Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-05-19, 17:00
Bettie Bettie är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Nov 2013
Standard Ärva ansvar från tidigare medlem

Frågan flyttad hit då jag felaktigt lade den på fel ställe /"Bettie"

I HSB´s normalstadgar från 2003 §38 står det ju att köparen tar över ansvaret för ev. felaktiga installationer som tidigare ägare gjort. Sedan lång tid tillbaka har ju HD beslutat att man inte längre kan "ärva" ansvaret från tidigare medlem.
Kan någon ge mig lite mer specifik info i frågan, När skedde detta , vilken lag hänvisas till etc etc

Tacksam för svar !

Svara med citat
Gammal 2016-05-19, 19:27
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Här är HD-avgörandet från 2007 enligt vilket man inte kan "ärva" ansvaret från tidigare innehavare av bostadsrätten.

http://www.hogstadomstolen.se/Domsto...2-06%20dom.pdf

Vad jag förstått så är §38 från 2003 borttagen i nyare normalstadgar från HSB.
Svara med citat
Gammal 2016-05-20, 09:49
Bettie Bettie är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Nov 2013
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Gusten Visa inlägg
Här är HD-avgörandet från 2007 enligt vilket man inte kan "ärva" ansvaret från tidigare innehavare av bostadsrätten.

http://www.hogstadomstolen.se/Domsto...2-06%20dom.pdf

Vad jag förstått så är §38 från 2003 borttagen i nyare normalstadgar från HSB.
Stort tack , för som alltid snabba o bra svar ! Det var exakt detta jag efterlyste .
Det är korrekt att §38 är borta från senare versioner av HSB´s normalstadgar, men då vi fortfarande har 2003 års stadgar och den nuvarande styrelsen hävdar att detta gäller, att ansvarsfrågan ärvs alltså, så måste de få svar på tal !

Så än en gång , tack !
Svara med citat
Gammal 2016-05-20, 10:14
Thomas_A Thomas_A är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2012
Standard

Några frågor:

Gäller denna dom för skador på föreningens delar endast? Som jag förstod det så är det så. Normalt är det föreningens försäkring som går in för dessa delar, endast i undantagsfall om förseningen riktar skadeståndskrav för vårdslöshet. För skador i egna lägenheten får ändå den nya lägenhetsinnehavaren stå för om jag förstått domen rätt? Så då tar den nya brh bekosta återställning av den egna lägenheten, ytskikt mm.
Svara med citat
Gammal 2016-05-20, 11:00
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Thomas_A Visa inlägg
Några frågor:

Gäller denna dom för skador på föreningens delar endast? Som jag förstod det så är det så. Normalt är det föreningens försäkring som går in för dessa delar, endast i undantagsfall om förseningen riktar skadeståndskrav för vårdslöshet. För skador i egna lägenheten får ändå den nya lägenhetsinnehavaren stå för om jag förstått domen rätt? Så då tar den nya brh bekosta återställning av den egna lägenheten, ytskikt mm.
Ja så tolkar jag också domen, alltså att den nya brh får själv bekosta återställning av den egna lägenheten.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Att ärva ansvaret för vad tidigare medlem gjort..... Bettie Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 0 2016-05-19 16:56
Övertar jag tidigare ägares ansvar ? Fiskarn Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 3 2012-07-26 16:44
Miss från tidigare förvaltare Glader Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 1 2012-05-10 16:32
Bostadsrättsförening får rätt mot tidigare medlem - Dagens Juridik Admin Senaste Nytt 0 2010-11-22 11:11
Bostadsrättsförening ger 1,3 miljoner till tidigare medlem (Dagens Juridik) Admin Senaste Nytt 0 2010-09-10 12:44

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:30.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2020.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare