Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-10-13, 12:37
Hallmat Hallmat är inte inloggad
Peta-medlem

Reg.datum: Oct 2009
Standard Avtal med en död i brf?

Kan en firma ha ett avtal med t.ex. en bostadsrättsförening där den som skrivit på avtalet för föreningens räkning är död?

Frågan uppkom i samband med att jag ska ta över som nyckelansvarig och om vi då skulle behöva ett nytt behörighetsavtal med nyckelfirman eller inte. Själva avtalet är alltså med föreningen, men den som skrivit på som firmatecknare gick bort förra sommaren.

Enligt firman är detta OK, "det blir så ibland" sa man. Men kan det verkligen vara korrekt rent juridiskt?
Svara med citat
Gammal 2010-10-13, 12:45
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Ja det bör väl vara OK om personen när avtalet skrevs på var behörig företrädare för föreningen. Avtalet är ju mellan föreningen och firman, inte mellan den döde och firman (och isåfall hade väl dödsboet inträtt som avtalspart så avtalet hade kunnat löpa på oförändrat, om det varit ett avtal som lämpade sig för en fortsättning (och inte fotmassage eller liknande.... :-)) och föreningen lever ju fortfarande.
Svara med citat
Gammal 2010-10-13, 12:49
Sandlådans avatar
Sandlådan Sandlådan är inte inloggad
Exa-medlem

Reg.datum: Sep 2010
Standard

Javisst, är detta ok.

Det väsentliga är att när avtalet skrevs på var den som gjorde det för föreningens räkning behörig firmatecknare.
Att personen i fråga sedan avlidit saknar betydelse.

Jämför med att fd styrelsemedlemmar flyttar ur föreningen alt avlider.
Ska alla de beslut som de varit med att fatta under sin tid som styrelseledamot rivas upp och ogiltigförklaras?
Nä, det blir ju orimligt...
Svara med citat
Gammal 2010-10-13, 13:45
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard

Både ja och nej.
I ert fall med nyckelfirman torde det inte vara något problem. Men det finns situationer där det kan vara problem. Exempelvis ifall avtalet har någon form av fortsatt förfarande. En avliden persons underskrift på en bygglovsansökan kan vara ett sådant fall. Hur skall den avlidne kunna bygga det som avses? Visst det kan andra göra, men ansvaret måste ligga hos en levande person. Det kräver alltså en ny bygglovsansökan. Ej heller en fullmakt från en avliden gäller i detta fall. Ifall inte lagen ändrats sedan detta senast var aktuellt i min närhet.
Svara med citat
Gammal 2010-10-13, 13:55
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av totiki Visa inlägg
Både ja och nej.
I ert fall med nyckelfirman torde det inte vara något problem. Men det finns situationer där det kan vara problem. Exempelvis ifall avtalet har någon form av fortsatt förfarande. En avliden persons underskrift på en bygglovsansökan kan vara ett sådant fall. Hur skall den avlidne kunna bygga det som avses? Visst det kan andra göra, men ansvaret måste ligga hos en levande person. Det kräver alltså en ny bygglovsansökan. Ej heller en fullmakt från en avliden gäller i detta fall. Ifall inte lagen ändrats sedan detta senast var aktuellt i min närhet.
Det är väl en stor skillnad mellan ett avtal mellan två parter och en ansökan om att få göra något?

Men oavsett det, gäller samma sak även om en firmatecknare i en förening har ansökt om bygglov för föreningens räkning, och firmatecknaren avlider (eller på annat sätt upphör att vara firmatecknare)? Måste föreningen då söka på nytt om bygglov?
Svara med citat
Gammal 2010-10-13, 14:17
kluringens avatar
kluringen kluringen är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard

Förlåt, jag menar absolut inget personligt Totiki, men detta om underskrift på ett bygglov är bland det dummaste jag någonsin har hört!

Varifrån har du fått den uppgiften?

Det kanske var fråga om ansvarig arbetsledare som man var tvungen att ha förr? Inte ens om arbetsledaren dog eller hoppade av behövde man göra en förnyad bygglovsansökan. Det gör man bara om bygglovet har gått ut.
Svara med citat
Gammal 2010-10-13, 14:18
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av clabbe Visa inlägg
Det är väl en stor skillnad mellan ett avtal mellan två parter och en ansökan om att få göra något?
Som jag sade, det kan bero på situationen.
Citat:
Men oavsett det, gäller samma sak även om en firmatecknare i en förening har ansökt om bygglov för föreningens räkning, och firmatecknaren avlider (eller på annat sätt upphör att vara firmatecknare)? Måste föreningen då söka på nytt om bygglov?
Inte i de normala fall då firman kan ta fortsatt ansvar. Men som sagt var, det kan bero på situationen. Har föreningen bara två firmatecknare och dessa avlider tillsammans i en bilolycka innan ärendet är avgjort? Nu tror jag inte stadsbyggnadskontoret kommer att bråka om detta, de vill ju bygga. Men formellt finns det ingen ansvarig part längre. Där jag sett det användas har varit i motsatt situation. I överklagande som skett efter dödsfall.
Svara med citat
Gammal 2010-10-13, 14:24
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av kluringen Visa inlägg
Förlåt, jag menar absolut inget personligt Totiki, men detta om underskrift på ett bygglov är bland det dummaste jag någonsin har hört!

Varifrån har du fått den uppgiften?
Som jag sade, det kan bero på situationen.
Det fall jag känner till gäller en fastighet som hade delat ägande. Efter bygglovsansökan avled den ene utan arvingar. Kvarlåtenskapen gick till allmänna arvsfonden. Denna fond driver inga byggärenden.

Det finns säkert mer korkade situationer än denna som kan uppstå.
Svara med citat
Gammal 2010-10-13, 14:53
Yotta-medlem

Standard

Avlider alla firmatecknare utser väl föreningen nya firmatecknare som kan träda in, svårare än så är det väl inte.

Men i ditt exempel Totiki berodde det väl snarare på att ena parten inte ville driva frågan mera än brist på företrädare som kunde inträda i den avlidnes ställe?
Svara med citat
Gammal 2010-10-13, 15:46
Sandlådans avatar
Sandlådan Sandlådan är inte inloggad
Exa-medlem

Reg.datum: Sep 2010
Standard

Citat:
Avlider alla firmatecknare utser väl föreningen nya firmatecknare som kan träda in, svårare än så är det väl inte.
Exakt, Clabbe
Firmatecknare företräder bara föreningen.
I juridisk mening är det föreningen och inte firmatecknaren personligen som är avtalspart när avtal tecknas och som ansöker om bygglov mm.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
HSB Bolina 2.0 avtal Admin El, Uppvärmning/inneklimat, V&V, Vatten - Bredband, telefon, TV 12 2012-01-20 15:36
Ett iskallt avtal tette Bostadsrättsforum 0 2011-06-01 17:24
Avtal med ekonomisk förvaltare delphi Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 6 2010-03-27 10:20
Gamla Avtal Torkel Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 9 2010-01-22 12:32
Gäller faxat avtal? hejsansvejsan Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 2 2008-06-02 20:46

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:15.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2020.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare