Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Bostadsrättsforum
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Bostadsrättsforum
Sveriges största och bästa samlingsplats för bostadsrättshavare! Syftet med detta forum är att värna om bostadsrättshavarnas intressen och utveckla/förbättra bostadsförhållanden för dem som bor i bostadsrätt, öka engagemanget samt att fungera som styrelsestöd och bistå med hjälp till övriga förtroendevalda i föreningen. Hur fungerar det i din brf? Vad är bra/dåligt? Vilken information önskar du? Vad behöver du hjälp med? Genom att uppmärksamma de problem och frågeställningar som finns i brf:ar kan vi alla påverka i riktning mot en bättre boendemiljö. Dela med dig av Dina kunskaper och erfarenheter! Läs FAQ för att lära dig mer om alla funktioner/finesser i detta forum! De 10 senaste inläggen. Frågor om forumets användning; Brf gästbok RSS-feed för detta forum med de senaste trådarna som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
                            Skriv motioner!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-05-04, 20:25
Nybörjare Nybörjare är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Apr 2011
Fråga Kostnad som bokförs år 1 och betalas år 2 ???

Jag vet ju att det är många som är bra på det ekonomiska här på forumet.
Ni kan kanske hjälpa mig att förstå följande:

En entreprenad beställs till fast pris: 2.200.000:-
Arbetet utförs under 2016 och justeras under början av 2017.
I årsredovisningen är 2.200.000 redovisat som kostnad i resultatrapporten under "underhåll".
Föreningen tar ett nytt lån på 1.500.000 under 2016 samtidigt som man redovisar kassa/bank på 3.300.000:-
Vid förfrågan varför man inte amorterar istället för att ha pengarna på banken blev svaret:
Vi ska betala för "entreprenaden" (2.200.000) i år 2017!!!
På min fråga hur det hela hade gått till och hur de kunde redovisa en kostnad för samma entreprenad för 2016 blev det bara en massa konstiga svar. Bl a att "pågående arbete" inte fick användas. Jag måste erkänna att jag blev helt konfys och fattar ingenting.
Som jag ser det måste väl entreprenaden vara betald om den upptas i resultaträkningen och påverkar resultatet?!? Har styrelsen tänkt betala den två gånger

Tacksam för svar om det här är konstigt eller om jag är snurrig
Nybörjare
Svara med citat
Gammal 2017-05-04, 20:51
Garfunkels avatar
Garfunkel Garfunkel är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2015
Standard Enkel och grundläggande företagsekonomi!

Citat:
Ursprungligen skrivet av Nybörjare Visa inlägg
Jag vet ju att det är många som är bra på det ekonomiska här på forumet.
Ni kan kanske hjälpa mig att förstå följande:

En entreprenad beställs till fast pris: 2.200.000:-
Arbetet utförs under 2016 och justeras under början av 2017.
I årsredovisningen är 2.200.000 redovisat som kostnad i resultatrapporten under "underhåll".
Föreningen tar ett nytt lån på 1.500.000 under 2016 samtidigt som man redovisar kassa/bank på 3.300.000:-
Vid förfrågan varför man inte amorterar istället för att ha pengarna på banken blev svaret:
Vi ska betala för "entreprenaden" (2.200.000) i år 2017!!!
På min fråga hur det hela hade gått till och hur de kunde redovisa en kostnad för samma entreprenad för 2016 blev det bara en massa konstiga svar. Bl a att "pågående arbete" inte fick användas. Jag måste erkänna att jag blev helt konfys och fattar ingenting.
Som jag ser det måste väl entreprenaden vara betald om den upptas i resultaträkningen och påverkar resultatet?!? Har styrelsen tänkt betala den två gånger

Tacksam för svar om det här är konstigt eller om jag är snurrig
Nybörjare
Utgift, Utbetalning och Kostnad!

Är det bokat som underhåll är det direktavskrivning som gäller och inga avskrivningar sker.

Kostnad är en periodiserad utgift!
Och och har inget att göra med när den betalas i fysiska (virituella) pengar!

Och helt plötsligt blir kassan (2017) 1 100 tkr, när det betalas.

Att kunna och förstå ekonomi är var och ens skyldighet!
Inför ämnet redan i småskolan, så de förstår vad budgeterade månadspengar är!

Obs! Entreprenaden är en upplupen kostnad 2016!
Svara med citat
Gammal 2017-05-04, 23:41
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Man vill nog "bli av med" kostnaden 2016, och bokar därmed bort projektet det året. Alltså syns kostnaden i 2016 års resultaträkning. I resultaträkningen syns inga flöden av pengar alls, bara kostnader och intäkter.

Men troligen har inte alla pengar fysiskt lämnat kassan än. Det gör de i början av 2017. När pengarna betalas uppstår ingen ny kostnad, bara ett flöde av pengar. Detta syns enbart i balansräkningen.

För att förstå, tänk dig följande:

Du blir sugen på en glass på nyårsafton.
Du går till kiosken och köper en glass med ditt kort.
Dagen efter dras beloppet från ditt konto.

När uppstod kostnaden? När skedde utbetalningen?

Kostnaden uppstod ju egentligen när du beslöt: Jag går och köper en glass. (Bokas nu i din resultaträkning).

Utbetalningen skedde ju i banken dagen efter. Nu bokas den i balansräkningen.

Eftersom det var nyårsafton, så uppstod ju kostnaden år 1, och utbetalningen år 2. I redovisningen för år 1 syns alltså en kostnad för glass i resultaträkningen, men pengarna ligger fortfarande kvar i kassan (balansräkningen)

År två försvinner pengarna från kontot (balansräkningen) men det uppstår ingen ny kostnad (den har du ju "redan tagit" år 1).

Hej hopp!
Svara med citat
Gammal 2017-05-04, 23:59
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Det nya lånet på 1,500,000 får jag intrycket att det har skapat en onödigt hög likviditet. Sådant som bara gynnar banken på föreningens bekostnad.
Svara med citat
Gammal 2017-05-05, 00:01
Garfunkels avatar
Garfunkel Garfunkel är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2015
Standard Föreningen redovisar enligt K2!

Citat:
Ursprungligen skrivet av Harald Visa inlägg
Man vill nog "bli av med" kostnaden 2016, och bokar därmed bort projektet det året. Alltså syns kostnaden i 2016 års resultaträkning. I resultaträkningen syns inga flöden av pengar alls, bara kostnader och intäkter.

Men troligen har inte alla pengar fysiskt lämnat kassan än. Det gör de i början av 2017. När pengarna betalas uppstår ingen ny kostnad, bara ett flöde av pengar. Detta syns enbart i balansräkningen.

För att förstå, tänk dig följande:

Du blir sugen på en glass på nyårsafton.
Du går till kiosken och köper en glass med ditt kort.
Dagen efter dras beloppet från ditt konto.

När uppstod kostnaden? När skedde utbetalningen?

Kostnaden uppstod ju egentligen när du beslöt: Jag går och köper en glass. (Bokas nu i din resultaträkning).

Utbetalningen skedde ju i banken dagen efter. Nu bokas den i balansräkningen.

Eftersom det var nyårsafton, så uppstod ju kostnaden år 1, och utbetalningen år 2. I redovisningen för år 1 syns alltså en kostnad för glass i resultaträkningen, men pengarna ligger fortfarande kvar i kassan (balansräkningen)

År två försvinner pengarna från kontot (balansräkningen) men det uppstår ingen ny kostnad (den har du ju "redan tagit" år 1).

Hej hopp!
Svårare är det inte!

För är det slutfört under 2016 så är det ju det!

Pågående arbete kan det ju inte vara då det utförts och avslutats under 2016!

Man bokar inte bort det utan man kostnadsför det avseende redovisningsåret 2016.

Det uppstod ingen kostnad när jobbet beställdes utan en utgift!
Och eftersom K2 används periodiseras inte utgiften utan det blir en kostnad 2016.

Skojigt exempel! Som dock bara gäller för privatpersoner!

Men blanda aldrig samman privatekonomi med företags-/bostadsrättsekonomi!

När uppstod utgiften?

För på detta fora gäller utgift, utbetalning och kostnad!
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Hur tar man reda på vilka avgifter som betalas av bostadsrättshavarna? Kratten Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 1 2011-12-28 10:54
Parkeringsavgift som inte betalas, vad göra? Tom1980 Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 3 2010-06-02 14:39
Betalningsföreläggande eller handräckning när avgift i brf ej betalas i tid? Hallmat Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 10 2010-04-26 14:09
Underhållsfond i bokföringen, hur bokförs detta i brf? peranders Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 15 2010-03-30 11:00
Installering av vattenmätare i brf, betalas av bostadsrättshavare? Rickard Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 3 2009-12-21 12:17

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:52.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2021.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare