|
Registrera | FAQ | Kalender ![]() |
Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
Bostadsrättsforum ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Fler nyheter Mer nyheter Webbradio |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Om 99% av köparna endast bryr sig om kaklat badrum men 1% också intresserar sig för föreningens förväntade kommande kostnader är inte antalet intresserade ett argument för att vägra visa underhållsplanen för den som vill. Du har själv skrivit att muntliga påståenden av styrelsen har ifrågasatts i domstol. Om styrelsen säger till säljaren "inget stambyte/avgiftshöjning de närmaste tre åren" (eller om de visar underhållsplanen där samma sak finns skriftligt) och om säljaren sedan säger/visar samma sak till köparen då kan köparen stämma säljaren om det blir ett stambyte inom ett år. Om säljaren blir fälld kan han stämma styrelsen för att själv ha blivit vilseledd. Om styrelsen informerar säljaren och säljaren i sin tur informerar köparen så finns det därför en risk för två domstolsprocesser. Är då ditt råd som citeras här nedanför verkligen så fantastiskt som du själv tycker? Citat:
Det du vill är därför att flytta över rättegångsrisken från föreningen till säljaren trots att informationen (om kommande kostnader) egentligen kommer från föreningen men säljaren vidarebefodrade informationen. Eftersom majoriteten kan göra vad de vill med en minoritet så är majoriteten nöjd. Därför är det inte konstigt att en majoritet är nöjd men varifrån har du fått din information? Är det kanske någon HSB-undersökning som visar att många procent är nöjda? Du tycker att nästan ingen information alls om föreningen ska lämnas ut enligt citatet här nedanför. Citat:
Håller du då med om den rekommendationen? (Om inte hur kan alla utom Harald vara så obstinat dumma att absolut ingen annan har din insikt? Du är kanske helt enkelt ett unikum av överlägsenhet?) Hur ska i så fall en köpare göra för att få den informationen innan köpet? Ska köparen bara fråga säljaren och förutsätta att säljaren inte försöker undanhålla något? Eller kan det vara vettigt att fråga styrelsen? Är det bara när man köper en bostadsrätt som man ska lita blint på säljaren? När man ska köpa hantverkaretjänster brukar man bli uppmanad att kolla med bolagsverket och skatteverket att företaget existerar och har F-skattsedel. Eftersom myndigheterna inte har något partsförhållande i köp av hantverkstjänster så borde de egentligen inte lämna ut informationen och "lägga sig i" om du hade fått bestämma? Skillnaden är lagen men dina påstående om orimlighet antyder att man ska vara naiv vid köp av bostadsrätt men i den s.k. verkligheten så uppmanas man alltid att kontrollera dem man gör affärer med. |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Citat:
Senast redigerad av Dia: 2013-12-13 klockan 14:58. |
|
|||
|
|||
![]() Vargen kommer Harald, helt säkert. Du har helt rätt här.
Vargen letar inte fel i underhållsplanen. Det är skador på det som köpts som är intressant, framför allt när det ska betalas. Tänk om detta vore en bil, eller ännu värre snus eller cigaretter..utan varningstext på taggarna.. ja, här lever vi sannerligen tryggt, eller vad det nu heter..S-märkt, EU-märkt. Underhållsplanen, är en Kvalitetsindikator. Det är vi väl alla överens om? Varför inte ta steget att göra den till just det, juridiskt. Konsumentköplagen eller??? Från min tid i värmen: 1. Väldigt få intresserade, 4-5 stycken tittade. Styrelsen och förvaltaren vårdade det vi lagenligt ansågs ansvariga för. 2. Förstår inte "risk" här. "för mycket" eller "fel information" från styrelsen har inte klandrats, däremot har "köpare" klagat över dolda fel, dvs fakta. 3. Nu vet vi, tack Harald, att ett avtal ingås, mellan köpare och säljare. Det har ju inte föreningen med att göra så allt annat är transportsträcka. 4. Fantastiskt enkelt? Avtal klart, köpare och säljare och minst två banker klappar i händerna. Men det är nu falluckor öppnas. Först ut är att styrelsen ska godkänna en ny medlem i föreningen. Nu ingår köparen ett förhållande om den köpta produkten och rättigheterna, ja de har ingått en relation som avgör köparens framtid och till viss del omvänt, fast det är oklart ?. ![]() Alltså är föreningen en part i detta "enkla" Avtal. ![]() Detta är oerhört allvarligt. Det är nu de stora frågor ramlar in. En fråga för Uppdrag Granskning, Plus, Kreditvärderingsmyndigheten, m fl. Har någon initierad frågat Bolagsverket m fl. Force Majeure borde införas som krav av både köpare och säljare, för ärligt talat båda kan bli missledda av föreningen så länge underhållsplanen är falsk eller hemlig, i vilket fall utan villkor endast att betalning ska ske i förskott. Fattar inte att jag vågade en gång faktiskt. När jag fattade då avgick jag. Nu vill jag inte bo i bostadsrätt heller. Vilken riskaffär? Nej, nu kastar jag sten på himlen så den ramlar ner Gilla läget Harald, do you talking to me? ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Hela diskussionen är ointressant om man bortser ifrån hur underhållsplanen används. Det är inte alls givet att en underhållsplan = en planerad handlingsplan. I min förening används underhållsplanen endast som kalkylunderlag för diverse långsiktiga ekonomiska beslut. Grundversionen utgörs av en detaljerad uppräkning av byggnadens komponenter där nyttjandetid och årtal när senaste renoveringen gjordes finns angiven. Sen gör vi en ny plan som kan se olika ut beroende av vad slags beslut som ska fattas grundad på kalkylen.
Senaste kalkylunderlaget finns på hemsidan. Dokumentet heter "Underhållsplan år XXXX" men ger knappast svar på vilka åtgärder som planeras de närmaste åren. Innan vi vidtar en större renovering låter vi en expert göra en omfattande konditionsbesiktning. Många underhållsplaner som förekommer i BRF är vilseledande även för styrelserna som tror att planen måste följas. Det vore intressantare att diskutera hur en ändamålsenlig underhållsplan borde se ut. Verksamhets-/åtgärdsplan bör inte sträcka sig längre än de närmast kommande åren och grundas på en färsk utredning. Läs styrelsens reservationer som ligger på hemsidan. Titta även i stadgarna Ja, jag är väl också en ![]()
|
||||||||||||||
|
||||||||||||||
![]() Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Dessutom uppfyller jag kriterie #1, men du menar att jag fortfarande är helt okunnig om allt? Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Det är i alla fall ingen skillnad vad gäller stämmans rätt att besluta om att underhållsplanen ska vara tillgänglig för bara medlemmar eller medlemmar och presumtiva köpare. Det enda regelverk du hänvisat till är 13 kap 1§ LEF och det stödjer inte din åsikt på något sätt, än mindre att 13 kap 1§ LEF skulle göra skillnad på om underhållsplan görs tillgänglig för bara medlemmar eller medlemmar och presumtiva köpare. Citat:
Citat:
Jag vet inte ens vad detta har att göra med det som diskuteras i denna tråd. Att du inte kan se någon skyldighet enligt lag att delge köpare stämmorprotokoll ser jag inte vad det har med saken att göra. Jag vet att jag får tycka vad jag vill. Det får du också Harald. Citat:
![]() ![]() Demokrati/rättvisa - öppenhet - insyn - information - engagemang - medlemsinflytande - medlemskontroll - ärlighet - moral - etik - ansvar - respekt - civilkurage... ETHOS, vad tusan är det? Faktabanken - Sveriges bästa och mest heltäckande stadgar - Index - Visitkort för Forum För Alla i Bostadsrätt - Hyresnämnden! För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten. Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf? Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent! Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel). Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses! 6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem. 13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna. Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras! VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD! UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE Senast redigerad av Admin: 2013-12-13 klockan 18:00. |
|
|||
|
|||
![]() Jag orkar inte citera, ska försöka svara på relevanta kommentarer. Den som fråga om samma sak om och om igen, får nöja sig, jag har redovisat mitt svar och min tolkning.
Principen kring information är viktigare här, än att det just är en "underhållsplan" det är frågan om. Vid spridande av upplysning eller information av ledamot, så är denne ENSKILT ansvarig. Alltså har den enskilde också rätten att bestämma själv huruvida denne vill lämna viss upplysning eller information, så länge inte lagen kräver att viss information skall lämnas. Hoppas nu verkligen att ovanstående är fullständigt klart för alla som läser. Neptunus: Du rör till det lite när du tror jag flyttar ansvaret till säljaren från ledamoten. Det är inte korrekt. Ledamotens sysslomannaansvar och vårdplikt rörande föreningens angelägenheter, är en sak. En säljares upplysningsplikt till en köpare är en annan sak. Även om själv upplysningen är exakt den samma. Jag uppskattar när köpare kommer med kvalificerade frågor, och försöker givetvis alltid att svara, men jag måste alltid tänka igenom om jag svarar som företrädare för styrelsen eller som förvaltare. Och därigenom händer det att jag inte alltid känner att jag kan svara fullt ut. Vilket är vars och ens egen rätt att bedöma. Dia: Intervjun av köpare är del i godkännandeprocessen, och innebär inhämtande av nödvändiga upplysningar för en adekvat medlemsprövning. Det är en "mer laglig" metod är de stora förvaltarnas kreditupplysningar (ifall styrelsen beslutar utifrån resultatet av dessa). Intervjun är inte initierad av köparen, och sker också efter att överlåtelseavtalet är påskrivet. Alltså är detta normalt inget forum för köparens undersökning av föreningens ställning eller framtidsplaner. Korsdraget: Ja visst är det få som intresserar sig. Bra att ytterligare någon med erfarenhet delar med sig. Risken består i hur köparen uppfattar information som denne får. Vi sa komma ihåg att om säljaren lämnar upplysning rörande lägenhetens skick, så är denne ganska hårt bunden av sitt uttalande. Detta vet köparen, men vilket skydd har köparen kring av föreningen lämnad information? Troligen riskfritt för alla parter om den lämnats på te x hemsida, men enskild ledamot bör vara försiktig. Kluringen: Värderingen av underhållsplan et c håller jag med om är ointressant. Det verkligt intressanta är att några tror att köparen har rätt till viss information, och att stämman kan ålägga styrelsen att lämna ut denna information till tredje man. Det är inte sant. Admin: Det är skillnad på vilka skyldigheter man som ledamot eller styrelse har mot medlemmar (ägare) och tredje man. Kommer inte att besvara detta faktum igen, var och en får bedöma själv. ----- Jag är för öppenhet i föreningarna. Riskfri information lägger jag ut på hemsida (riskfri = skadar eller kränker inte föreningen eller enskild medlem, samt är tillräckligt säker att den stämmer, kommer att inträffa). Utöver det har medlemmarna tillgång till ALLA böcker, verifikat, revisors PM, fakturor, historik mm, utom just styrelseprotokollen. Det enda problem jag ser med denna öppenhet, är att den inte efterfrågas. Vilket jag anser beror på att medlemmarna är nöjda och innehar förtroende för sin styrelse. Hade de inte haft det, så hade givetvis medlemmar begärt att få titta i dessa handlingar. Så vad kommer först, hönan eller ägget? Här kan man inte svara. Kanske är det samma med förtroende. Många av er menar att man måste kunna granska för att få förtroende jag menar att krav på för mycket granskning är ett tecken på att förtroende saknas (och inte kommer att uppstå). |
|
||||
|
||||
![]() För att sammanställa diskussionen om underhållsplanen som jag varit involverad i här så hävdar jag följande;
Om någon är av avvikande åsikt till något av ovanstående som rör offentliggörande av underhållsplanen så kommentera gärna detta.
![]() ![]() Demokrati/rättvisa - öppenhet - insyn - information - engagemang - medlemsinflytande - medlemskontroll - ärlighet - moral - etik - ansvar - respekt - civilkurage... ETHOS, vad tusan är det? Faktabanken - Sveriges bästa och mest heltäckande stadgar - Index - Visitkort för Forum För Alla i Bostadsrätt - Hyresnämnden! För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten. Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf? Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent! Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel). Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses! 6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem. 13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna. Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras! VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD! UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE Senast redigerad av Admin: 2013-12-13 klockan 17:54. |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Jag är den första att föreslå din förenings redovisning som en viktigt modell för hur en styrelse kan arbeta föredömligt. (Jag är "bäst-före-datum".) Kvalitetssäkring är jätteviktigt, har du tänkt att ta fram nåt i den riktningen? I en sådan är Underhållsplanen, menar jag, endast en av flera sk indikatorer, men den kan vara en viktigt start för den oinvigde, vad menar du? Att den är missvisande är en indikator i sig det med, eller hur? (Protokoll är ju som bekant en annan. Motioner, men framför allt hur de förankras, eller inte förankras, det är ytterligare en.) Med vänlig hälsning korsdraget ![]() (fattar inte ens hus citat funkar här, sorry) ![]() Kommentar av Admin: Citera text. 1. Klicka på knappen "Citera" för ett inlägg. 2. Se till att taggen som visas i redigeringsfönstret (t ex [quote = kalle;48384], utan mellanslag) inleder varje textstycke som citeras, 3. Avsluta citatet med [/ quote ] (utan mellanslag). Sedan kan man citera flera inlägg samtidigt och allt förklaras mycket detaljerat i hjälptexten till detta forum. Senast redigerad av Admin: 2013-12-13 klockan 17:23. Anledning: Fixat citat |
|
||||||
|
||||||
![]() Citat:
Citat:
När jag pratat om handlingsplan tänker jag mig det dokument som ska berätta om kommande åtgärder som kan betyda avgiftshöjningar, enkelt uttryckt. Det kan säkert variera oerhört mellan föreningar hur långt in i framtiden man kan skåda med någon säkerhet. Variationer som beror på såväl husets ålder, som byggmaterial, liksom inspektörernas förmåga att bedöma. Men min huvudsakliga ingång är att försöka visa hur fel allt prat om nödvändigheten med smussel i detta sammanhang är. Jag har hittills inte funnit något belägg i något sammanhang för att det skulle vara nödvändigt med censur av det man berättar för övriga medlemmar om huset, dess kondition, förväntade insatser i tid och pengar. Inte heller någon grund för att öppenheten skulle kunna skada föreningen eller enskildas affärer. Tvärtom! Jag jagar det -spöke- några ständigt varnar för. Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Senast redigerad av Admin: 2013-12-14 klockan 14:26. Anledning: Rättat tagg |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Mall för underhållsplan (eller skapa en separat tråd för detta). Citat:
![]()
![]() ![]() Demokrati/rättvisa - öppenhet - insyn - information - engagemang - medlemsinflytande - medlemskontroll - ärlighet - moral - etik - ansvar - respekt - civilkurage... ETHOS, vad tusan är det? Faktabanken - Sveriges bästa och mest heltäckande stadgar - Index - Visitkort för Forum För Alla i Bostadsrätt - Hyresnämnden! För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten. Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf? Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent! Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel). Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses! 6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem. 13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna. Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras! VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD! UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE Senast redigerad av Admin: 2013-12-13 klockan 17:58. |
![]() |
Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster) | |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|
![]() |
||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
Underhållsplan | Dallas | Bostadsrättsforum | 12 | 2016-03-27 23:34 |
Köpare måste väl vara medlemmar? | Hallmat | Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF | 15 | 2012-12-07 23:26 |
Vem bestämmer val av målarfärg i trapphuset? Styrelsen, eller alla medlemmar/boende? | HenrikB | Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer | 11 | 2012-03-09 10:43 |
Underhållsplan i brf? | Granne | Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi | 17 | 2011-01-10 21:41 |
Underhållsplan i brf | tractors | Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi | 33 | 2010-02-19 15:18 |