Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer
Konstituering, ordförande, sekreterare, studieorganisatör, ledamöter, suppleant, reservationer, styrelsemöten, maktmissbruk, vicevärd & vaktmästare, anställda RSS-feed för detta forum om styrelse, protokoll, arbetsordning, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-05-09, 18:34
Skimania Skimania är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: May 2012
Standard Avhoppad revisorssuppleant

Hur går man tillväga när en revisorssuppleant i en BRF HSB väljer att sluta i förtid?

Tacksam för svar
Svara med citat
Gammal 2012-05-09, 21:03
tette tette är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard suppleant är en reserv

1. Kan man försöka tala med denne och fråga varför.
2. mer avancerat blir att också fråga den ordinarie.

i Forumet kan du läsa mycket om hur det går till med revision i bostadsrättsförening och specifikt i HSB:s bostadsrättsföreningar (egen revisionsbyrå som tvingar föreningarna att revideras av "sina egna").

Ofta väljs någon mycket oerfaren till revisorssuppleant. (även ordinarie är sällan "proffs".

Forumet har ju också visat att många revisorer "hamnar" i kompisskap med styrelsen.
Hur skall det då kunna bli bra?
Svara med citat
Gammal 2012-05-09, 21:17
Medlem

Standard

Tack för inputs.... Ska sätta mig in i det längre fram.
Det jag nu behöver veta är hur själva ersättningsprocessen går till.
Kan väl knappast behövas en extra stämma? Eller?
Svara med citat
Gammal 2012-05-09, 23:09
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Du måste läsa er stadga! Står det att en suppleant SKALL finnas, så är ni bundna av det. Annars behöver ni inte göra något.

Är det kort tid till ordinarie stämma, hade jag låtit det bero. Är det lång tid, och krävs enligt stadga, ja då är det extrastämma som gäller.
Svara med citat
Gammal 2012-05-09, 23:48
Medlem

Standard

När jag får svar är jag tacksam... Men inte när du får det att låta som att jag inte läst våra stadgar. Det har jag men svaret finns inte där. Då hade jag inte ställt denna fråga. Det som däremot står där är att "antalet revisorer skall vara minst 2st och högst 3st samt högst en suppleant. Revisorer väljs av ordinarie föreningstämma för tiden intill dess nästa ordinarie stämma hållits, dock skall en revisor alltid utses av Hsb Riksförbund." Detta skulle jag kunna tolka som att revisorssuppleant inte är tvunget att ha. ???? Men det står ingenting om avhopp varken av ledamot eller suppleant av ngt slag. Eller vad man skulle behöva göra utisåfall... Därav frågan.
Hur skulle ni tolka det utkastet av stadgan?
Svara med citat
Gammal 2012-05-09, 23:50
Medlem

Standard

.... och det är långt kvar till nästa stämma...
Svara med citat
Gammal 2012-05-09, 23:55
Yotta-medlem

Standard

Svaret finns ju där! Ni behöver ingen suppleant.

Ni behöver minst ha två revisorer, varv HSB utser den ena.

Ni behöver alltså inte göra något.
Svara med citat
Gammal 2012-05-09, 23:58
Yotta-medlem

Standard

Och sen gäller att det är stämman som väljer. Skulle alltså en ordinarie revisor hoppa av utav dessa två, så krävs en extra stämma för att utse en ny.

Eftersom det står "Skall vara" i stadgan
Svara med citat
Gammal 2012-05-09, 23:59
tette tette är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard annan bransch

http://svt.se/2.82111/1.2503685/revisor_hoppar_av

bra att ha 3 revisorer, så kan en "hoppa av" utan att föreningen behöver agera.
men.....

intressant i bilagd skrivning om revisor som hoppar av, är fullmäktigeledamöter som står på styrelsens sida, där är det i alla fall lika i alla branscher?
Svara med citat
Gammal 2012-05-10, 00:11
Medlem

Standard

Perfekt Harald... Precis den hjälpen jag behövde.
Jag behövde bara det där lilla extra från dig för att komma vidare. Tolkning av stadgan. (är inte alltid självklart);-)
Revisorssuppleant är ngt vi haft sedan start antagligen av den anledning att det tolkats fel i stadgan alt. känts behövligt. Oavsett det tycker jag själv att det är bättre att låta det bero till nästa stämma och innan dess bestämma om det är behövligt eller ej. Är väl självklart bättre att ha en extra att ta av när behovet uppstår.
Är ju ingen bra situation när ngn oavsett position hoppar av.(i detta fall en oplanerad flytt)Men detta är ngt att ta upp i styrelsen (stämma?)om hur vi ska ha det framöver.
Tack ännu en gång Harald
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Avhoppad ledamot rådgivare åt styrelsen Korsdraget Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 17 2012-04-01 23:37
Avhoppad styrelsemedlems ansvar? Marierose Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 5 2012-02-27 14:21
Dela på arvode från avhoppad ledamot? Admin Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 7 2011-05-31 00:19

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:05.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2020.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare