|
Registrera | FAQ | Kalender ![]() |
Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. ![]() ![]() |
Fler nyheter Mer nyheter Webbradio |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Men du har rätt i att jag missat just detta Hsb-dokument, för jag hittar det ingenstans om jag söker på deras hemsida, och har heller inte fått denna information fastän vår förening tillhör Hsb, och vi diskuterat nya stadgar hela hösten! Den information som ges på vissa Hsb-sidor är att en ny version "2011 version 5" ska bli klar i oktober. Vi får väl se... ![]()
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Mitt svar var till clabbe som frågade om övergångsreglerna! Kontakta medlemsansvarig i ditt HSB-distrikt för att få förslag till version 5 av stadgarna. Jag har haft dem sedan början av oktober. |
|
|||
|
|||
![]() Hej
Jag undrar vad konsekvensen är om en förening inte justerar sina stadgar, i enlighet med de ändringar som skett? T.ex. att stadgar anger "tidigast fyra veckor", där den nya lagen säger "senast sex veckor". Betyder detta att "allt som står stadgarna" sätts ur spel? Eller är det utan juridiska konsekvenser så länge man följer den nya lagens regler? Om t.ex. en stämma utlysts utanför den lagstadgade tidsrymden så kan allt på denna stämma anses vara ogiltigt? Men om man håller sig inom denna tidsrymd är det ok? |
|
|||
|
|||
![]() Lag gäller före stadga. Att kontinuerligt uppdatera föreningens stadga är alltså ett sätt att säkerställa att just sådana oklarheter som du beskriver inte uppstår.
En stämma är giltig så länge ingen klandrar den. Om klander sker kommer det som står i lag gälla och risken finns alltså att ni får ta om en stämma ifall kallelsen inte hållit sig inom lagens nya tidsgränser. Det är dock mycket ovanligt att en stämma behöver tas om av denna anledningen. Det finns föreningar med oförändrad stadga sedan 20-30-40 eller 50 år som fungerar utan problem. Man skall komma ihåg att det finns ett starkt "branschintresse" för att föreningarna skal ändra sina stadga hela tiden som inte grundar sig i välvilja om föreningarna, utan istället bottnar i rent affärsmässiga orsaker för att förvaltningsbolagen vill sälja konsulttimmar. Smart förening plockar fram aktuella lagändringar från Google och genomför stadgeändring på egen hand löpande med 5-6 års mellanrum. |
![]() |
Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster) | |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|
![]() |
||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
Behöver styrelsen inte följa stadgarna? | Micki | Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma | 7 | 2012-10-14 15:03 |
Medlem bryter mot stadgarna i brf om andrahandsuthyrning | Kiton | Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF | 13 | 2011-11-07 00:32 |
LEF överordnad stadgarna för bostadsrättsföreningen? | delphi | Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF | 15 | 2010-05-21 00:33 |
Fel i SBC-stadgarna för brf jämfört med lagen - Hur rätta upp? | tractors | Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF | 3 | 2010-03-10 14:37 |
Revisorn ska ej revidera styrelse/VD enl. Ernst & Young | Admin | Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer | 4 | 2008-04-11 11:53 |