Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer
Konstituering, ordförande, sekreterare, studieorganisatör, ledamöter, suppleant, reservationer, styrelsemöten, maktmissbruk, vicevärd & vaktmästare, anställda RSS-feed för detta forum om styrelse, protokoll, arbetsordning, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-07-20, 22:01
Snäll Snäll är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Jul 2011
Standard Kränkt av styrelsen

Hej!

Det känns som att jag systematiskt har blivit kränkt av styrelsen.
Jag flyttade in för några år sedan och har förutom min inflyttningsfest skött mig.
Jag bor högst upp och längst in vilket gör att ingen kan gå förbi min dörr utan jag är helt enkelt den enda som går där. Jag ställde en skohylla utanför min dörr vilket en i styrelsen tyckte var väldigt "checkt". Några dagar senare får jag en tillsägelse med brev att jag ska ta bort skohyllan.

Nu senast ville dom att jag skulle laga en sak i lägenheten som var sönder innan jag flyttade in och som vi inte avtalde om att jag skulle reparera. Enligt en viss paragfraf betyder det helt enkelt att det är dom som ska ordna med det och inte jag. Snäll som jag är sa jag att jag ska ordna det under sommaren då jag ändå skall renovera och ordnar detta samtidigt vilket dom samtyckte till.
Då klampar dom in en dag mitt i juni och konstaterar att jag inte har ordnat med detta och jag får en skriftlig varning där även störande ljud tas upp på både dagtid och natteid.
Jag blev givetvis chockad eftersom sommaren inte är slut och jag inte gör några störande ljud att det skall renderas i en varning. jag har kvällsskift och kommer hem vid 01 och tar en dusch och ibland äter en macka innan jag går till sängs. Min kamrat som bor med mig går upp 04 och gör sig iordning till jobbet under största möjliga tystnad( en dusch och liten frukost samt toabesök). Detta stör alltså grannen under oss men inte vägg-i-vägg grannarna. Styrelsen anser att vi förtjänar att varnas för detta. Jag har på hög musik på dagen i cirka 1 timma innan jag åker till jobbet vilket jag trodde var helt okey men har nu läst att inte ens det är okey.
Grannen under mig är en väldigt gammal kvinna som inte ens vill prata med mig när jag försker vara trevlig och försöka komma överens.

Vad ska jag göra? vi är båda unga runt 25års åldern men vet hur man ska beté sig. Nu är vi så rädda att vi knappt vågar duscha eller gå på toa när jag kommer hem eller han ska till jobbet eller ha vanlig ljudvolym på tv:n på helgerna. Jag personligen har drömt mardrömmar 2 ggr på 3 veckor angående detta. Är det normalt att styrelsen kan kränka oss och skrämma upp oss så här. vi vill inte bli vräkta men det känns samtidigt som att dom har det som mål och skickar varningar utan anledning.

Förstår inte heller hur denna gamla kvinna kan höra ljud överhuvudtaget.

Min fråga till Er är hur jag kan bevisa att vi inte gör några störande ljud samt hur enkelt är det för dom att vräka oss på dessa väldigt lösa/felaktiga grunder?
Svara med citat
Gammal 2011-07-20, 23:41
Maris Maris är inte inloggad
Mega medlem

Reg.datum: Jun 2011
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Snäll Visa inlägg

Förstår inte heller hur denna gamla kvinna kan höra ljud överhuvudtaget.
Mitt råd är att inte kränka människor på det här viset. Visa hänsyn till dina grannar så kommer de att visa hänsyn till dig. Om min granne ovanför mig duschade klockan 01.00 och 04.00 på natten och spelade hög musik på dagarna skulle jag också klaga. Sluta med det så kommer inte bara dina grannar att sova gott på natten utan även du.
Svara med citat
Gammal 2011-07-21, 00:10
Snäll Snäll är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Jul 2011
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Maris Visa inlägg
Mitt råd är att inte kränka människor på det här viset. Visa hänsyn till dina grannar så kommer de att visa hänsyn till dig. Om min granne ovanför mig duschade klockan 01.00 och 04.00 på natten och spelade hög musik på dagarna skulle jag också klaga. Sluta med det så kommer inte bara dina grannar att sova gott på natten utan även du.

så vi ska inte få duscha efter samt innan jobbet?
Svara med citat
Gammal 2011-07-21, 01:56
Maris Maris är inte inloggad
Mega medlem

Reg.datum: Jun 2011
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Snäll Visa inlägg
så vi ska inte få duscha efter samt innan jobbet?
Jag tror att jag besvarat din fråga i mitt tidigare inlägg. Man varken duschar, tvättar eller kör igång diskmaskinen mellan klockan 21.00 på kvällen och 07.00 på morgonen oavsett vilka arbetstider man har.

Vad gäller skohyllan så får man inte ställa ut saker i korridoren då det kan hindra utrymning och försvåra räddningsarbete i händelse av brand. Denna regel är alltså inte till för att trakassera någon utan för att rädda liv.

Att säga att en människa inte kan höra något över huvud taget bara för att hon är gammal och därför av någon anledning skulle ljuga om att du stör henne på nätterna är kränkande.
Svara med citat
Gammal 2011-07-21, 12:19
kluringens avatar
kluringen kluringen är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard Ni talar förbi varandra Snäll och Maris

Snäll känner sig kränkt av att styrelsen utfärdar varningar och hot om uppsägning så lättvindigt. I mina öron låter det som en maktfullkomlig styrelse.

Duscha och gå på toa måste man få göra dygnet runt, har aldrig hört talas om förbud mot detta. Den som jobbar skift har kanske inget annat val. Skohyllan har Snäll rättat till och festen var tydligen en engångshändelse. Att spela musik högt är hänsynslöst, men sker det kort tid mitt på dagen är det ingen anledning till vräkning, det finns det flera domar om.

Gör man inga onormala ljud är det ett rimligt antagande att grannen ung eller gammal inte hör något och är knappast ett kränkande uttalande. Att benämna grannen som ”denna gamla kvinna” är inte kränkande om den klagande grannen råkar vara en gammal kvinna.

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Vad tycker du om styrelsen? Admin Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 11 2019-12-12 09:29
Bostadsrättsförening betalar kränkt familj - Sydsvenskan Admin Senaste Nytt 0 2011-10-25 16:32
Styrelsen avgick pjärlumjär Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 5 2010-11-30 10:15
Är styrelsen egenmäktig? Susanne Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 36 2009-06-17 16:29
Utbildning för styrelsen i brf BigM Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 5 2009-01-24 00:58

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:12.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare