Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Bostadsrättsforum
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Bostadsrättsforum
Sveriges största och bästa samlingsplats för bostadsrättshavare! Syftet med detta forum är att värna om bostadsrättshavarnas intressen och utveckla/förbättra bostadsförhållanden för dem som bor i bostadsrätt, öka engagemanget samt att fungera som styrelsestöd och bistå med hjälp till övriga förtroendevalda i föreningen. Hur fungerar det i din brf? Vad är bra/dåligt? Vilken information önskar du? Vad behöver du hjälp med? Genom att uppmärksamma de problem och frågeställningar som finns i brf:ar kan vi alla påverka i riktning mot en bättre boendemiljö. Dela med dig av Dina kunskaper och erfarenheter! Läs FAQ för att lära dig mer om alla funktioner/finesser i detta forum! De 10 senaste inläggen. Frågor om forumets användning; Brf gästbok RSS-feed för detta forum med de senaste trådarna som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
                            Skriv motioner!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-04-24, 17:16
M72 M72 är inte inloggad
Tera-medlem

Reg.datum: Apr 2014
Standard Bestämma arvode första gången

I maj ska vi ha årsstämma för vår nya förening. Då ska en styrelse bestående av medlemmar i föreningen utses för första gången. Hur tar man upp frågan om arvode för styrelsedamötena för allra första gången, och vem gör det? Vem föreslår ett lämpligt belopp? Det är stämman som ska besluta om arvode, det vet jag, men om ingen säger något, hur gör man då?

Ingen vet ju heller riktigt ännu hur mycket tid som kommer krävas för styrelsearbetet, eller hur mycket styrelsen kommer sköta själv och hur mycket som kommer läggas ut på externa konsulter.

Det finns ju en massa trådar om styrelsearvode, men jag hittar inte någon som besvarar just mina frågor riktigt tycker jag.
Svara med citat
Gammal 2014-04-24, 23:30
neptunus neptunus är inte inloggad
Exa-medlem

Reg.datum: Jun 2013
Standard Kräv att nej-sägarna ställer upp för ett lägre arvode om ni inte får det ni kräver

Jag läste i annan tråd att din förening hade problem att hitta personer som vill engagera sig i styrelsen.
http://www.hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=21105
När ni nu har hittat tillräckligt många kan de personerna komma överens om vad de vill kräva i arvode.
Det finns inget arvode som man generellt kan säga är rätt men 1000 kr/lägenhet är en vanlig siffra som brukar nämnas.
Eftersom föreningen är ny kan man nog räkna med att det blir mer jobb än att förvalta en förening som har funnits i många år.
Då kanske 2000 kr/lägenhet kan vara rimligt, ca 70.000 alltså att dela på för er förening med 36 lägenheter?
Innan valet av styrelse och omröstningen om arvodet kan ni meddela stämman att ni inte ställer upp för ett lägre arvode och att de som vill rösta nej till ert förslag på arvode bör då själva ställa upp till ett lägre arvode alternativt låta föreningen likvideras för att ni då blir utan styrelse.
Eftersom ni nu hade hittat sju personer att kandidera till styrelsen så röstar ni förstås själva på ert eget förslag till styrelsens arvode och för att förlora den omröstningen krävs att minst lika många röstar nej och då borde det finnas några bland de nej-sägarna som själva vill ställa upp till ett lägre arvode.
Svara med citat
Gammal 2014-04-25, 07:51
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Det var bra skrivet av Neptunus tycker jag.
Något att tänka på vid motivering av arvodesnivå är hur mycket jobb styrelsen själv ska göra och hur mycket som föreningen köper in utifrån. Om ni har någon förvaltare som sköter både det praktiska och det ekonomiska åt er så kanske styrelsens egen arbetsinsats i timmar inte blir så stor.
Om ni tvärtom ska göra allt själva; fastighetsskötsel, bokföring, förvaltning av pengar på banken, låneförhandlingar, budget m.m. så blir det en större arbetsbelastning.
Arvodet ska på något sätt avspegla den arbetsinsats ni gör själva. (Men en "marknadsmässig" timpeng kan ni nog aldrig räkna med att ta ut. Se det som en ideell verksamhet där ni jobbar för er själva. Om det är 7 ledamöter så innebär det gissningsvis att 20% av ert arvode, plus sociala avgifter och skatt på det, kommer från er egen plånbok).
Svara med citat
Gammal 2014-05-06, 18:43
M72 M72 är inte inloggad
Tera-medlem

Reg.datum: Apr 2014
Standard

Tack för svar! Det är ju just grejen att vi inte vet hur mycket styrelsen kommer sköta som gör det extra svårt. Först efter första mötet kan vi ha ett hum om vilken kompetens som finns inom styrelsen samt hur mycket ledamöterna är villiga att engagera sig.

Jag har nu föreslagit att vi avstår från arvode första året just av denna anledning. Återstår att se vad de andra tycker.

Av de som anmält sitt intresse finns vad jag vet i varje fall en jurist, en civilekonom, en lite förvaltningskunnig samt en med erfarenhet av ordförandeskap i olika sammanhang. Verkar lovande så långt.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Borättsföreningar får rätt att bestämma Admin Senaste Nytt 3 2013-06-10 15:03
Problem! Hur mycket kan en styrelse bestämma? Psy Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 2 2012-10-07 17:08
Politikerna ska inte bestämma hur folk vill bo - Debatt - Expressen Admin Senaste Nytt 0 2010-05-16 10:20
Lidköpingsborna får vara med och bestämma Hamnstaden - Lidköpingsnytt.nu Admin Senaste Nytt 0 2010-05-04 20:11

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:23.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2020.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare