Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer
Konstituering, ordförande, sekreterare, studieorganisatör, ledamöter, suppleant, reservationer, styrelsemöten, maktmissbruk, vicevärd & vaktmästare, anställda RSS-feed för detta forum om styrelse, protokoll, arbetsordning, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-05-12, 18:02
M-H M-H är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Nov 2010
Standard Årsstämma!

Min mamma äger och bor i en brf sedan 37 år tillbaka. Hon börjar bli lite gammal och frågade mig om jag inte kunde gå på årsstämman i
hennes ställe självklart utan rösträtt då jag inte är medlem. Tanken var att jag skulle närvara för kunna uppdatera min mamma i lugn och ro.
Nu är jag inte välkommen att ens närvara på årsstämma efter ett samtal från en styrelsemedlem. Till min fråga gör man så och är det vanligt?
Svara med citat
Gammal 2015-05-12, 20:50
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Ja detta är korrekt förfarande. Vad styrelsemedlemmen borde upplyst dig om är att du med en fullmakt från din mamma får rätt att bevista stämman.

Reglerna kring årsstämmorna är strikta, men det är i grunden för att skydda föreningens intressen. Ingen utomstående intressent, te x entreprenör, bank eller annan leverantör skall under stämmans skyddande paraply få påverka under medlemmarnas viktigaste sammankomst.

Lika gäller te x en bolagsstämma i ett aktiebolag.
Svara med citat
Gammal 2015-05-13, 02:32
Borättexperten Borättexperten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Harald Visa inlägg
Ja detta är korrekt förfarande. Vad styrelsemedlemmen borde upplyst dig om är att du med en fullmakt från din mamma får rätt att bevista stämman.
Alltså var det inte ett korrekt förfarande. Styrelsemedlemmen skulle naturligtvis direkt ha sagt att han var välkommen, bara han hade fullmakt.
Gammal 2015-05-15, 11:51
Mumien Mumien är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2012
Standard Oväntat besök?

Citat:
Ursprungligen skrivet av Harald Visa inlägg
Reglerna kring årsstämmorna är strikta, men det är i grunden för att skydda föreningens intressen. Ingen utomstående intressent, te x entreprenör, bank eller annan leverantör skall under stämmans skyddande paraply få påverka under medlemmarnas viktigaste sammankomst.

Lika gäller te x en bolagsstämma i ett aktiebolag.

Därför undras om styrelsen med minsta möjliga varsel innan Årsstämma ska
hållas kan anslå att besök inbjudits.

Detta hände på årsstämman 2013.

Det ena besöket var en mäklare, som jag kan förstå, fått instruktioner att deklarera bostadsrätternas ökade marknadsvärde sedan "fasadomdaningen". Anförandet hölls innan mötets öppnande och tog en liten stund.

Andra besöket var en energiansvarig på HSB - Värmland som förespråkade IMD.

Jag ogillar skarpt när stämman förhalas till nackdel för medlemmarna. Utan besök har styrelsen/mötesordföranden annars ambitionen att forcera mötet så mycket som möjligt.

HSB-killen hade sitt anförande i mitten av stämman. Mötet ajournerades och
fortsatte när HSB-killen mässat färdigt. Anförandet tog ca 25 minuter av stämmotiden.

Är ajourneringen en ursäkt för att nämnda saker får ske? Är det inte som sägs, att årsstämman alltid är reserverad för medlemmarna på deras viktigaste sammankomst?
Svara med citat
Gammal 2015-05-24, 22:34
GerryMulligan GerryMulligan är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: May 2015
Standard Ljudinspelning av stämman?

Jag är delägare i min BRF. Jag vill inte bevilja styrelsen ansvarsfrihet på stämman. Styrelsen har inte följt de mest elementära regler som lagar och förordningar kräver. Styrelsen döljer information - jag har det väl dokumenterat. Det enda jag vill uppnå är att styrelsemedlemmarna skall vara medvetna om att de måste följa gällande lagar. Det gagnar ingen om jag obstruerar på stämman. Men det gagnar övriga delägare om styrelsemedlemmarna inser att var och en, personligen, bär ansvar för att lagarna följs. Förmodligen samma problem med ja-sägare som i många andra BRF.
Därför vill jag bara sätta ned foten genom att bara hålla tyst och spela in vad som sägs på stämman. Protokollföraren lär nog tänka efter innan hen skriver ut dokumentet.
Svara med citat
Gammal 2015-05-25, 14:18
Yotta-medlem

Standard Ljudupptagning

Citat:
Ursprungligen skrivet av GerryMulligan Visa inlägg
Jag är delägare i min BRF. Jag vill inte bevilja styrelsen ansvarsfrihet på stämman. Styrelsen har inte följt de mest elementära regler som lagar och förordningar kräver. Styrelsen döljer information - jag har det väl dokumenterat. Det enda jag vill uppnå är att styrelsemedlemmarna skall vara medvetna om att de måste följa gällande lagar. Det gagnar ingen om jag obstruerar på stämman. Men det gagnar övriga delägare om styrelsemedlemmarna inser att var och en, personligen, bär ansvar för att lagarna följs. Förmodligen samma problem med ja-sägare som i många andra BRF.
Därför vill jag bara sätta ned foten genom att bara hålla tyst och spela in vad som sägs på stämman. Protokollföraren lär nog tänka efter innan hen skriver ut dokumentet.

Har aldrig haft förtroende för sittande styrelse i brf och kommer aldrig att få. Därför har jag också reserverat mig mot ansvarsfrihet för styrelsen. Det är en omöjlighet då graverande maktmissbruk i form av lag/stadgebrott, kränkningar, olikabehandling m m förekommit systematiskt under lång tid.

Spelar nu alltid in varenda möte och stämma för att ha en möjlighet att hävda mig mot styrelsen/brf vid eventuellt efterspel. Spelar även in då styrelsen/brf får för sig att begära tillträde till lägenheten för att provocera. Lär vara ganska svårt att komma förbi en ljudupptagning?

Anser annars att en inspelning kan vara ett mycket bra hjälpmedel att skriva protokoll efter men det är nog endast seriösa brf som är intresserade av en sådan sak?
Svara med citat
Gammal 2015-05-25, 18:09
Medlem

Standard Ljudupptagning

Tack för svar. Jag behöver uppenbart inte vidareutveckla. Känner tyvärr igen allt. I krig, kärlek - och risken att bli avslöjad (för småmygel!) - är tydligen allt tillåtet för en styrelse i en BRF. Jag finner det helt absurt. Jag kan stapla dokument som visar att styrelsen inte agerar efter lagens krav.
Men nu är en fråga akut: Jag vill inte gå till stämman i morgon och spela in i smyg. Kan styrelsen neka mig att spela in stämman?
Mycket tacksam om jag får svar på detta.
Svara med citat
Gammal 2015-05-25, 19:07
Mirre11 Mirre11 är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Apr 2013
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av GerryMulligan Visa inlägg
Tack för svar. Jag behöver uppenbart inte vidareutveckla. Känner tyvärr igen allt. I krig, kärlek - och risken att bli avslöjad (för småmygel!) - är tydligen allt tillåtet för en styrelse i en BRF. Jag finner det helt absurt. Jag kan stapla dokument som visar att styrelsen inte agerar efter lagens krav.
Men nu är en fråga akut: Jag vill inte gå till stämman i morgon och spela in i smyg. Kan styrelsen neka mig att spela in stämman?
Mycket tacksam om jag får svar på detta.
Du behöver inte informera styrelsen, men låt oss säga att du frågar, tänk om de nekar dig? Se bara till att du är delaktig i samtal annars är det tyvärr olagligt att banda in.
Svara med citat
Gammal 2015-05-26, 09:55
Medlem

Standard Ljudinspelning

Tack för det snabba och klara svaret! Du har verkligen varit till mycket stor hjälp för mig!
Svara med citat
Gammal 2015-05-26, 10:45
Yotta-medlem

Standard

Tror att det räcker att man är närvarande.

Har nyligen själv deltagit på årsstämma. Det börjar bli allmänt känt i brf att ljudupptagningar sker på möten.

Årets stämma verkade visserligen "arrangerad" men något lugnare än vanligt.

Återkom gärna efter stämman.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Deltagande i årsstämma Marierose Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 9 2012-01-28 14:23
Årsstämma MagganSthlm Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 3 2010-05-03 10:17
Årsstämma plattipus Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 6 2010-04-27 22:10
Årsstämma sirgremlin Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 1 2009-06-09 17:51
Vem får närvara på årsstämma? nyombildad Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 1 2009-05-15 00:58

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:20.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2020.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare