Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > El, Uppvärmning/inneklimat, V&V, Vatten - Bredband, telefon, TV
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

El, Uppvärmning/inneklimat, V&V, Vatten - Bredband, telefon, TV
Energiförbrukning, elleverantör, elpris, elektricitet, gas, värme och ventilation, fjärrvärme, värmekostnader, värmeproblem, vattenförbrukning, bredbandsleverantörer, IT & föreningens hemsida, avfall/sopor/sopsortering, energi & miljö, o.dyl. RSS-feed för detta forum om uppvärmning, el, bredband, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-08-13, 18:08
Garnata Garnata är inte inloggad
Avancerad medlem

Reg.datum: Dec 2009
Skicka ett meddelande via Skype™ till Garnata
Standard Trefasmätare med förbrukning upp till 100 A för en tvåa?

Elnätskostnader är ett stort bekymmer.

Citat:
Du har ett säkringsabonnemang för lägenhet (16 A lgh), det förmånligaste abonnemang vi har. Det är inte möjligt att byta till effektabonnemang.
Medan för min lägenhet installerades en trefasmätare med förbrukning upp till 100 A.
Kamstrup OMNIPOWER har massor med finesser som jag har varken tillgång till eller behovet av. Den kostade mig 5 460:- dessutom och trotts detta ägs mätaren av elföretaget.

Här behöver jag hjälp med LOGIKEN.
Tack!!!
Svara med citat
Gammal 2020-08-13, 20:10
merbzt merbzt är inte inloggad
Zetta-medlem

Reg.datum: Mar 2018
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Garnata Visa inlägg
... för min lägenhet installerades en trefasmätare med förbrukning upp till 100 A.

Det är inte möjligt att byta till effektabonnemang.
Som nätbolag vill man ha så få mätarmodeller i bruk samtidigt. Med denna modell klarar man alla kunder som sitter på säkringsabonnemang (och kanske lite till).

Sen om du faktiskt bor i bostadsrätt så är det faktiskt möjligt att bli av med elabonnemanget helt. De boende kan kopplas in på Bostadsrättsföreningens elabonnemang.
Svara med citat
Gammal 2020-08-13, 20:51
Avancerad medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av merbzt Visa inlägg
Som nätbolag vill man ha så få mätarmodeller i bruk samtidigt. Med denna modell klarar man alla kunder som sitter på säkringsabonnemang (och kanske lite till).
På hemsida står det "för hus och företag" om jag nu minns rätt.

Citat:
Sen om du faktiskt bor i bostadsrätt så är det faktiskt möjligt att bli av med elabonnemanget helt. De boende kan kopplas in på Bostadsrättsföreningens elabonnemang.
Skulle du kunna precisera processen? Tack!!!
Svara med citat
Gammal 2020-08-14, 17:41
Zetta-medlem

Standard

Citat:
Skulle du kunna precisera processen? Tack!!!
Beroende på hur elen kommer in i föreningens hus så blir tillvägagångssättet olika men som alltid är fallet så har föreningen minst ett nätabonnemang. Man kopplar om elnätet så att alla boende hamnar bakom detta abonnemang. Iom det så upphör mätpunkterna som de boende hade och nätägaren får plocka ner sina mätare. Nu kan föreningen själv bestämma hur hur och om mätning skall ske.

Själva poängen med detta är att elbolagets nätavgift för de boende försvinner. Men som boende kan man ej längre själv välja leverantör av el och om föreningen vill sköta mätning av el så måste detta skötas på något sätt. Ofta anlitar man ett företag för att hantera detta.

En ny sak är att man måste lägga till moms på elen. Så om man inte redan redovisar moms så blir det en extra sak att göra. Detta gör det tveksamt om det är lönsamt för små föreningen som inte momsredovisar.
Svara med citat
Gammal 2020-08-16, 12:04
Avancerad medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av merbzt Visa inlägg
Beroende på hur elen kommer in i föreningens hus så blir tillvägagångssättet olika men som alltid är fallet så har föreningen minst ett nätabonnemang. Man kopplar om elnätet så att alla boende hamnar bakom detta abonnemang. Iom det så upphör mätpunkterna som de boende hade och nätägaren får plocka ner sina mätare. Nu kan föreningen själv bestämma hur hur och om mätning skall ske.
Så enkelt verkar det inte vara hos os...
Jag föreslog detta, dvs att skriva om avtalet med elföretag för att alla skulle hamna bakom föreningens abonnemang och fick tvärt nej!
1. Detta skulle kräva kolossala investeringar ty då fick man byta säkringen.
2. Dessutom blir medlemmar osams med varandra eftersom ingen ska veta hur mycket hade var och en förbrukat. Enligt tidigare erfarenhet...
Det känns något strul bakom dessa förklaringar men jag kan inte gräppa taget i det. :-(

Citat:
En ny sak är att man måste lägga till moms på elen. Så om man inte redan redovisar moms så blir det en extra sak att göra. Detta gör det tveksamt om det är lönsamt för små föreningen som inte momsredovisar.
Vi är 48 lght i föreningen och lägga moms på elen verkar inte vara alldeles för komplicerad, eller hur? Hanteras inte sådana saker av redovisnings program?
Svara med citat
Gammal 2020-08-16, 12:20
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Citat:
2. Dessutom blir medlemmar osams med varandra eftersom ingen ska veta hur mycket hade var och en förbrukat. Enligt tidigare erfarenhet...
Även vid kollektivt elabonnemang brukar det väl vara så att var och en har sin egen elmätare
så att föreningen kan debitera elkostnaden individuellt efter var och ens förbrukning.

Men om det inte går att få kollektivt abonnemang så måste ju var och en åtminstone
ha rätt att få 16A till lägenheten så att man bara betalar nätavgift för "16A lägenhet".
Svara med citat
Gammal 2020-08-16, 14:01
Avancerad medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Gusten Visa inlägg
Men om det inte går att få kollektivt abonnemang så måste ju var och en åtminstone
ha rätt att få 16A till lägenheten så att man bara betalar nätavgift för "16A lägenhet".
Ser ut som att Vattenfall hittade "utväg" för detta.
I mitt avtal står det 100 - 16 A
och betalar jag/vi förmodligen för 100A lägenhet!
Svara med citat
Gammal 2020-08-17, 01:35
Zetta-medlem

Standard

Citat:
Så enkelt verkar det inte vara hos os...
Jag föreslog detta, dvs att skriva om avtalet med elföretag för att alla skulle hamna bakom föreningens abonnemang och fick tvärt nej!
1. Detta skulle kräva kolossala investeringar ty då fick man byta säkringen.
Det känns något strul bakom dessa förklaringar men jag kan inte gräppa taget i det. :-(

Vi är 48 lght i föreningen och lägga moms på elen verkar inte vara alldeles för komplicerad, eller hur? Hanteras inte sådana saker av redovisnings program?
Saken är att man måste sluta titta på den enskilda lägenheten och titta på hela föreningen. I regel så behöver man bygga om föreningens inkommande elcentraler (elservis). Men detta är något som man måste undersöka på plats.

Och ja man brukar byta ut mätarna till egna så att man kan vidarefakturera efter förbrukning. Gällande momsen så hanteras detta av den ekonomiska förvaltningen, men det jag menar är att den kostnaden inte alltid finns med i befintligt avtal. Den utökade administrationen kan innebära extra jobb och kostnader om man sen tidigare inte redovisat moms alls.

Och sen så har du med säkerhet inte 100A in till din lägenhet. Du har max 25A, sen att ditt abonnemang är listat som 16-100A beror på att du har ett lägenhetsabonnemang där du kan ha allt mellan 16-25A. Oavsett vad så betalar man ca 1800kr/år i nätavgift för detta. Med 48 st lägenheter är det 88kkr / år. Ett byte av servis går på 100kkr, 48 mätare ca 100kk och jobbet för att fixa allt går på 100kkr. En mättjänst går på 9kkr/år + 9kkr annat så får man en investering på 300kkr och en nettoförtjänst på 70kkr/år. På 5 år så är investeringen återbetald.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Två ettor som blivit en tvåa i praktiken ddhedg Bostadsrättsforum 6 2015-11-20 19:46
Fjärrvärme för brf, vad är rimlig förbrukning? BigM El, Uppvärmning/inneklimat, V&V, Vatten - Bredband, telefon, TV 1 2009-11-03 11:08

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:50.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2020.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare