|
Registrera | FAQ | Kalender ![]() |
Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer Konstituering, ordförande, sekreterare, studieorganisatör, ledamöter, suppleant, reservationer, styrelsemöten, maktmissbruk, vicevärd & vaktmästare, anställda ![]() |
Fler nyheter Mer nyheter Webbradio |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
|||
|
|||
![]() Hej!
Jag undrar om det är möjligt att kontraktera en medlem, en ledamot som avgått från styrelsen i förtid pga av familjeskäl, för ett kort begränsat uppdrag. Anledningen är att styrelsen efter årsstämma ej blev fulltalig och att vi behöver hjälp att genomföra ett projekt fram tills dess vi kallat till stämma för fyllnadsval. Problemet är att ersättningsnivå för eventuella uppdrag från styrelse till medlem inte beslutats på stämman, men gäller de arvodena enbart styrelsen, revisorer och valberedning? Thomas |
|
|||
|
|||
![]() Styrelsen ansvarar för förvaltningen. Anser styrelsen att en medlems tjänster är nödvändiga, så kan den givetvis köpa tjänsten av medlemmen.
Medlemmen skall i så fall inte arvoderas, utan antingen får han fakturera föreningen, eller så skall han ha lön. Ska han ha lön, så är det bra om stämman klubbat lönenivån. Det kan den få göra i efterhand, om medlemmen kan vänta på sin utbetalning. Jag löser det så att jag låter stämman ta ett generellt beslu om lönenivåer för av styrelsen beordrat arbete att utföras av medlem. Tex okvalificerat arbete (städning, trädgårdarbete, snöröjning ex): 100 kr/h Kvalificerat arbete (el, rör, avancerade konsulttjänster ex): 180 kr/h Därmed har styrelsen ryggen fri om de vill köpa tjänster av medlemmar. Att ge rabatt på avgiften eller liknande lösningar avråder jag från, då det är skattemässigt komplicerat och inte heller lönsamt. |
|
|||
|
|||
![]() Hej!
Tack för svar. Vi kommer att ha minst en extrastämma om andra ärenden och det är möjligt att vi tar upp detta ärende då. Thomas |
![]() |
Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster) | |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|
![]() |
||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
Vem kan ge uppdrag | Erika | Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma | 5 | 2012-05-15 13:14 |
Medlem som hotar annan medlem i brf | Admin | Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF | 30 | 2011-04-12 12:01 |
Uppsalapolitiker med många uppdrag - Upsala Nya Tidning | Admin | Senaste Nytt | 0 | 2009-07-05 15:47 |
Betänkande 2008/09:FiU41 Utvidgning av uppdrag för Vasallen AB | Admin | Senaste Nytt | 0 | 2009-05-13 19:02 |
Uppdrag granskning | andersson | Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige | 4 | 2008-10-29 14:03 |