Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Vatten, avlopp, golvbrunn, relining/partiellt, våtrum/kök, ballofixer, handdukstork, termostat, element/radiatorer, ventilation, mögel, vattenskada/fuktskada, brand/checklista, ombyggnad/renovering, yt- och tätskikt, skadestånd, försäkringsregler/självrisk/åldersavdrag RSS-feed för detta forum om badrum, stamrör, vatten- och fuktskador, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-04-29, 00:17
harjoh harjoh är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Apr 2020
Standard Badrumsrenovering flytt av radiatorrör

Hej!

Vi skall i vår nya bostadsrätt flytta två vertikala radiatorstamrör samt en golvbrunn i samband med badrumsrenovering. Föreningen godkänner detta men under förutsättning av vi skriver under ett ombyggnadsavtal med dem där de använt följande formulering:

En grundläggande förutsättning är att medlemmen alltid är ansvarig mot föreningen, vilket inkluderar att tillse följa gällande lagar och bestämmelser, att regler för avlopp, värme, vatten och ventilation följs, samt att inga negativa konsekvenser uppstår för någon annan medlem i föreningen. Uppkommer problem äger medlemmen själv ansvar för korrigering/återställning och kostnader kopplade till detta.”

Som jag tolkar detta vill föreningen trycka över hela risken på oss även om exempelvis skador på rör bör vara föreningens egendom och föreningens försäkring bör täcka detta? Det finns väl inte en chans att vår hemförsäkring kommer att täcka skador på sådant som tillhör föreningen även om vi har orsakat dessa? Om det blir skador på grannens lägenhet så kan jag däremot tänka mig att vi får ta detta på vår försäkring och det köper jag. Vad tycker ni om ovan?

Föreningen har haft problem med vattenskador och är väldigt rädda och inte heller så kunniga..

Tack på förhand!
Svara med citat
Gammal 2020-04-29, 17:28
merbzt merbzt är inte inloggad
Zetta-medlem

Reg.datum: Mar 2018
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av harjoh Visa inlägg
En grundläggande förutsättning är att medlemmen alltid är ansvarig mot föreningen, vilket inkluderar att tillse följa gällande lagar och bestämmelser, att regler för avlopp, värme, vatten och ventilation följs, samt att inga negativa konsekvenser uppstår för någon annan medlem i föreningen. Uppkommer problem äger medlemmen själv ansvar för korrigering/återställning och kostnader kopplade till detta.”
Som jag ser det så är det bara ett förtydliganden av vad lagen redan säger. Vad jag vet kan man inte avtala om att lämna över mer ansvar på den boende än vad lag och stadgar redan säger.

T ex om man kopplar in något på ventilationen så måste man åtgärda detta. Men det är redan reglerat i lagen men kanske inte så på sådan detaljnivå. I ditt exempel så om er entreprenör skadar ett rör medans ni bygger om så bör ni ansvara för att entreprenören åtgärdar det. I vår brf så är det även vanligt att man borrar i genom golvet vid golvbrunnsbyte då bjälklaget är tunt under den. Då får man ju givetvis åtgärda de skador som uppkommit på bästa sätt.
Svara med citat
Gammal 2020-05-28, 21:47
M72 M72 är inte inloggad
Tera-medlem

Reg.datum: Apr 2014
Standard

Är det ett äldre hus? Om föreningen redan har haft vattenskador och dessutom inte är så kunniga (dina ord) så bör du kolla upp hur det ligger till med planer på stambyte innan du lägger massa pengar på renovering. Kanske behöver badrummet rivas upp snart igenom om stammarna ska bytas. Men det finns lösningar, som partiellt stambyte eller kassetter.

https://sustend.se/stambyte/

Jag skulle definitivt kolla upp sånt först.
Svara med citat
Gammal 2020-09-04, 07:10
rohit1491 rohit1491 är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Sep 2020
Standard hello

Learn Digital Marketing course in Aurangabad that makes you an expert marketer with in-depth knowledge of Search Engine Optimization and Social Media Optimization. digital marketing courses in aurangabad
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Borttagande eller flytt av förråd bompaholm Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 2 2019-10-07 10:22
Byte/flytt av lägenhetsdörrar kätting Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 17 2014-08-21 16:13
FLYTT av server Admin Bostadsrättsforum 3 2012-02-08 15:12
Avgift för besiktning av fastighetsskötare vid flytt tractors Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 19 2011-01-12 11:25
Flytt av kök i bostadsrätt Luci Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 15 2010-01-29 00:13

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:49.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2020.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare