Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-04-18, 10:45
Von Smulan Von Smulan är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Apr 2011
Olycklig Inreda vind i brf

Vi köpte en bostadsrätt i en förening i somras. Lägenheten är i ett 2-familjshus som är en del av en förening med ca 100 lägenheter. Vi bor i den ena delen av huset. Huset består av källare samt två våningar och en vind. Vinden användes av de som bodde där tidigare till förråd men vi har nu gjort ett rum där med en enklare trappa upp. Inget takfönster och uppgången till vinden finns bara från vår lägenhet, och vi har bara byggt ovanpå vår del av vinden.

Vi trodde det var helt ok och inga problem men har nu hört att det ska vara bygglov och lov från styrelsen etc.
Om det är så vad kan man göra nu i efterhand för att ställa saker till rätta? Måste man riva ner eller kan man ordna upp allting nu?

Jag antar att detta ämne har varit uppe tidigare men jag hittar inte riktigt de svar jag söker.
Tacksam för tips, råd och information.

Senast redigerad av Admin: 2014-07-08 klockan 16:14.
Svara med citat
Gammal 2011-04-18, 14:51
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard Gör om föreningens utrymmen från förråd till bostadsrättsyta på eget bevåg

Alltså, du har faktiskt gjort bort dig.

Du äger ju ingenting av varken lägenheten, vinden eller huset.

Det du äger är en andel i den ekonomiska föreningen, som i sin tur äger huset och dess lägenheter. Din andel gör att du har rätt att disponera en viss lägenhet på obegränsad tid, samt att du har underhållsansvar enligt stadgar och lag för denna lägenhet.

Du kan:

1) Lägg korten på bordet för styrelsen. De får bereda ärendet, d v s rekomendera stämman till delar av följande: rivning/återställning/upplåtelse av vinden/insats osv.

2) Styrelsen tar ärendet till stämman. Stämman beslutar vad som gäller. Säger stämman ja till din ombyggnad, så...

3) ....får du söka bygglov i efterhand, och hoppas att bygglovet går igenom enligt dina önskemål.

Föreningen bör straffa dig rätt hårt tycker jag, framför allt bör du få betala all tid och alla konsulter eller liknande som de kommer att behöva ta in nu för att utreda ärendet.

Hade jag varit den styrelsen, så hade jag övervägt förverkande av medlemsskapet samt stämt dig i domstol.

Det är allvarligt att medlemmar inte förstår sin roll och sitt ansvar i många frågor, rörande skötsel, närvaro på stämmor osv. Men det är en sak. Att det sedan finns medlemmar som tar ännu ett steg, och på eget bevåg bygger om föreningens fastighet och gör om föreningens utrymmen från förråd till bostadsrättsyta, det är riktigt allvarligt.

Läs på och be en bön för att du har en förstående styrelse. Annars, gör dig beredd att både flytta och betala!
Svara med citat
Gammal 2011-04-18, 16:17
kluringens avatar
kluringen kluringen är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard Klart att det borde gå att ordna upp allt i efterhand

Steg ett: Kontakta byggnadskontoret med en gång. Det är inte givet att de kräver bygglov. Ni har inte förändrat fastighetens yttre. Har ni inte ändrat VVS installationen heller krävs sannolikt inget bygglov. Sen kan du hoppas att er styrelse har en mänskligare inställning än vad Harald har.

Citat:
Ursprungligen skrivet av Harald Visa inlägg
Föreningen bör straffa dig rätt hårt tycker jag, framför allt bör du få betala all tid och alla konsulter eller liknande som de kommer att behöva ta in nu för att utreda ärendet.

Hade jag varit den styrelsen, så hade jag övervägt förverkande av medlemsskapet samt stämt dig i domstol.
Hårda ord Harald, av vilket skäl? Jag skulle tro att både källare och vind ingår i upplåtelsen. I så fall kan det inte bli fråga om förhöjd insats. Har lägenheterna individuella värmesystem är det inte aktuellt med någon avgiftshöjning heller. Det är vanligt vid den här typen av byggnation. Von Smulan har inte inkräktat i föreningens gemensamhetsutrymme, bara ”förbättrat” ett utrymme som de redan disponerar.

Med reservation för att vinden eventuellt inte ingår i upplåtelsen, är det fråga om förändring i lägenhet. Det räcker med styrelsebeslut, stämman behöver inte tillfrågas. BRL 7 kap:

Citat:
7 § Bostadsrättshavaren får inte utan styrelsens tillstånd i lägenheten utföra åtgärd som innefattar
1. ingrepp i en bärande konstruktion,
2. ändring av befintliga ledningar för avlopp, värme, gas eller vatten, eller
3. annan väsentlig förändring av lägenheten.:

Styrelsen får inte vägra att medge tillstånd till en åtgärd som avses i första stycket om inte åtgärden är till påtaglig skada eller olägenhet för föreningen.
I stadgarna får föreskrivas att styrelsens tillstånd inte behövs för att utföra en åtgärd som avses i första stycket. Lag (2003:31).
Vad styrelse och Von Smulan bör försäkra sig är att jobbet är utfört med luftspalt mellan yttertak och isolering, och att det sker tillräcklig ventilering av luftspalten. Lycka till Von Smulan
Svara med citat
Gammal 2011-04-18, 17:12
Yotta-medlem

Standard flerfamiljshus kräver förändrad planlösning bygglov

Citat:
Ursprungligen skrivet av kluringen Visa inlägg
Hårda ord Harald, av vilket skäl?
Av den anledningen att medlemmar tenderar att ställa ganska tuffa krav på styrelsen (inte minst här i forumet). Därav följer rätten av styrelsen att ställa hårda krav på sina medlemmar, åtminstonde om de agerar gangsters på detta sätt.

Är det verkligen bara ett tvåfamiljshus så krävs normalt inget bygglov för förändrad planlösning. Men eftersom lgh är upplåten med bostadsrätt så är jag osäker där. I flerfamiljshus kräver förändrad planlösning på detta vis annars ALLTID bygglov. Även om utsidan är intakt.

Självklart ska avgiften upp, hur än upplåtelsen ser ut. Avgiften beräknas ju inte enbart på direkta kostnader (t ex värme), utan även på indirekta kostnader (gemensam tvättstuga, lekplatser m m) och dessa kostnader ökar om man gör det möjligt för en större familj att bosätta sig i lgh.

Likabehandlinsprincipen gör att det är mycket vanskligt med endast ett styrelsebeslut i en sådan här fråga. Andra medlemmar kan hänvisa till ett sådant, vilket kan leda till en hopplös situation i föreningen.

Detta måste utredas ordentligt innan det godkänns, och medlemmen här har ju fråntagit styrelsen den chansen, genom att föregripa deras arbete, och dessutom inte inhämtat ett ok från stämma.

Ni som förespråkar demokrati och öppenhet, hur i H.. kan ni tycka detta är ok? Behöver inte medlemmarna fråga föreningen genom styrelsen så behöver ju inte styrelsen fråga medlemmarna (genom stämman). Eller hur?

Senast redigerad av Admin: 2014-07-17 klockan 20:45.
Svara med citat
Gammal 2011-04-18, 18:19
kluringens avatar
Yotta-medlem

Standard De maktfullkomliga styrelsernas tappra riddare

Citat:
Av den anledningen att medlemmar tenderar att ställa ganska tuffa krav på styrelsen. (inte minst här i forumet). Därav följer rätten av styrelsen att ställa hårda krav på sina medlemmar, åtminstånde om de agerar gangsters på detta sätt.
Du har glömt att du är förtroendevald. Styrelsen har absolut inga rättigheter att ställa tuffare krav på medlemmarna än vad lagen gör. Det är en tolkningsfråga om styrelsens tillstånd behövdes i det här fallet. Att förbättra sitt boende är inte brottsligt.
Citat:
Är det verkligen bara ett tvåfamiljshus, så krävs normalt inget bygglov för förändrad planlösning. Men eftersom lgh är upplåten med bostadsrätt så är jag osäker där. I flerfamiljshus kräver förändrad planlösning på detta vis annars ALLTID bygglov. Även om utsidan är intakt.
Det finns inte olika bygglovsbestämmelser för olika ägandeformer.
Citat:
Självklart ska avgiften upp, hur än upplåtelsen ser ut. Avgiften beräknas ju inte enbart på direkta kostnader (tex värme), utan även på indirekta kostnader (gemensam tvättstuga, lekplatser m m) och dessa kostnader ökar ju om man gör det möjligt för en större familj att bosätta sig i lgh.
Det kan finnas singelboende i stora lägenheter och trångbodda familjer i de mindre. Styrelsen ska inte ha synpunkter om hur medlemmarna vill använda sina utrymmen. Avgifterna kan på inga villkor anpassa till hushållens storlek.
Citat:
Likabehandlinsprincipen gör att det är mycket vanskligt med endast ett styrelsebeslut i en sådan här fråga. Andra medlemmar kan hänvisa till ett sådant, vilket kan leda till en hopplös situation i föreningen.
Det räcker med att hänvisa till lagen. Din styrelse tycks stå över både lag och stadgar.
Citat:
Detta måste utredas ordentligt innan det godkänns, och medlemmen här har ju fråntagit styrelsen den chansen, genom att föregripa deras arbete, och dessutom inte inhämtat ett ok från stämma.
Precisera vad det är som är krångligt och måste utredas.
Citat:
Ni som förespråkar demokrati och öppenhet, hur i H.. kan ni tycka detta är ok?? Behöver inte medlemmarna fråga föreningen genom styrelsen, så behöver ju inte styrelsen fråga medlemmarna (genom stämman). Eller hur?
Jag tycker inte att ditt förhållningssätt är ok. Jag skulle göra mitt bästa för att få dig avsatt om jag bodde i din förening. Jag är själv förtroendevald och gör så gott jag kan för att leva upp till förtroendet. Det är medlemmarna som är föreningen. Styrelsen är medlemmarnas verktyg för att förvalta den gemensamma egendomen.

Senast redigerad av Admin: 2014-07-17 klockan 20:45. Anledning: rättat felskrivning
Svara med citat
Gammal 2011-04-19, 08:48
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard Bygganmälan från stadsbyggnadskontoret vid större ändringar

Bygganmälan brukar kunna krävas när man gör större ändringar inomhus i bostadsrätt. Det görs också hos Stadsbyggnadskontoret.
Svara med citat
Gammal 2011-04-19, 09:28
MikHo MikHo är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2009
Skicka ett meddelande via MSN till MikHo
Standard Om vindsutrymmet inte är upptaget som bostadsyta måste bygglov sökas

Citat:
Det finns ett par saker som gäller endast 1 eller 2 familjshus, inte flerfamiljshus. Bland annat den så kallade "friggeboden" måste ha ett bygglov i ett flerfamiljshus.

Om vindsutrymmet inte är upptaget som bostadsyta måste även detta sökas bygglov.

Enklast är att samarbeta tillsammans med styrelsen och se vilka krav som byggnadsnämnden ställer just i ditt fall. De brukar vara trevliga (i alla fall de jag har varit i kontakt med).

Som boende har man en informationsplikt till styrelsen när man ska utföra en väsentlig förändring, som det mycket väl kan vara när man utökar sin boarea genom att bygga en trappa direkt till vinden. Styrelsen har inte rätt att neka en sådan förändring såvida det inte skapar men för andra medlemmar.

Senast redigerad av Admin: 2014-07-17 klockan 20:46.
Svara med citat
Gammal 2011-04-19, 11:21
kluringens avatar
Yotta-medlem

Standard Stadsbyggnadskontoret

Citat:
Ursprungligen skrivet av MikHo Visa inlägg
Enklast är att samarbeta tillsammans med styrelsen och se vilka krav som byggnadsnämnden ställer just i ditt fall..
Visst är det så, det alltid enklast att göra allt rätt för från början. I det här fallet har Von Smulans familj begått ett misstag. Det finns två vägar att gå. Haralds linje att djävlas med familjen så gott det går, eller att i bästa samförstånd försöka ställa allt till rätta i efterhand.

Angående bestämmelser om bygglov/bygganmälan finns det bara ett sätt att få säkert besked, det är att kontakta Stadsbyggnadskontoret. Det är också min erfarenhet att de brukar vara trevliga att ha att göra med. Men inte ens det är ett säkert kort eftersom byggnadsinspektörerna har viss vetorätt att tolka bestämmelserna när det är gränsfall.

Det råkade min förening ut för när vi byggde om gården. Första beskedet var att det räckte med bygganmälan. När det var färdigbyggt var det en ny inspektör som skulle avsluta ärendet. Han krävde att vi även skulle ansöka om rivningslov i efterhand.

Senast redigerad av Admin: 2014-07-17 klockan 20:47.
Svara med citat
Gammal 2011-04-19, 12:14
MikHo MikHo är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2009
Skicka ett meddelande via MSN till MikHo
Standard Skriftligt besked om bygganmälan

Citat:
Första beskedet var att det räckte med bygganmälan. När det var färdigbyggt var det en ny inspektör som skulle avsluta ärendet. Han krävde att vi även skulle ansöka om rivningslov i efterhand.
Bästa är alltid att få den typ av besked skriftligen, då kan inte en andra inspektör ändra på ett beslut taget av en kollega... såvida inte det gjorts saker som inte fanns med som grund till det första beskedet.

Senast redigerad av Admin: 2014-07-17 klockan 20:48.
Svara med citat
Gammal 2011-04-19, 15:03
Yotta-medlem

Standard Vid beräkning av andelstal tas hänsyn till hur många som kan bo i bostadsrätten

Citat:
Du har glömt att du är förtroendevald. Styrelsen har absolut inga rättigheter att ställa tuffare krav på medlemmarna än vad lagen gör. Det är en tolkningsfråga om styrelsens tillstånd behövdes i det här fallet. Att förbättra sitt boende är inte brottsligt.
Håller med. Men lagen ger ingen medlem rätt att ta ett gemensamt (om så är fallet) utrymme i besittning från de andra medlemmarna, eller medlemmen att bygga om på eget bevåg i föreningens fastighet. (Och jag har inte glömt att jag är förtroendevald, jag ska företräda kollektivet, och inte särbehandla enskild medlem på de andras bekostnad, eller hur?

Citat:
Det jag avsåg var att klargöra skillnaden mellan en- och två familjshus och flerbostadshus. Men eftersom föreningen enligt uppgift har 100 bostadsrätter, så kan det hända att fastigheten anses bestå av flerbostadshus. Jag är osäker, vilket jag tydligt redovisade.

Citat:
Det kan finnas singelboende i stora lägenheter och trångbodda familjer i de mindre. Styrelsen ska inte ha synpunkter om hur medlemmarna vill använda sina utrymmen. Avgifterna kan på inga villkor anpassa till hushållens storlek.
Håller med. Styrelsen (föreningen) ska normalt inte lägga sig i hur många (eller hur få) som bor i varje lägenhet. Det menade jag inte heller. Däremot är det ett faktum att detta faktum tas hänsyn till i arbetet med att fastställa andelstal och därigenom avgifternas storlek. Det är fakta, och gilla det eller inte.

Citat:
Det räcker med att hänvisa till lagen. Din styrelse tycks stå över både lag och stadgar.
Nej, det räcker absolut inte. Det är fortfarande mycket i Bostadsrättslagen som ännu ej är prövat i prejudicerande instans (vilket vi alla vet). Flera kniviga fall har förlikats i lägre instanser, och flera fall har avgjorts ute i föreningarna med hänvisning till dessa förlikningar. Därför att saknas det prejudikat, så är likabehandlingsprincipen nästa "prejudikat". Därmed är det väldigt viktigt hur man hanterar vissa fall, eftersom det kan få återverkningar för hur man måste hantera andra fall i föreningen senare.

Citat:
Precisera vad det är som är krångligt och måste utredas.
Det är inte klarlagt om vindsutrymmet ingår i upplåtelsen, det är inte klarlagt om någon annan medlem skulle kunna ta vinden i anspråk, denna andra medlem skulle kanske ha betalat ett högre pris? Det är inte klarlagt om vinden har en funktion eller är en resurs för ANDRA medlemmar nu eller i framtiden, det är inte klarlagt om åtgärden är gjord enligt gällande bestämmelser i PBL eller andra föreskrifter mm mm mm.

Citat:
Jag tycker inte att ditt förhållningssätt är ok. Jag skulle göra mitt bästa för att få dig avsatt om jag bodde i din förening. Jag är själv förtroendevald och gör så gott jag kan för att leva upp till förtroendet. Det är medlemmarna som är föreningen. Styrelsen är medlemmarnas verktyg för att förvalta den gemensamma egendomen.
Just det! Just därför måste du som förtroendevald företräda ALLA medlemmar, och får på intet sätt förfördela enskild medlem.

Citat:
Haralds linje att djävlas med familjen så gott det går, eller att i bästa samförstånd försöka ställa allt till rätta i efterhand.
Nej, jag vill inte djävlas med familjen, och jag gav faktiskt i mitt första inlägg en plan för hur de skulle kunna reda upp situationen. Men en rejäl näsknäppa ska de givetvis ha, det de har gjort är både brottsligt och naivt. De ska få en chans att reda upp det, så att övriga medlemmar och föreningen kan hållas skadelösa, men är de inte villiga till det, ja då hade jag polisanmält förfarandet, förverkat upplåtelsen och stämt dem i domstol. För alla andras medlemmars bästa, givetvis!

Senast redigerad av Admin: 2014-07-17 klockan 20:50.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Tilläggsisolering på vind i brf guben El, Uppvärmning/inneklimat, V&V, Vatten - Bredband, telefon, TV 3 2010-09-22 22:23
Förråd på vind i brf, hur fördela? Trebor Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 1 2010-09-22 18:28
Avgift för altan på vind i brf W78 Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 3 2009-05-22 12:58
Inreda brf lokal till bostad. Bygglov Admin Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 0 2009-03-30 19:05

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:19.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2020.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare