Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Bostadsrättsforum
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Bostadsrättsforum
Sveriges största och bästa samlingsplats för bostadsrättshavare! Syftet med detta forum är att värna om bostadsrättshavarnas intressen och utveckla/förbättra bostadsförhållanden för dem som bor i bostadsrätt, öka engagemanget samt att fungera som styrelsestöd och bistå med hjälp till övriga förtroendevalda i föreningen. Hur fungerar det i din brf? Vad är bra/dåligt? Vilken information önskar du? Vad behöver du hjälp med? Genom att uppmärksamma de problem och frågeställningar som finns i brf:ar kan vi alla påverka i riktning mot en bättre boendemiljö. Dela med dig av Dina kunskaper och erfarenheter! Läs FAQ för att lära dig mer om alla funktioner/finesser i detta forum! De 10 senaste inläggen. Frågor om forumets användning; Brf gästbok RSS-feed för detta forum med de senaste trådarna som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
                                Skriv motioner!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-06-09, 00:54
Hasse Hasse är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Jun 2014
Standard Läckande hängränna

Jag flyttade in 2008 som förste ägare av min lägenhet. Den ligger på plan 6, näst högst upp i huset med en rejäl terrass och balkong på sammanlagt 38 kvadrat. Den enda hängrännan på hela fasaden hänger oåtkomlig för mig under min balkong och den har läckt sedan jag flyttade in. För nåt år sedan slutade jag felanmäla den, less på att tjafsa, och tänkandes att fasaden hursomhelst inte är mitt ansvar och att jag dragit mitt strå till stacken med 5 eller 6 felanmälningar.

Men efter några rejält skarpa tillsägelser från grannar och styrelse så vet jag inte hur jag ska göra. Det går åt många och stora växter för att göra terrassen trevlig att vara på...men om jag vattnar dem så får jag skäll av omgivningen.

Jag har tagit reda på följande fakta

Terrass 29 kvm, balkong 9 kvm. Balkongen på lägenheten ovanpå är 12 kvm. (den är indragen 30 cm i förhållande till min och har ingen hängränna så det vattenflödet rinner ner på min balkong.) Fasadyta mot terrass/balkong ca 66 kvm, totalt alltså 104 kvadratmeter som hängrännan ska klara av.

Byggnormen säger att avrinning ska beräknas med 0,013 l/sekund och kvadratmeter samt att vid beräkning av avrinning från platta tak ska fasadyta mot taket samt yta under balkong inkluderas. 0,013 (liter) x 3600 (sekunder) = 46,8 liter per kvm och timma. 46,8 x 104 = 4867,2 liter per timme ska alltså kunna transporteras bort enligt byggstandard AMA. Jag vattnar med en slang kopplad till kökskranen. Den ger 12 liter per minut. 12 x 60 = 720 liter per timme.

Med andra ord: jag är helt säker på att jag inte, som styrelseordföranden formulerar det; "vattnar på fel sätt". Det är helt enkelt omöjligt även om jag anstränger mig att få systemet att flöda över.

Hur gör jag för att tvinga fram en reparation? Vilka regler styr det här? Vad kan jag åberopa? Nån som vet? Det är tröttsamt att vattna i smyg nattetid...

/H
Svara med citat
Gammal 2014-06-09, 12:51
Pannrummets avatar
Pannrummet Pannrummet är inte inloggad
Zetta-medlem

Reg.datum: Feb 2013
Glad Hängränna

Rännan läcker förmodligen av att förmultnande växtmaterial samlats i rännan och hindrar avrinningen. Rännan svämmar över helt enkelt eller att den är klantigt skarvad så att det rinner igenom vid skarven.

Någon i styrelsen måste ringa t.ex plåtslagaren och låta dom åtgärda problemet. Har styrelsen otur så måste entreprenör hyra en skylift och då är det lika bra att de kollar övriga hängrännor så att de blir rensade.

Senast redigerad av Pannrummet: 2014-06-09 klockan 20:43. Anledning: Missuppfattning
Svara med citat
Gammal 2014-06-09, 18:11
Medlem

Standard

Det blev nåt missförstånd här. Jag ingår inte i styrelsen. Och visst skulle den kunna vara igensatt, men eftersom den läckt sedan första dagen så är det nog snarare en skarv eller att den inte är rätt riktad. Kan jag som enskild medlem beställa plåtslagare med skylift? Det går inte att komma åt utan.
Svara med citat
Gammal 2014-06-09, 23:39
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Hängrännor/avvattning är styrelsens ansvar. Felanmäl till styrelsen, och om de hävdar att det är ditt vattnande av blommorna som är problemet, så får de allt visa att det är så. Helt enkelt genom att ta dit en sakkunnig som får bedöma dimensionering och utförande av hängrännan. En byggbesiktningsman torde vara alldeles utmärkt!
Svara med citat
Gammal 2014-06-10, 01:07
Medlem

Standard

Ok, så hävda, utgående från fakta och siffror, att det inte kan vara mitt vattnande som är problemet och kräva besiktning? Det låter som en väg framåt, tack!
En relaterad fråga som ni kloka människor därute har svar på: är det ok att ha avrinning från en balkong ned på en annan? Jag spanar överallt men ser aldrig balkonger ovanför andra som är indragna men som inte har hängrännor?
Svara med citat
Gammal 2014-06-10, 11:21
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Vad gäller balkongen ovan dig, så låter det som en sniklösning av byggaren. Är det en olägenhet för dig, skall föreningen titta på en lösning.

Steg ett i så fall, är ju att studera ritningarna. Var det en hängränna inritat där, som aldrig kom på plats?

Om inte, skulle det gå att montera en ränna i efterhand på ett bra sätt?

Samma gubbe som kollar din balkongs avrinning, kan hjälpa er med att titta på detta.

Men, allt kräver att man har en lösningsorienterad styrelse. "Ok, detta fungerar inte, vad kan vi göra för att få det att fungera?" Att direkt skjuta in sig på att det är ditt vattnande som är problemet, är att likt strutsen gömma huvudet och inte vilja se verkligheten.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Läckande tvätt-tvätt maskin, från ovan... Rätt-bostad Bostadsrättsforum 14 2014-01-01 16:16
Grannens hängränna läcker till mig Berit.S Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 11 2012-12-28 01:33
Läckande värmepanna challe Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 1 2011-11-25 17:52
Läckande toalett i brf - byggfelsfråga, föreningsfråga eller en privatsak? herrberg Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 3 2011-09-11 12:57
Badrumsrenovering pga läckande element - Får betala allt själv! Helt knäckt Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 3 2008-09-08 15:12

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:45.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare