Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer
Konstituering, ordförande, sekreterare, studieorganisatör, ledamöter, suppleant, reservationer, styrelsemöten, maktmissbruk, vicevärd & vaktmästare, anställda RSS-feed för detta forum om styrelse, protokoll, arbetsordning, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-02-03, 15:30
kluringens avatar
kluringen kluringen är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard Hemliga protokoll är inte giltiga styrelsebeslut

Jag är glad över att både Pensionär och Admin vill fortsätta att slåss och hålla den här viktiga tråden vid liv. Jag vill också slåss och vill hitta ett sätt som leder kampen till resultat. ”Romanskrivandet” är inte slut för din del Pensionär även om det gör dig till löftesbrytare. Det går att skriva en hel bok om ett så avgränsat område som offentlig styrelsemötesprotokoll.

Jag vet också hur det känns att sitta på en stämma och vara förbannad, känna sig helt ensam och missförstådd fast man bara ville väl. Men när man har bränt alla ljus i båda ändarna har man inget att förlora utan kan gott kämpar vidare. Plötsligt händer det som det heter i reklamen för trisslotter. Fler och fler öppnar ögonen och det kommer stöd från helt oväntade håll. Stridshingsten får ett skyddsnät omkring sig och blir inte utkastad.

Kampen måste börja på golvet och föras uppåt tills kraven hamnar på lagrådens bord. Vägen dit är lång och forumet är en ovärderlig stridsplattform. Det borde inte vara alltför svårt att skapa klara regler eftersom innebörden att bo i bostadsrätt på vanligt språk är mycket enkel:

Vi har köpt ett hus tillsammans som vi måste vårda och förvalta gemensamt för att bevara våra intressen och skydda våra investeringar.

Således tillhör styrelsen och medlemmarna samma gemenskap, och det är en självklarhet att alla delägare ska ha full insyn i förvaltningsarbetet. Makten ska ligga på föreningens medlemmar. Den insikten borde förankras hos var och en som bor i bostadsrätt.

Lagar är nödvändigt, men tillämpning av lagtolkningar som saknar relevans och som jämställs med lagen själv måste bekämpas varhelst det förekommer i samhället.

Någon lag att stödja sig på för att hemlighålla mötesprotokollen finns inte. Inte ens ärenden om förverkande är så känsliga att de bör hemlighållas eftersom det är en föreningsangelägenhet. Ska någon uteslutas ur gemenskapen ska hela kollektivet ha möjlighet att ta ställning till att det sker på välgrundade skäliga grunder. Ingen ska kunna mobbas bort från sitt hem av en maktfullkomlig styrelse. Om styrelsen ägnar sig åt att behandla väldigt känsliga frågor av privat karaktär som inte hör hemma på styrelsens bord måste även det fram. En styrelse kan avsättas närhelst av dem som har tillsatt den enligt lag.

(Det har gått troll i den personliga integriteten. Det är mode att hänvisa till integriteten i många sammanhang för att komma runt obekväm lagstiftning. Jämför med alla rättegångar bakom stängda dörrar där offentlighetsprincipen är satt ur spel. Fritt fram för justitiemord samtidigt som vi välsignas av fler och fler integritetskränkande bevakningssystem.)

Jag är besviken över att även Björn Lundén & Ulf Svenssons utmärkta böcker som alla borde läsa förespråkar hemliga styrelsemötesprotokoll. Källan till missuppfattningen finns ganska uppenbart hos SBC som präglar flera kapitel i den mycket lärorika boken Bostadsrätt.

Till och med vår förening som i alla tider har haft det inskrivet i stadgarna att protokoll ska anslås eller delas ut senast tre veckor efter varje sammanträde, har fått leva med hemliga protokoll under en period. Dåvarande styrelse hade läst boken bostadsrätt och rådfrågat styrelsestödet på SBC! Man försökte framhålla att lagen ska följas men stämman beslutade dock att stadgan kan ibland stå över lagen och att protokollen är offentliga i vår förening. Numera för man två parallella protokoll varav endast den ena är offentlig!
Svara med citat
Gammal 2010-02-03, 18:19
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

I min förening satte man ett tag upp information om det senaste styrelsemötet, sådant som kunde vara av intresse för alla.
Denna rutin infördes efter att man gått en kurs för styrelsemedlemmar hos SBC.
Jag kan förstå om Björn Lunden och SBC anser att styrelseprotokollen inte bör publiceras i
sin helhet enär dessa kan innehålla känslig information om enskilda medlemmar.
Svara med citat
Gammal 2010-02-03, 20:28
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Glad Publicera protokoll i sin helhet?

Citat:
Ursprungligen skrivet av Gusten Visa inlägg
Jag kan förstå om Björn Lunden och SBC anser att styrelseprotokollen inte bör publiceras i sin helhet enär dessa kan innehålla känslig information om enskilda medlemmar.
Det har heller aldrig någonsin varit frågan om detta.
Frågan har alltid varit och kommer alltid att förbli varför styrelseprotokoll inte publiceras exkl. känslig information (enl. tidigare frekvent omskrivna spec.).
Det är detta som frågeställningen handlar om, men motståndare och bostadsorganisationer försöker i ren desperation hela tiden vända frågeställningen till om protokoll ska publiceras i sin helhet... trots att det aldrig funnits någon enda medlem som haft detta önskemål, mig veterligen.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE
Svara med citat
Gammal 2010-02-03, 21:12
Pensionär Pensionär är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Admin Visa inlägg
Jag har inte ensam ork, energi, tid eller lust att försöka samla ihop trupperna.
Nej men koncentrera dig på det långt viktigare i sammanhanget, nämligen att göra detta forum till det enastående hjälpmedel som det kan bli (eller redan är).
Citat:
Denna mobbning av medlemmar stöds fullt ut av HSB Malmö och dess styrelse samt av den subjektiva HSB-advokat som styrelsen anlitar som mötesordförande.
Sov lugnt! jag är övertygad om att din tid kommer. Men visst har du bjudit in till en del smällar?
Som sagt jag tror att den taktik jag tror på kan göras/prövas i föreningar där läget är det rätta. Dvs några missnöjda som kan snacka ihop sig inför stämman. Motionera, och gå vidare med nästa steg om motionen antas, men styrelsen vägrar pröva. Det räcker kanske att det kan visas att några vågat ta språnget, och att det inte leder till någon katastrof.

Citat:
Styrelsen i min brf vet därför nu att de lugnt kan begå vilka olagligheter de vill. Det finns ingen som granskar styrelsen och det finns ingen medlemskontroll. Styrelse, revisorer och valberedning är ett väl sammansvetsat gäng som alla backar upp varandra och aldrig ifrågasätter varandra. Detta utnyttjar styrelsen naturligtvis.
Jag nämnde att jag motionerade om saken för 2 år sen, och gjorde misstaget att inte försöka få med mig några likasinnade på mötet. Tanken är ändå att jag ska pröva på nytt, men bättre förpreparerad.
Men vad hände sen. Jag la 4 motioner varav stämman avslog 2, medan 2 blev antagna. Styrelsen betraktade uppenbarligen detta som en outhärdlig motgång, och svarade med att efter stämman inte leverera något protokoll, varför idag nog ingen kommer ihåg vare sig mina motioner, deras innehåll eller resultat.
Här undrar jag om det inte borde kunna göras rättsfall av saken. Om styrelsen verkligen kan ostraffat bryta mot varje obekväm regel, då kan vi väl lika gärna börja leva på stämma och förening enligt vilda västerns regelverk. I stället för motion, tar man en revolver med. Intressant är det utan tvekan att till vägs ände klara ut denna fråga.

Citat:
Det stämmer som du säger. Blir styrelsen skadeståndsskyldig så är det normalt inte styrelsen utan medlemmarna som får betala detta.
"normalt"? Kan du utveckla detta lite till. Finns det klara regler för denna situation? Har det inträffat? Finns det rättsfall?
Jag har dessutom svårt för att se att det ska kunna inträffa, med en enkel granskning av protokollen innan de läggs ut. Men här är jag kanske mer naiv/okunnig än jag vill erkänna?

Citat:
Systemet är sådant att om jag som medlem vill gå in i en rättslig prövning mot styrelsen så blir det jag som får betala kostnaderna oavsett hur utfallet blir.
Kan redaktörn ta gift på detta?

Senast redigerad av Admin: 2012-03-13 klockan 15:00. Anledning: Rättat taggar
Svara med citat
Gammal 2010-02-04, 00:30
kluringens avatar
Yotta-medlem

Standard Offentlig handling

En handling är antingen offentlig eller så är den inte offentlig. Har man accepterat att styrelsen får censurera protokollet på känslig information, har man också accepterat att styrelsen fritt och godtyckligt får avgöra vad de vill informera medlemmarna om. Då är protokollet inte offentligt längre. Det finns ingen medelväg. Ge dom lite glad information så håller dom käften!

Tacka fan för att det är känsligt om beslutet är att det ska utföras arbete i styrelsens egna lägenheter!
Svara med citat
Gammal 2010-02-04, 06:51
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av kluringen Visa inlägg
En handling är antingen offentlig eller så är den inte offentlig. Har man accepterat att styrelsen får censurera protokollet på känslig information, har man också accepterat att styrelsen fritt och godtyckligt får avgöra vad de vill informera medlemmarna om. Då är protokollet inte offentligt längre. Det finns ingen medelväg. Ge dom lite glad information så håller dom käften!

Tacka fan för att det är känsligt om beslutet är att det ska utföras arbete i styrelsens egna lägenheter!
Med all respekt - termen "offentlig handling" går inte att använda för ett styrelseprotokoll i en ekonomisk förening. Den kan bara användas för handlingar upprättade av stat, landsting eller kommun.
Svara med citat
Gammal 2010-02-04, 08:23
Yotta-medlem

Standard

Med "offentlig handling" antar jag i detta fall avses om styrelsen är skyldig
att visa styrelseprotokollen eller inte. Styrelsen är inte genom lag skyldig
att visa styrelseprotokollen.

Senast redigerad av Gusten: 2010-02-04 klockan 09:01.
Svara med citat
Gammal 2010-02-04, 09:05
kluringens avatar
Yotta-medlem

Standard Ursäkta ordvalet

Citat:
Ursprungligen skrivet av clabbe Visa inlägg
Med all respekt - termen "offentlig handling" går inte att använda för ett styrelseprotokoll i en ekonomisk förening. Den kan bara användas för handlingar upprättade av stat, landsting eller kommun.
Frågan som diskuteras på tråden är om styrelseprotokoll ska vara offentliga eller hemliga. Är det ordet ”offentlig” eller ”handling” eller ordkombinationen som är förbehållen för stat och kommun? Hur lyder den korrekta termen?

För att återknyta till mitt inlägg om ”offentlig handling” hade vår fastighetsskötare fått följande mejl när även vår förening hade hemliga protokoll:

”Styrelsen har beslutat att lagning av dörrklockor ska faktureras föreningen. Vänligen åtgärda ringklockorna i lägenheterna nr.....” följt av uppräkning av styrelsens egna lägenheter. Smart. Styrelsen fick sitt fixat utan att övriga blev informerade om möjligheten att låta fastighetsskötaren laga dörrklockan på föreningens bekostnad. Hur sniken får man vara? Formellt har dom inte gjort fel, beslutet omfattade alla fast endast styrelsen visste om det.

Vad jag menar är att det inte går att upprätta regler för när information är direkt olämpig att hemlighålla eller är så känslig att man bör lägga locket på.
Svara med citat
Gammal 2010-02-04, 09:20
Yotta-medlem

Standard

Jag antar att det varken i lag eller stadgar går att bestämma att endast
vissa delar av styrelseprotokollet skall vara tillgängligt för medlemmarna.
Direkt genom lag är ju styrelsen inte skyldig att visa styrelseprotokollen.
Om man tar in en stadgebestämmelse om att styrelsen skall vara skyldig
att visa styrelseprotokollen kommer detta alltså att gälla hela
protokollet inklusive eventuell känslig information.
Svara med citat
Gammal 2010-02-04, 10:54
j.a j.a är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2008
Standard

Jag kan inte se något fel i grundprincipen att styrelsens protokoll inte offentliggörs. Det är en del av den löpande operativa verksamheten som ligger utanför stämmans normala område men inom styrelsens.

Jämför med hur orimligt det skulle vara att låta styrelsen skicka ut protokollen till Ericssons 1 miljon aktieägare, eller offentliggöra protokollen i Investor. Däremot har stämman tillsatt revisorer som på stämmans uppdrag granskar bland annat protokollen.

Alltså, principen är inte konstig MEN i praktiken är det lätt gjort att i en bostadsrättsförening att frivilligt offentliggöra protokoll. Särskilt i
en liten förening kan jag förstå att det är av intresse.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Grundfel i bostadsrättslagen, eller dess tolkning? Pensionär Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 21 2010-12-03 23:31
Grundfel i bostadsrättslagen, eller dess tolkning? Tillägg Pensionär Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 2 2010-01-17 20:26
Fuktskada i bostadsrätt - Bostadsrättslagen och särskilt avtal med brf ärtan Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 8 2009-09-23 16:33
Tvinga medlem i brf att renovera badrum, med stöd av lagen? SydBeata Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 2 2009-04-07 16:04
Tolkning av Rotavdraget steiermark Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 9 2008-12-10 08:04

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:04.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2020.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare