inlägg
Ser just ingenting som datorn bidragit till som gjort livet bättre i föreningarna, tvärtom!
Det beror ju i så fall inte på datorn eller uppkopplingen, utan på dem som använder datorn, och då kanske val av ledamöter inte skötts på bästa sätt?

Citat:
Om en förening har valt en styrelseledamot utan dator då skall givetvis föreningen betala kostnaderna för den.
Det ser jag ingen som helst anledning till. Men som jag redan påpekat så talar vi om ett problem som i praktiken inte finns, så det finns kanske viktigare frågor för oss att lägga vår energi på?

Citat:
Det finns ingen anledning till att förkasta en duktig person som vill göra en insats i sin förening p g a att den inte äger dator.
Återigen, jag tror det blir väldigt svårt att hitta en ledamot som;
1. inte äger en dator.
2. inte kan använda föreningens dator
.

Finns det ledamöter som vill ha en personlig dator med personlig internetuppkoppling så får de vackert bekosta detta själv. Annars har de inte i styrelsen att göra, enligt mig (och jag säger inte att det inte finns undantag).

Förbrukningsmaterial är en annan sak.

Citat:
Jag har väldigt många unga runt mig och det är ytterst få som har dator i bostaden. De har den på arbetet.
Det stämmer inte med statistiken, och låter mycket, mycket, mycket märkligt. Minst 90% av Sveriges befolkning har en dator (eller flera datorer). Lika många har tillgång till Internet. Men har de dator på sitt jobb så är ju problemet löst.

Jag tror därför att de utan dator ganska lugnt kan uteslutas som aktuella för förtroendeposter i en brf.
Skulle det högst osannolika inträffa att man hittar någon som är lämplig för ett uppdrag i styrelsen där denna person inte har tillgång till dator så förstår jag inte varför medlemmarna ska betala för denna persons dator. Ser ingen som helst logik i detta eftersom föreningens dator i så fall får användas
.

Citat:
Det andra argumentet är viktigare, nämligen att det förutsättes att en bättre förvaltning sker via dator. Faktiskt är det tvärtom
Mjae, jag är nog av diametralt motsatt åsikt. Blir förvaltningen sämre om modern teknik används så är det inte teknikens fel. Felet ligger hos dem som valt personerna som ska använda tekniken.

Senast redigerad av Admin: 2013-04-15 klockan 21:05.
Svara med citat
Gammal 2013-04-15, 21:14
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Standard dator i föreningen

Admin, nej så klart det behöver inte bli inte bättre utan dator, men ingen kan bevisa att det blir bättre med dator heller.

Det är svårt att få engagerade medlemmar och faktum är att det var lättare förr i tiden, men då får vi nog gå ganska långt bakåt i tiden. Kanske närmare 30 år.

Bostadsrätt kanske inte är en bra boendeform i dag, när det enbart handlar om pengar hit och dit, väldigt lite om att samarbeta eller mötas.

Med vänliga hälsningar korsdraget
Svara med citat
Gammal 2013-04-15, 22:22
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Citat:
Bostadsrätt kanske inte är en bra boendeform i dag, när det enbart handlar om pengar hit och dit, väldigt lite om att samarbeta eller mötas.
Nu tycker ju jag förvisso att Brf är en utmärkt boendeform, men här berör du ändå klon i TS frågeställning.

Om förtroendevalda lägger energi på att jaga dessa, förvisso småsummor för de flesta föreningar, så ställer jag mig direkt frågande till om de är de mest lämpade, eller, hur ser de själva på sitt uppdrag? Vad ska de uträtta, och varför är de valda?

Klart att "det inte ska kosta pengar" att vara förtroendevald, men det finns en moralisk gräns för hur jag själv skulle kunna med att hantera detta faktum.

Klart att min egen bil då och då åker föreningens ärenden. Klart att jag själv lånar ut verktyg till städdagar och projekt. Klart att jag själv hjälper en medlem som hör av sig, om det är något jag kan lösa.

Men så sover jag inte heller dåligt för att jag behöver låna ett par stora kuvert från kontoret för egen räkning. Eller ett frimärke.

Men fokus får ju aldrig ligga här. Jag skall inte åta mig uppdraget, för att få tillgång till stora kuvert.

I föreningar där frågeställningar av TS kaliber över huvud taget kommer upp, känns det som att det inte är /i detta fallet internet och ev. datorer/ som är själva problemet, utan det är endast tecken på att det finns betydligt STÖRRE problem. Föreningen går antagligen dåligt, och man förmår inte att göra det bättre, istället antingen tillskansar man sig det man kommer över, eller också letar man bevis för att andra skor sig.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:27.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2020.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare