|
Registrera | FAQ | Kalender ![]() |
Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer Konstituering, ordförande, sekreterare, studieorganisatör, ledamöter, suppleant, reservationer, styrelsemöten, maktmissbruk, vicevärd & vaktmästare, anställda ![]() |
Fler nyheter Mer nyheter Webbradio |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
|||
|
|||
![]() Vid förra stämman byttes merparten av ledamöterna ut med motivering att "fler skulle ta ansvar"
![]() ![]() En av de tre nya ledamöterna valdes (av styrelsen) till ordförande. Allt såg ganska OK ut. Nu ska vår ordförande flytta och det finns ingen kvar i styrelsen som vill ta på sig ordförandeskapet. Valbara till styrelsen är enbart medlemmar boende i huset. Vad händer om de inte kan hitta någon i styrelsen som är beredd att axla ansvaret? Den enda som skulle klara uppgiften har definitivt sagt nej. Själv har jag blivit någon slags skuggledamot och adjungerad när det gäller ekonomin. Något som jag inte hade tänkt fortsätta med. Frustrationen är stor eftersom det gäller ett stort ansvar både ekonomiskt och socialt. Som alltid är jag mycket tacksam för råd ![]() |
|
|||
|
|||
![]() Vad beslutades det på stämman?
Blev du vald till ledamot? På konstituerande mötet satte andra ledamöterna dig som adjungerad? Vad står i era stadgar? |
|
|||
|
|||
![]() En styrelse måste ha en ordförande. Så om sittande ordförande flyttar och ingen ny väljs eller tar på sig ordförandeskapet vid en omkonstituering av styrelsen, betraktas den avflyttande av berörda myndigheter som fortsatt styrelseordförande i föreningen.
På vilket sätt är det bestämt att enbart medlemmar är valbara till styrelsen? I lagstiftningen finns ju utrymme för att hyra in en extern ordförande med god kompetens, vilket kan vara lämpligt i många fall idag. |
|
|||
|
|||
![]() Det måste det alltid finnas en ordförande i en ekonomisk förening (eller brf). Om det i inte finns någon person som är ordförande måste föreningen omedelbart likvideras. Annars riskerar styrelsen att inte få ansvarsfrihet med skadestånd som följd.
|
|
|||
|
|||
![]() Nu har jag fått igång datorn igen.
Brumbjörn: Jag var tidigare en av ledamöterna och skötte enligt valberedningen "alldeles för mycket" i föreningen. Till saken hör att valberedningens "ordförande" tidigare var ordförande i föreningen. Eftersom jag hade många frågor och skrev de enda motionerna till stämmorna blev jag naturligtvis obekväm. Jag satt i styrelsen under 2012 och 2013 efter förslag från stämman. Under 2013 lyckades vi vända ett ständigt underskott till överskott med bl a upphandlingar och eget arbete. Kanske blev det ytterligare en nagel i ögat? Jag är adjungerad eftersom jag fortfarande sköter en del av ekonomin: kontakter med vår ek förvaltare, granskning och godkännande av fakturor mm. Detta för att ingen i den nya styrelsen kände sig bekväm med det. Detta var tänkt som en tillfällig lösning men fungerar fortfarande så efter närmre 6 månader. I stadgarna står: endast medlem, make, sambo annan närstående boende i huset kan väljas in i styrelsen. Sedan utser styrelsen inom sig ordförande mm. Peter och Jonte: Beträffande utomstående ordförande, se svar till Brumbjörn. Ja, det är onekligen en olycklig sits vi hamnat i. Det kanske blir så att det måste till en extra stämma. Även om jag inte sitter i styrelsen längre går det inte att rycka på axlarna och släppa ansvaret. Kan inte låta bli att lägga mig i när jag ser något som behöver åtgärdas ![]() |
![]() |
Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster) | |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|
![]() |
||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
Ordförande vilseleder styrelse | Humlan | Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer | 1 | 2013-11-17 17:42 |
Ordförande utan att bo i föreningen | Durchen | Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer | 1 | 2013-04-10 21:43 |
Vilken makt har en styrelse/ordförande? | svensven1950 | Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer | 5 | 2012-09-03 23:58 |
Utan Styrelse, vad händer? | tjejen | Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer | 3 | 2012-02-25 18:22 |
Sitta i styrelse utan att bo i bostadsrättsföreningen | Malcolm | Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer | 6 | 2009-11-27 17:32 |