Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Bostadsrättsforum
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Bostadsrättsforum
Sveriges största och bästa samlingsplats för bostadsrättshavare! Syftet med detta forum är att värna om bostadsrättshavarnas intressen och utveckla/förbättra bostadsförhållanden för dem som bor i bostadsrätt, öka engagemanget samt att fungera som styrelsestöd och bistå med hjälp till övriga förtroendevalda i föreningen. Hur fungerar det i din brf? Vad är bra/dåligt? Vilken information önskar du? Vad behöver du hjälp med? Genom att uppmärksamma de problem och frågeställningar som finns i brf:ar kan vi alla påverka i riktning mot en bättre boendemiljö. Dela med dig av Dina kunskaper och erfarenheter! Läs FAQ för att lära dig mer om alla funktioner/finesser i detta forum! De 10 senaste inläggen. Frågor om forumets användning; Brf gästbok RSS-feed för detta forum med de senaste trådarna som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
                            Skriv motioner!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-06-01, 01:13
M72 M72 är inte inloggad
Giga-medlem

Reg.datum: Apr 2014
Standard Inomhustemperatur

Är det någon som råkar ha koll på om det finns någon regel som anger högsta rimliga inomhustemperatur i ett helt nybyggt bostadsrättshus? Nu snackar vi nutid, när alla värmesystem är avslagna. I Göteborg.

Problemet är alltså att det även mitt på dagen blir varmare inne än ute, det kan skilja ganska många grader.

Hon som kommer och städar sporadiskt här hemma brukar alltid beklaga sig. hon är ju i en hel massa olika hem och städar, och hon upplever just mitt hem som helt vansinnigt överhett.
Svara med citat
Gammal 2016-06-01, 09:16
Thomas_A Thomas_A är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2012
Standard

https://www.folkhalsomyndigheten.se/...jo/temperatur/
Svara med citat
Gammal 2016-06-02, 00:50
M72 M72 är inte inloggad
Giga-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Thomas_A Visa inlägg
Tack! Tyvärr har de tagit bort sidan. Jag sökte på deras webbplats men hittade bara info om lägsta temperatur. Samma med byggregler och sådant, bara krav på lägsta temperatur överallt.

Jag skulle vilja hitta (om det nu finns) något som säger hur mycket varmare det max får vara inne än ute sommartid. Hade 35 grader inne hos mig idag..Svettigt. Var väl 28 grader ute tror jag.
Svara med citat
Gammal 2016-06-02, 08:57
Yotta-medlem

Standard

De har precis ny hemsida men dokumentet finns på hemsidan.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/...ur-inomhus.pdf

Se sid 42
Svara med citat
Gammal 2016-06-02, 16:23
M72 M72 är inte inloggad
Giga-medlem

Standard

Kanon, stort tack! Nu gäller det bara att lyckas koppla detta till att någon viss regel eller lag inte efterföljts vid byggnation.
Svara med citat
Gammal 2016-06-03, 23:23
Yotta-medlem

Standard

Föreningen kan få installera luftkonditionering för att sänka temperaturen och ev markiser som minskat solinstrålning. Tror att det är svårt att få en ny byggnad.
Svara med citat
Gammal 2016-06-07, 12:45
M72 M72 är inte inloggad
Giga-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Thomas_A Visa inlägg
Föreningen kan få installera luftkonditionering för att sänka temperaturen och ev markiser som minskat solinstrålning. Tror att det är svårt att få en ny byggnad.
Haha, ja det förstås. Men vi har problem med ventilationen, vilket är ett pågående garantiärende som aldrig kommer något vart. Eftersom husen är byggda 2013 vill vi liksom inte bara släppa det och tycka att det är ok med inomhustemperaturer som ligger 10 grader över utomhustempen.

Jag har jalusier helt neddragna hela dagarna, och även fördragna gardiner. Jag vädrar med korsdrag hela kvällarna/nätterna när det är kyligare. Ändå har temperaturen inte gått under 27 grader hos mig ens nattetid.

Jag sover med kylklampar i sängen...

Visst kan var och en skaffa solfilm för fönster, markiser eller AC men vi vill ju åt det här med att inomhusklimatet inte kan vara godkänt för ett sådant modernt hus. Så får byggherren komma med lösning på sin bekostnad. Det är målet.

Vi får se vart det barkar. Ventilationen är hur som helst undermålig, det har redan konstaterats, men processen att få det åtgärdat är en evighetshistoria.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:31.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2020.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare