Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma
Valberedning, mötesordförande, dagordning, "omedelbart justerat", ansvarsfrihet, klander/ogiltigförklaring av stämma, votering, rösträtt, röstningsordning, fullmakt, röstlängd, medlemsförteckning, tolka årsredovisning, o.dyl. RSS-feed för detta forum om stämmor, motioner, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Berätta gärna hur stämmorna går till i din brf. Vad fungerar bra/dåligt?

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-09-04, 22:50
daniel.larsson daniel.larsson är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: May 2017
Standard Kallelse till extrastämma - UTAN information i kallelse. Trots att beslut skall tas!

Hej,

Min spontana fråga är om styrelse helt på eget bevåg har rätt att kalla till en extrastämma som avser att ett mycket stort ekonomiskt beslut skall tas under stämman - UTAN att styrelsen bifogar information i kallelsen!

....det hela rör sig om att styrelsen har begärt in offerter från diverse byggfirmor angående en väsentlig ombyggnad av balkonger (inglasning osv).

Vilka offerterna är hur de kommer påverka ekonomin om eventuellt beslut tas går inte att avgöra eftersom de INTE är bifogade i kallelsen.

Det stör mig inte så mycket.

Det som däremot stör mig är följande punkter på dagordningen där det är uppenbart att styrselsen avser att vilseleda resterande medlemmar för att få igenom sin sak eftersom de inte delgivit oss information om hur offerterna ser ut.

Trots att de lagt till en punkt på dagordningen om att beslut skall FATTAS i frågan om balkongerna!

Ser ut ungfär såhär:

10. Val av ny styrelseledamod p.g.a någon har avgått.
11. Fråga om att anta nya stadgar (HSB Version 5) ... jag vet...say no more.
12. KORTangående balkongerna.
13. BESLUT angående större och inglasade balkonger.

Det är främst punkt 12-13 som jag anser att styrelsen borde lämnat ut information i kallelsen för det kommer ju vara totalt OMÖJLIGT att fatta ett beslut grundat på information under stämman.

Så vad gäller här med tanke på att detta handlar om ett flertalet miljoner kronor minimum (150+ lägenheter).

Det som bestlutades på ordinarie stämman i våras var ENBART att styrelsen skulle gå ut med en offert och INGET ANNAT.

Nu har dem alltså på eget bevåg, och såklart med stöd av inkompetenta människor som inte förstår konsekvensen av att låna ännumer pengar i en relativt hårt belånad förening, gått ut och lagt till i denna stämman att det skall tas ett beslut.

Det känns helt fel, helt horribelt tom.

som grädde på moset kan jag säga att de senaste åren har föreningen haft räntor på över 1.000.000:- men inte ens ammorterat 800.000:-/år.

Det är ju helt fullkomligt idiotiskt att överhuvudtaget komma på idén att göra såhär. Men det är ju vad jag tycker, mig berör det inte oavsett då jag kommer hävda likgiltighetsprincipen och totalt avsäga mig de ökade kostnaderna detta medför då jag inte har balkong.

MEN vad gäller rent juridiskt?

Får dem kalla till extrastämma på det sättet utan att inkludera relevant information för att kunna överhuvudtaget avgöra hur man skall rösta?

Får dem lägga ill övriga punkter på eget bevåg?
(övriga frågor finns inte på dagordningen såklart)

Jag kommer ju självklart skrika så högt jag bara kan och försöka få alla andra som inte kan ekonomi att det här är en fullständigt idiotiskt idé under nuvarande förhållanden.

Tyvärr bor det alldels för mycket folk som inte har en susning om pengar, styrelsen inklusive, i föreningen....och de kommer säkerligen rösta igenom det "för dem vill ha större balkonger" utan att förstå konsekvensen av det.

....som sagt, mig spelar det mindre roll då vi har uteplats och inte balkong. Men det kommer ju påverka föreningens ekonomi drastiskt.

Alla synpunkter uppskattas.

Tack!
Svara med citat
Gammal 2017-09-04, 23:28
Thomas_A Thomas_A är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2012
Standard

Spontant nej, om det är en stämmofråga ska underlag skickas ut i förväg. Begär ordet med frågor och säg att stämman inte kan ta ställning i frågan utan underlag. Be ordförande att ställa frågan till stämman: Anser stämman att tillräckliga underlag finns för att ta beslut i frågan och att medlemmarna getts erforderlig tid att studera dessa underlag?

Sedan finns massor av frågor:

Är balkongerna så pass dåliga att de behöver renoveras?
Eller är större balkonger med inglasning något som är aktuellt?
Behövs kvalificerad majoritet om det rör en om/tillbyggnad snarare än en renovering?
Finns bygglov?
Hållfasthetsberäkningar från oberoende firma?

Fråga om inglasningar rör också kostnader som inte belastar föreningen utan tillval som i så fall brh bekostar.
Svara med citat
Gammal 2017-09-05, 07:50
daniel.larsson daniel.larsson är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: May 2017
Standard

Tack tomas för dina synpunkter.

"Spontant nej, om det är en stämmofråga ska underlag skickas ut i förväg."

Detta håller jag helt klart med om och kommer givetvis höja rösten för.

"Är balkongerna så pass dåliga att de behöver renoveras?"

Nej.

"Eller är större balkonger med inglasning något som är aktuellt? "

Ja. Det är många "gamla" i föreningen som i flera år velat ha större balkonger med inglasning. Men de har verkligen ingen koll, de anser ju t.ex att föreningen också skall underhålla deras egna badrum .

"Behövs kvalificerad majoritet om det rör en om/tillbyggnad snarare än en renovering?"

Det rör sig om en tillbyggnad då balkonger redan finns och inte är i renoveringsbehov!

"Finns bygglov?"

Troligtvis inte....men det vet jag inte innnan stämman då styrelsen kör kalla handen-principen och jag jobbar på att få dem väck.

"Hållfasthetsberäkningar från oberoende firma?"

Skall definitivt inkluderas, men inget som styrelsen tänkt på.

Kort och gott...de har bara kallat till en extrastämma på felaktiga grunder enligt mig och utan relevant information i kallelsen för att kunna ta ställning till frågan.
Svara med citat
Gammal 2017-09-05, 10:55
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Jag har inga problem med att en styrelse vill renovera balkonger (behövs ingen extra stämma för det). Jag har heller inga problem med att man samtidigt förstorar och glasar in balkongerna, dock skall kostnaden för dessa förbättrande åtgärder givetvis bekostas av de som får nyttan, D V S innehavarna själva. Då behövs ingen extra stämma för detta heller.

Att kallelsen är fattig på information är trist men inget formellt fel, tycker stämman att den fått tillräcklig info så är det ok, annars ajourneras beslutet till ett senare tillfälle.

Så länge inte alla har balkong, alternativt att stämman fattar ett beslut som är neutralt för alla medlemmar (de som inte har balkong kompenseras med motsvarande värde), kommer stämmobeslutet att vara ogiltigt då det gynnar vissa medlemmar på andras bekostnad.

Mot bakgrund av hur den ekonomiska situationen i föreningen verkar vara för övrigt begriper jag inte att en styrelse kan stödja ett sådant här förslag. Hur gynnar åtgärden föreningen....?
Svara med citat
Gammal 2017-09-05, 13:35
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Harald Visa inlägg

Så länge inte alla har balkong, alternativt att stämman fattar ett beslut som är neutralt för alla medlemmar (de som inte har balkong kompenseras med motsvarande värde), kommer stämmobeslutet att vara ogiltigt då det gynnar vissa medlemmar på andras bekostnad.
Ja det skulle säkert anses som ett obehörigt gynnande av vissa medlemmar.
Problemet är väl att någon i så fall måste klandra stämmobeslutet i domstol och yrka på att domstolen upphäver stämmobeslutet.
Annars lär väl styrelsen verkställa det som stämman har beslutat.
Svara med citat
Gammal 2017-09-05, 18:00
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
En bra idé Kallelse till extrastämma utan informatiom

Citat:
Ursprungligen skrivet av Gusten Visa inlägg
Ja det skulle säkert anses som ett obehörigt gynnande av vissa medlemmar.
Problemet är väl att någon i så fall måste klandra stämmobeslutet i domstol och yrka på att domstolen upphäver stämmobeslutet.
Annars lär väl styrelsen verkställa det som stämman har beslutat.

Nej, Det är fel. Styrelsens uppdrag är att förvalta, vårda återställa. (reparera)
Kan de inte redovisa ska stämma kräva att styrelsen inom 10 dag? kallar till ny stämma med komplettering.
Vad som ska redovisas då kräver nu aktuell stämma. Det är den nya Dagordningen.

Det verkar tungt kan jag förstå, men VAD de tänker göra är viktigast av allt.
När det är sagt gäller det att de har på fötterna.

För att bygga till eller bygga om eller investera krävs det Bygganmälan och ev Bygglov. Det ska Byggnadsnämnden lämna besked om. Kräv att se det.

STARTBESKED lämnar stämman.
inventeringsanalys, en tidsplan och en kostnadsplan ska redovisas.
Sen gäller det ha koll på att kostnaderna i slutändan bidrar till vinst. Det styrelsens uppgift. Kräv att tiden för slutredovisning av arbetet noteras.

En investering är ingen investering om det inte ger vinst av enligt tidsplanen.
Gynnande som Harald nämner ovan är lika med förlust i kalkylen.
Noll vinst är lika med Reparation, Ingen vinst är en fel investering.
Anser styrelsen att det är en investering utan plan TID FÖR VINST är detta ingen investering. det gäller att ha koll på tidplanen, utan vinst enligt den.
Då är det dax för domstol.

Detta ska stämman gk. Kräv därför namnlista OCH omröstningen.
Om inte tillräckligt antal är för måste styrelsen hämta gk av hyresnämnden.

OBS! Tillbyggnad är inte en reparation, tillägget är en investering.
Svara med citat
Gammal 2017-09-05, 18:21
Thomas_A Thomas_A är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2012
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Harald Visa inlägg
Jag har inga problem med att en styrelse vill renovera balkonger (behövs ingen extra stämma för det). Jag har heller inga problem med att man samtidigt förstorar och glasar in balkongerna, dock skall kostnaden för dessa förbättrande åtgärder givetvis bekostas av de som får nyttan, D V S innehavarna själva. Då behövs ingen extra stämma för detta heller.
Eftersom Boverket klassar större balkonger som en om/tillbyggnad pga byggnadens volym ökar, så är det inte säkert att du har rätt att stämma inte behövs - det måste i så fall prövas rättsligt enligt kap 9, paragraf 16, punkt 2. Inglasning behöver det inte eftersom det är upp till lägenhetsinnehavaren att betala för hela kalaset själv, så länge kommunen gett bygglov för det.
Svara med citat
Gammal 2017-09-05, 20:41
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Korsdraget Visa inlägg
Nej, Det är fel. Styrelsens uppdrag är att förvalta, vårda återställa. (reparera)
Kan de inte redovisa ska stämma kräva att styrelsen inom 10 dag? kallar till ny stämma med komplettering.
Vad som ska redovisas då kräver nu aktuell stämma. Det är den nya Dagordningen.

Det verkar tungt kan jag förstå, men VAD de tänker göra är viktigast av allt.
När det är sagt gäller det att de har på fötterna.

För att bygga till eller bygga om eller investera krävs det Bygganmälan och ev Bygglov. Det ska Byggnadsnämnden lämna besked om. Kräv att se det.

STARTBESKED lämnar stämman.
inventeringsanalys, en tidsplan och en kostnadsplan ska redovisas.
Sen gäller det ha koll på att kostnaderna i slutändan bidrar till vinst. Det styrelsens uppgift. Kräv att tiden för slutredovisning av arbetet noteras.

En investering är ingen investering om det inte ger vinst av enligt tidsplanen.
Gynnande som Harald nämner ovan är lika med förlust i kalkylen.
Noll vinst är lika med Reparation, Ingen vinst är en fel investering.
Anser styrelsen att det är en investering utan plan TID FÖR VINST är detta ingen investering. det gäller att ha koll på tidplanen, utan vinst enligt den.
Då är det dax för domstol.

Detta ska stämman gk. Kräv därför namnlista OCH omröstningen.
Om inte tillräckligt antal är för måste styrelsen hämta gk av hyresnämnden.

OBS! Tillbyggnad är inte en reparation, tillägget är en investering.
Sammanfattning.
PS.
1. Förändring av de inbördes relationerna inhämtas för varje bostadsrätt. Kap 9:16. skiljedom i Hyresnämnd - Hovrätt
2. Förändring av de ekonomiska relationerna enligt Ekonomiska Föreningslagen Kap 6:5. Ek skada är ej förhandlingsbart.
3. Väsentlig förändring, större volym av balkong, PBL Kap 3:10. kommunen avgör.
Byggsakkunniga och kommunen avgör inte lekmän.

Alltså är BRL endast en av de lagar ett byggbeslut ska bedömas efter.
Ds.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Kallelse till extrastämma Giro Bostadsrättsforum 36 2015-08-18 12:47
Kallelse till extrastämma FRÅGVIS SÖKER SVAR Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 8 2012-11-16 14:55
När extrastämma hålls utan kallelse Peter B Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 6 2012-08-29 21:50
Kallelse till extrastämma Malin78 Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 10 2011-03-22 16:15
Kallelse till extrastämma Snuffe Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 2 2010-08-03 20:55

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:40.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2017.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare