Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer
Konstituering, ordförande, sekreterare, studieorganisatör, ledamöter, suppleant, reservationer, styrelsemöten, maktmissbruk, vicevärd & vaktmästare, anställda RSS-feed för detta forum om styrelse, protokoll, arbetsordning, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-05-03, 22:02
skanke skanke är inte inloggad
Tera-medlem

Reg.datum: Sep 2011
Standard Adjungerad person. Finns det några regler?

För några år sedan flyttade den dåvarande ordföranden i vår BRF och efter det att han flyttat kom han att bli adjungerad i styrelsen. Det talade styrelsen om både på en stämma och i medlemsbladet.

Men nu flera år senare sitter denne person enl uppgift fortfarande med på styrelsemöten, vilket jag kan känna är galet då denne person fortsätter att påverka och lägga sig i föreningens verksamhet trots att han inte längre bor här. Jag uppfattade det som att detta med adjungeringen var en temporär lösning. Styrelsen har inte nämnt något ang detta under de senaste två åren så jag trodde att denna adjungering upphört, men så verkar nu inte vara fallet.

Frågan är, finns det några regler runt detta? Kan man vara adjungerad på obestämd tid?

Jag har trott att detta var något man gjorde för att när man behövde tillgång till en person med speciellt kunnande eller kompetens i något speciellt område eller ämne. Men jag kanske har uppfattat det fel?
Svara med citat
Gammal 2012-05-03, 22:35
tette tette är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard senaste stämman styr

adjungerad kan man vara hur länge som helst, precis som en vanlig styrelseldamot men.....

styrelsen väljs årligen på föreningsstämman.
Alltså måste han valts in då.
kolla senaste stämmoprotokollet.

Om du inte tycker han skall sitta i styrelsen kan det vara bra att prata med valberedningen, och skriva en motion till er nästa stämma.
Svara med citat
Gammal 2012-05-04, 21:12
skanke skanke är inte inloggad
Tera-medlem

Reg.datum: Sep 2011
Standard

Att den här personen skulle adjungeras har tagits up på en eller ev två stämmor men inte senare.

Inför förra stämman satt jag med i valberedningen (dock inte längre) och då fanns detta inte med i valberedningens förslag på styrelsesammansättning.

En del menar ju att adjungeringar inte behöver tas på stämman och att det är styrelsen som bestämmer detta själva. Har försökt leta info om detta men inte hittat något entydigt svar på vad som gäller.

En motion var definitivt en bra idé, men tyvärr sista inlämningsdag passerats för årets stämma, så det går inte till denna stämman tyvärr.
Jag skulle ju vilja veta varför styrelsen anser sig behöva den här personen och om han lyfter arvode för detta etc.
Svara med citat
Gammal 2012-05-04, 21:33
tette tette är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard ladda batteriet

taktiskt bör du ladda batteriet med frågor under årsredovisningen.
Och inför val av styrelseledamöter bör du fråga valberedningen om det finns problem med att finna kompetenta styrelseledamöter av de boende.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Förverkande, utomstående person i lägenhet / bostadsrätt Admin Faktabanken 1 2016-04-07 11:05
Lokaler, juridisk person och röstning? Tippsu Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 2 2012-04-05 21:13
HSB stämman den 7 maj 2011, några intryck Minkowski Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige 10 2011-06-30 07:42
Regler för en samfällighet Dante Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 2 2011-02-14 14:20
Suppleant, adjungerad, ledamot utan att kalla till ny stämma Nella Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 1 2010-09-16 16:36

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:52.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2020.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare