Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > El, Uppvärmning/inneklimat, V&V, Vatten - Bredband, telefon, TV
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

El, Uppvärmning/inneklimat, V&V, Vatten - Bredband, telefon, TV
Energiförbrukning, elleverantör, elpris, elektricitet, gas, värme och ventilation, fjärrvärme, värmekostnader, värmeproblem, vattenförbrukning, bredbandsleverantörer, IT & föreningens hemsida, avfall/sopor/sopsortering, energi & miljö, o.dyl. RSS-feed för detta forum om uppvärmning, el, bredband, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2022-10-18, 22:59
schrapets avatar
schrapet schrapet är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2008
OBS! OBS! OBS! Spara på El

Så här års kryper medeltemperaturen ner till 8 gC och lägre beroende på var i Sveriges avlånga land man bor.
Elen har blivit rekorddyr på grund av yttre omständigheter som en enskild person inte kan göra så mycket åt.
På nätet finns det många experter som vill ge sitt tipps på hur man kan dra ner på elförbrukningen.
Härmed tänker jag ge mitt bidrag.
Som BRH äger jag rätten att bo i en lägenhet med balkong. Lägenheten har separat kyl och frys från 1989.
Anledningen till att dessa vitvaror fortfarande fungerar beror på att jag stänger av kylen så här års och nyttjar balkongen till kylförvaring.
Blir det riktigt kallt på vintern förvarar jag matvarorna i kylväska nattetid som jag sedan tar in i köket några timmar under dagen.
Frysen har jag under några år under 90:talet haft igång men egentligen behöver jag den inte eftersom närmaste livsmedelsbutik ligger 200 meter från där jag bor och de stänger sent.
Så det är billigare att knalla iväg och köpa frysvaran direkt från butiken än att frysa hemma.
Jämför jag min elräkning Juli månad 2021 med Januari 2021 blir skillnaden
  1. 62 kWh
  2. 47 kWh
Jämför jag min elräkning Juli månad 2022 med Januari 2022 blir skillnaden
  1. 55 kWh
  2. 31 kWh
Ni som kan räkna vet att besparingen blir kWh pris x mellanskillnad förbrukning + ökad livslängd på kylen som hunnit fylla 32 år
Kräv att det införs ett tak i 5 § bostadsrättslagen (1991:614) på hur många lägenheter en BRF får inneha !
Svara med citat
Gammal 2022-11-09, 22:04
M72 M72 är inte inloggad
Tera-medlem

Reg.datum: Apr 2014
Standard

Oj! Det här manade till eftertanke på en helt ny nivå. Jag tycker själv att jag har fått en helt ny medvetenhet om all slags förbrukning, från el och vatten till kläder och prylar, men du har ju faktiskt helt rätt. Här står det en frys och går, som i stort sett bara används aktivt till glass och is på sommaren. Och lite annat som bara har legat där i evigheter och som hade kunnat köpas in vid behov istället.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Spara in på den tekniska förvaltningen? sjudubbel Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 4 2012-11-06 00:13
Byt bilförsäkring - du kan spara 10 000 kronor Admin Senaste Nytt 0 2009-03-13 13:50

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:22.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2022.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare