Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Bostadsrättsforum
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Bostadsrättsforum
Sveriges största och bästa samlingsplats för bostadsrättshavare! Syftet med detta forum är att värna om bostadsrättshavarnas intressen och utveckla/förbättra bostadsförhållanden för dem som bor i bostadsrätt, öka engagemanget samt att fungera som styrelsestöd och bistå med hjälp till övriga förtroendevalda i föreningen. Hur fungerar det i din brf? Vad är bra/dåligt? Vilken information önskar du? Vad behöver du hjälp med? Genom att uppmärksamma de problem och frågeställningar som finns i brf:ar kan vi alla påverka i riktning mot en bättre boendemiljö. Dela med dig av Dina kunskaper och erfarenheter! Läs FAQ för att lära dig mer om alla funktioner/finesser i detta forum! De 10 senaste inläggen. Frågor om forumets användning; Brf gästbok RSS-feed för detta forum med de senaste trådarna som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
                            Skriv motioner!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-09-18, 16:29
Boägare Boägare är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Sep 2020
Standard Inreda vind över bostadsrätt, finns redan öppning i lägenhet.

Hej, tror jag dammsugit forumet efter svar men hittar inget som passar in så ställer egen fråga istället. Ger den info jag tycker kan vara bra att veta direkt.

Jag bor i en bostadsrättsförening med flera huskroppar, radhusliknande dvs alla har ytterdörren direkt ut. Varje huskropp har 8 lägenheter, 4 uppe och 4 nere.
Varje lägenhet uppe som jag bor i har egen vind, dvs man har en lucka i taket med stege som fälls ner inne i lägenheten. Vinden är inte isolerad utan den har träskivor som ligger över isolering som ligger på golvet. Men går att användas som förråd vilket är syftet. Det är stort, lika stort som lägenheternas kvm. Dvs från 60 kvm och upp till 90 beroende på storlek på lägenheten. Dock kan inte hela inredas pga av huskropparnas vinklar.

Det är totalt 13 huskroppar i området som är uppdelade i tre gårdar. Tänk er radhusområde i mindre gårdar.
Husen är fördelade så att alla har baksida/balkong bort från gården med lekplats och socialt område mitten vilket gör att jag tänker man kan installera fönster och inreda vind utan att eg man ser någon direkt skillnad om man installerar fönstret mot baksidan då det är skogsdunge eller grönområde, dvs inga andra boende.
Så estetiskt blir det ingen större skillnad.
Vinden är så det skulle bli snedtak från halvvägghöjd ungefär och skulle ge ca 20-30 kvm till då man inte kan inreda hela vinden då den går i vinkel och följer lägenheten. Uppgången får man flytta då den idag är i hallen, trappa behövs göras i vardagsrummet.

Nu undrar jag undrar över följande:
Måste jag köpa loss vinden? Eller äger jag den iom luckan i taket. Alla som bor på bottenplan har ju inte dessa vindar. De på bottenplan har dock väldigt stora uteplatser/trädgård?

Om jag inte äger den, vilket jag inte tror, kan jag köpa loss den genom att begära omröstning i föreningen? hur många måste godkänna?

Min sista fråga, om föreningen säger ja till köpa vinden och inreda, måste jag söka bygglov för ett våningsplan till? (finns ju redan i mitt tycke) eller kan jag söka bygglov för att installera fönster bara.
Behövs ju nämligen bara isolera och innerväggar, innertak och golv.
Stommar mm finns ju redan och för sådant som jag listade ovan krävs ju inget bygglov. Och inget badrum eller kök skall ju göras.

Detaljplanen i området säger flerbostadshus i tvåvåningar.

Tacksam för svar
Svara med citat
Gammal 2020-09-18, 17:10
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Citat:
Måste jag köpa loss vinden? Eller äger jag den iom luckan i taket. Alla som bor på bottenplan har ju inte dessa vindar. De på bottenplan har dock väldigt stora uteplatser/trädgård?
I bostadsrätt äger du ingenting fysiskt. Du äger en bostadsrätt = rätten att bo samt rätten att rösta.

Bostadsrättsföreningen äger vinden liksom de äger din lgh och allt annat inom föreningen.

Allt som inte är lägenheten som tillhör din bostadsrätt har alla medlemmar lika rätt till. Vinden kan ju ingå i upplåtelsen - i så fall står det i ditt upplåtelse/överlåtelse avtal. Men det är inte särskilt troligt, istället så blir då vinden lika mycket "din" som lekplatsen utanför. Du har alltså del i vinden vilket även alla andra medlemmar har.

Att bottenplan har stor trädgård är inte relevant alls.

Citat:
Om jag inte äger den, vilket jag inte tror, kan jag köpa loss den genom att begära omröstning i föreningen? hur många måste godkänna?
Du kan inte köpa vinden med äganderätt (se ovanstående svar), men du kan begära att få ytan upplåten med bostadsrätt till ett pris. Den skulle i så fall kunna höra ihop med din nuvarande bostadsrätt. Man kan gå ett par olika vägar för att nå målet - fundera hur du "politiskt" enklast vinner framgång i din förening. Rent juridiskt så är det:
-Stämman som ger tillstånd till styrelsen att få upplåta ytan
-Styrelsen som bestämmer villkoren (pris, tillträde, villkor för bygglov etc)

Det går inte att säga vilken röstmajoritet du behöver det beror lite på hur beslutet ser ut. Ändras ägandebilden så krävs en högre majoritet i och med att du plockar av alla andra en liten del om du skall få en större andel. (både nu och efteråt kommer ju ägarandelarna att summera till 100 %).

Citat:
Min sista fråga, om föreningen säger ja till köpa vinden och inreda, måste jag söka bygglov för ett våningsplan till? (finns ju redan i mitt tycke) eller kan jag söka bygglov för att installera fönster bara.
Behövs ju nämligen bara isolera och innerväggar, innertak och golv.
Stommar mm finns ju redan och för sådant som jag listade ovan krävs ju inget bygglov. Och inget badrum eller kök skall ju göras.
Det kommer att behövas bygglov, och mitt vanliga råd är att du själv söker detta INNAN några andra beslut är tagna. På så vis kan en stämma veta vad de beslutar om (hur det kommer att se ut), och du riskerar inte att genomgå en krånglig besluts process och betala en köpeskilling utan att sedan få bygga.

Vem som helst får söka bygglov på vilket hus som helst. Ett godkänt lov ger dig inte rätten att bygga - bara lov till till det. Rätten får du av fastighetsägaren.

Det kan vara svårt att få bygglov för bostadsändamål om det strider mot plan och om takhöjder mm är för små. Men du kan ändå bygga bostad och du får bo där - men sök lov som förråd. Bygglovspliktigt i och med fasadändring (fönster) och ändrad planlösning flerbostadshus.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Revisorns makt över styrelsen, finns den och vad innebär den? Nettis Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 5 2016-04-29 11:53
Vind, bygga om råvind till lägenhet/bostadsrätt Admin Faktabanken 0 2013-07-03 20:44
Inreda vind i brf Von Smulan Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 9 2011-04-19 15:03
Ta över lägenhet och lån av sambo i brf anders.tu Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 7 2009-09-10 07:55

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:18.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2020.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare