Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-09-14, 04:45
Chrissofsweden Chrissofsweden är inte inloggad
Mega medlem

Reg.datum: Sep 2011
Cool Lagen om skydd mot olyckor - vem har ansvaret i en brf?

Våra fyra huskroppar med totalt 20 lgh tillsammans blir klara 28sept 2011. Vid förbesktningen noterade jag att i samtliga lgh medföljde en 6kg pulversläckare, brandfilt samt brandsläckare. Ett bra iniativ tycker jag!

Men vem innehar ansvaret på sådant som ställts dit? Faller ansvaret automatiskt på brf eftersom det är dom som ställt dit dem? Annars borde det ha stått i stadgarna eller i köpeavtalet att vi själva är underhållsansvariga för dessa. Självklart skall detta stå i stadgarna.. Men än kan jag inte påverka detta och försöker skaffa lite kött på benen.

Lagen om skydd mot olyckor
"2 § Ägare eller nyttjanderättshavare till byggnader eller andra anläggningar skall i skälig omfattning hålla utrustning för släckning av brand och för livräddning vid brand eller annan olycka och i övrigt vidta de åtgärder som behövs för att förebygga brand och för att hindra eller begränsa skador till följd av brand."

Jag tolkar det som att fastighetsägaren (=föreningen) skall stå för erfoderlig släckutrustning. Vilket jsg tycker de gör! Men då bär de även ansvaret för att dessa fungerar?

Vad tycker ni? Hur många brf har erfoderlig släckutr?

Reglerna är lite olika från kommun till kommun.. beroende på hur man har tolkat lagen.

Firefighter 575
Christian
Svara med citat
Gammal 2011-09-14, 04:54
Mega medlem

Cool Ursäkta

Många av er brukar skriva väldigt flashiga och snygga inlägg som är lättförstådda. Tyvärr hade jag bara min mobil att tillgå på jobbet när denna frågeställning slog mig.

/C
Svara med citat
Gammal 2011-09-14, 07:06
Mega medlem

Standard

Bakgrund: Våra BoKlok-hus saknar trappuppgång. Dvs att varje lgh har en egen ingång.

Låt säga att en brh hör av sig till styrelsen och berättar att dennes brandsläckare är obrukbar, trycket är för lågt. Ska brf eller brh stå för servicekostnaderna?

Vad bör man skriva i stadgarna? Kan verkligen brf överlägga ansvaret på brh när det står i lagen att det är fastighetsägaren(=föreningen) som skall inneha erfoderlig släckutrustning?

Jag anser att det är brf ansvar att varje brh har en fungerande brandsläckare. För skulle en brandsläckare inte fungera så finns det inte erfoderlig släckutrustning att tillgå då man måste utgå från att grannens dörr är låst.

Tänker ni likadant som jag?

Anledningen till att jag tar upp det handlar inte om de småpengar en brandsläckare kostar i inköp och underhåll. Jag tänker på om en lägenhet börjar brinna (pga ex radiator), så kan det bli eventuella försäkrings-/skadeståndsproblem om det kommer fram att det saknas släckutr. Även om brf lagt över ansvaret på brh så tror jag inte försäkringsbolaget tar någon hänsyn till detta.

Däremot tror jag det är lättare att reglera ex. brandvarnare då dessa ej anses som släckutrustning.

/Christian
Svara med citat
Gammal 2011-09-14, 09:28
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Nej, nej. Fundera hur detta skulle gå till rent praktiskt? Om 5 år? Och om 15 år?. Ägare som "slarvar bort" sin släckare (hamnar i sommarstugan), vid överlåtelser tas släckaren med av säljaren osv.

Bra initiativ, javisst! Men nu och i fortsättningen faller dessa inventarier på vars och ens ansvar.

Fastighetesägaransvaret gäller allmänna utrymmen, skyltade nödutgångar, ev. släckare i trapphus eller källargångar mm.
Svara med citat
Gammal 2011-09-14, 12:38
Mega medlem

OBS! OBS! OBS!

Men har man skrivit in i stadgarna att årlig kontroll görs och att den ska finnas där, så tycker jag det faller på brh ansvar att den finns kvar! Kan brh ej uppvisa sin brandsläckare så blir han ersättningsskyldig helt enkelt.

Det handlar om att skydda sina grannar, sig själv och lite bryskt (ur föreningens ögon) huskroppen.

Iom att det inte finns en trappuppgång så försvårar det för fastighetsägaren att lösa denna fråga..

Inga fler som har åsikter?

/Christian
Svara med citat
Gammal 2011-09-14, 19:05
Nybörjare Nybörjare är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Apr 2011
En bra idé Vilket bra initiativ - nu kommer administrationen...

Citat:
Ursprungligen skrivet av Chrissofsweden Visa inlägg
Men har man skrivit in i stadgarna att årlig kontroll görs och att den ska finnas där, så tycker jag det faller på brh ansvar att den finns kvar! Kan brh ej uppvisa sin brandsläckare så blir han ersättningsskyldig helt enkelt./Christian
Du skriver att ni har både pulversläckare, brandfilt och brandsläckare....
Jag vet inte om det blev lite fel i texten, eller om ni har t ex en kolsyresläckare också.

Hur som helst, om det står i stadgarna att årlig kontroll görs, får ni nog också skriva in vem som ansvarar och betalar för kontrollen. Är det föreningen, bör ni skaffa serviceavtal. Det finns företag som servar alla fabrikat. - Då får ni förstås informera brh i god tid före kontrollen och fixa med åtkomligheten. (rekommenderade serviceperioder beror på vilken typ av släckare det är)

Är det brh som ska kontrollera blir det nog svårare. Det enda man själv kan titta på är om det finns yttre skador eller om manometern står på grönt.

När det gäller brandsläckare är det VIKTIGT att man lär sig hur den ska hanteras. Det skulle ni kunna ta vid ett medlemsmöte och be någon från brandförsvaret att deltaga. Vid överlåtelser får någon ur styrelsen visa den nya brh hur det fungerar i samband med introduktionen.

Ni får också skriva in vad som gäller för brandvarnaren och brandfilten.

Jag nämnde "lägenhetspärm" tidigare. Det här med brandrisker och släckning kan vara ett kapitel i en sådan. Där kan ni också skriva att de tillhör föreningen och ska ersättas vid förlust.

Senast redigerad av Nybörjare: 2011-09-14 klockan 20:12. Anledning: före blev öre :o)
Svara med citat
Gammal 2011-09-14, 19:27
Mega medlem

Tummen upp

Hehe jo, nog blev det lite fel. Jag menar pulversläckare 6kg ABC 43A 233BC.

Hur det skall skrivas är jag med på. Men jag vill veta VEM som bär ansvaret i slutändan, hur man än har skrivit.

En kurs i hur man släcker med hjälp av en brandfilt och/eller pulversläckare kan nog jag hålla i

Brandman 575,
Christian
Svara med citat
Gammal 2011-09-14, 23:51
tette tette är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard brandsläckartips

http://www.fireinvent.se/
Vad är bättre än att fråga försäljaren av dessa varor vad som gäller om man vill köpa och installerabranssläckare o brandfilt i sin bostadsrättsförening?
Svara med citat
Gammal 2011-09-16, 00:00
Mega medlem

En bra idé

Jag har idag pratat med ett försäkringsbolag. Enligt dom är det upp till fastighetsägaren (föreningen) att hålla med brandvarnare och bär även underhållsansvaret för att batterierna är i god kondition.

Enligt försäkringsbolaget kunde man EJ delegera ansvaret på brh.

Sedan ringde jag MSB (Myndigheten för samhälle i beredskap) och frågade vad som gällde. Dom ansåg att man kunde tillhandahålla med brandvarnare men mycket väl lägga underhållsansvaret på brh. Däremot kunde man inte det om det var en hyresrätt (Vad är skillnaden i ansvar står jag frågande?)

Efter en stunds dialog/diskussion kom vi fram till att en årlig kontroll kunde ingå i det systematiska brandskyddsarbetet. Och då även skaka och vända på pulversläckaren.

För att verkligen hamna i toppskiktet av ett säkrare boende kan en lättare utbildning hållas samt årligen skicka ut en folder från ex. MSB.
"Skydda ditt hem mot bränder"

Personligen tycker jag att det är en rätt bra lösning som definitivt kommer att gynna den enskilde individen, grannarna samt föreningen vid händelse av brand.

/Christian
Svara med citat
Gammal 2011-09-16, 00:16
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Glad Brandvarnare/pulversläckare i brf

Bostadsrättshavaren ansvarar bara för sin egen lägenhet, att det finns en brandvarnare i denna. I detta område har föreningen ingen skyldighet.

Föreningen ansvarar för att brandskyddet är tillräckligt i de allmänna utrymmena.

Citat:
Jag har idag pratat med ett försäkringsbolag. Enligt dom är det upp till fastighetsägaren (föreningen) att hålla med brandvarnare och bär även underhållsansvaret för att batterierna är i god kondition.
Enligt försäkringsbolaget kunde man EJ delegera ansvaret på brh.
KORRIGERING AV MIG: Mig veterligen är det inte alls föreningen som är ansvarig för att brandvarnare finns i de enskilda lägenheterna. Tror inte detta har ändrats. Varje bostadsrättshavare är själv skyldig att installera (om föreningen inte gjort detta) brandvarnare och underhålla denna (krav finns inte på mer än en brandvarnare, men med fler brandvarnare ökar säkerheten markant). I stadgarna kan regelverk för detta föras in.

Citat:
Sedan ringde jag MSB (Myndigheten för samhälle i beredskap) och frågade vad som gällde. Dom ansåg att man kunde tillhandahålla med brandvarnare men mycket väl lägga underhållsansvaret på brh. Däremot kunde man inte det om det var en hyresrätt (Vad är skillnaden i ansvar står jag frågande?)
Ja, många brf:ar har installerat brandvarnare i medlemmarnas lägenheter. Rättsläget är sedan oklart (eftersom regelverk i vanlig ordning saknas) vem som sedan har underhållsansvaret för de av föreningen installerade brandvarnarna. Dvs om detta inte är fastställt i föreningens stadgar.

Citat:
Efter en stunds dialog/diskussion kom vi fram till att en årlig kontroll kunde ingå i det systematiska brandskyddsarbetet. Och då även skaka och vända på pulversläckaren.
Årlig kontroll av vems pulversläckare?

Citat:
Personligen tycker jag att det är en rätt bra lösning som definitivt kommer att gynna den enskilde individen, grannarna samt föreningen vid händelse av brand.
Ja, brandskyddet är något som oftast glöms bort, och de flesta styrelser vill lägga så lite skyldigheter på sig själva som möjligt.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE

Senast redigerad av Admin: 2011-09-16 klockan 01:16.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Skydd för bostadsrättinnehavare som påverkas av tillbyggnad i brf? Smålänning Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 1 2011-07-06 10:44
Det luktar mögel i badrummet. Vem har ansvaret att kontrollera det i en brf? sockerkaka Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 6 2011-03-09 23:53
Fläkt i lgh, vad säger lagen? Maggy Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 1 2011-03-02 20:21
Vem har ansvaret i brf om köpt ekonomisk förvaltning? FRÅGVIS SÖKER SVAR Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 7 2010-03-17 10:56
Lagen om upplysningsplikt - Informationsplikt Admin Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 0 2009-03-26 15:31

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:17.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2020.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare