Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Bostadsrättsforum
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Bostadsrättsforum
Sveriges största och bästa samlingsplats för bostadsrättshavare! Syftet med detta forum är att värna om bostadsrättshavarnas intressen och utveckla/förbättra bostadsförhållanden för dem som bor i bostadsrätt, öka engagemanget samt att fungera som styrelsestöd och bistå med hjälp till övriga förtroendevalda i föreningen. Hur fungerar det i din brf? Vad är bra/dåligt? Vilken information önskar du? Vad behöver du hjälp med? Genom att uppmärksamma de problem och frågeställningar som finns i brf:ar kan vi alla påverka i riktning mot en bättre boendemiljö. Dela med dig av Dina kunskaper och erfarenheter! Läs FAQ för att lära dig mer om alla funktioner/finesser i detta forum! De 10 senaste inläggen. Frågor om forumets användning; Brf gästbok RSS-feed för detta forum med de senaste trådarna som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
                            Skriv motioner!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-09-30, 14:29
M72 M72 är inte inloggad
Giga-medlem

Reg.datum: Apr 2014
Standard Ärendehanteringssystem för fastighetsskötare

Vi är 4 föreningar med hus som ligger i ett kluster och delar fastighetsskötare.

Vår fastighetsskötare är schysst och ställer ofta upp även på helger med kort varsel. Men han är också rörig och glömsk. Om vi ber honom om saker som han ska göra, exempelvis byta namn på dörr/brevlåda/porttelefon då nya boende flyttar in eller andra småsaker som sker vid avrop och ligger utanför hans rutinmässiga veckoschema så faller detta alltid i glömska tills vi har påmint honom minst 5 gånger. Alltid. Verkligen alltid. Återkoppling existerar inte överhuvudtaget.

Vi har tagit upp detta ett otal gånger. Vi har kommit överens om att alltid maila in alla ärenden så att han har dem skriftligt i sin inkorg och kan jobba utifrån det. Men det funkar ändå inte. Vi börjar tröttna.

Har ni andra någon form av ärendehanteringssystem som ni tycker fungerar bra? Jag har tagit upp frågan med honom, men han svarar alltid att han tycker att det fungerar ju så bra som det gör nu. Han blir helt svettig vid tanken på att använda något IT-system eller ens ett Excelformulär märker man tydligt.

Jag har googlat på ärendehanteringssystem men de jag hittat verkar lite väl avancerade för ändamålet. En "att-göra-lista" som både han och vi kan komma åt vore det bästa egentligen. Det krävs dock att det går att se nyinkomna uppgifter samt sortera på förening/hus och prioritet.

Då han är så tjänstvillig egentligen så känns det svårt att säga upp avtalet. Helst vill vi fixa problemet med kommunikation/återkoppling/ärendehantering så att vi kan behålla honom.

Tips någon?
Svara med citat
Gammal 2015-10-01, 00:33
Thomas_A Thomas_A är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2012
Standard

Jag känner igen problemet och det finns ingen enkel lösning särskilt om inte noga kommer överens om vilka infokanaler och tidsramar som gäller. Om personen är oförmögen med avrapportera skriftligen kan han diktera/spela in per telefon SMS-voice?

Om styrelsen har en egen ärendelista kan man kommunicera frågor via röstmeddelanden/smartphone och där fastighetskötaren kan svara i samma system. Då har ni det loggat och ni kan föra in det skriftligen i ärendelistan. Dropbox kan användas för att komma åt ärendelistan för alla berörda.
Svara med citat
Gammal 2015-10-05, 14:54
M72 M72 är inte inloggad
Giga-medlem

Reg.datum: Apr 2014
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Thomas_A Visa inlägg
Jag känner igen problemet och det finns ingen enkel lösning särskilt om inte noga kommer överens om vilka infokanaler och tidsramar som gäller. Om personen är oförmögen med avrapportera skriftligen kan han diktera/spela in per telefon SMS-voice?

Om styrelsen har en egen ärendelista kan man kommunicera frågor via röstmeddelanden/smartphone och där fastighetskötaren kan svara i samma system. Då har ni det loggat och ni kan föra in det skriftligen i ärendelistan. Dropbox kan användas för att komma åt ärendelistan för alla berörda.
Tack för svar! Någon annan som hittat en bra lösning?
Svara med citat
Gammal 2015-10-06, 15:44
Pannrummets avatar
Pannrummet Pannrummet är inte inloggad
Zetta-medlem

Reg.datum: Feb 2013
Meddelande Trixa

Min styrelse brukar anlita en entreprenör (en person med F-skattsedel) som fungerar lite som en fastighetsskötare. Känner lite igen mig i er beskrivning!
Denna person gör ett utomordentligt bra jobb när det nu blir gjort så att säga. Egentligen inget problem för han skickar ingen faktura förrän jobbet är avklarat.
Småjobb som måste bli gjort i tid som att byta namn på skylt och dörr gör vi därför själva.
Gammal 2015-10-11, 23:57
Brf. Haren Brf. Haren är inte inloggad
Mega medlem

Reg.datum: Apr 2012
Standard Ärendehanteringssystem

Pröva :http://testkunder.dk/hesk/?language=Swedish

- om du har bruk för hjälp, kontakte mig!
Jag gör webbsidor för föreningar och klubbar.
Svara med citat
Gammal 2015-10-13, 21:04
Brf. Haren Brf. Haren är inte inloggad
Mega medlem

Reg.datum: Apr 2012
Standard Testa HESK Ärendehanteringssystem

När Ni testar, får ni inte det fulla värdet av testsystemet, när der inte används en e-postadress som ni har tillgång till

Tack för alla testar
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Fastighetsskötare bossse Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 8 2014-06-24 14:31
Fastighetsskötare, rondering, hur ofta i liten brf? jela Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 7 2013-09-03 11:07
Fastighetsskötare anställa miiki Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 16 2013-03-27 22:55
Avgift för besiktning av fastighetsskötare vid flytt tractors Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 19 2011-01-12 11:25
Tystnadsplikt fastighetsskötare från Riksbyggen Beaufort Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 3 2010-03-03 13:36

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:25.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2020.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare