|
Registrera | FAQ | Kalender ![]() |
Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar Vatten, avlopp, golvbrunn, relining/partiellt, våtrum/kök, ballofixer, handdukstork, termostat, element/radiatorer, ventilation, mögel, vattenskada/fuktskada, brand/checklista, ombyggnad/renovering, yt- och tätskikt, skadestånd, försäkringsregler/självrisk/åldersavdrag ![]() |
Fler nyheter Mer nyheter Webbradio |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
|||
|
|||
![]() Jag har flyttat in i en bostadsrätt och upptäckte när jag flyttade in en spricka i våtrumsmattan i duschhörnan. Det ser ut som en kniv har varit där. Sprickan är ca 1.5 cm och har gått rakt igenom mattan. Det är ingen dålig lukt i badrummet och mattan är inte bucklig eller liknande men såklart ska jag renovera det och kommer inte använda duschen med den sprickan kvar. Nu är jag orolig över om det kan ligga fukt under som kan påverka andra lägenheter och fastigheten. Kan jag i så fall bli betalningsansvarig även för dessa renoveringar om sådana behöver göras? Bör jag prata med styrelsen om detta eller renovera mitt badrum och torka upp och så med hjälp av fackman utan att prata med dem? Jag gissar att inga försäkringar täcker detta då jag har köpt lägenheten i befintligt skick?
Tack på förhand!! //Orolig josie |
|
|||
|
|||
![]() Du gör helt rätt som slutar använda duschen så fort du upptäckt skadan. Du kan därför inte bli skadeståndsskyldig
om det skulle finnas några vattenskador hos någon granne eller på föreningens delar. Men eftersom föreninen har underhållsansvaret för bjälklaget och rör under badrumsgolvet så bör man tala om för styrelsen vad som hänt så får de avgöra om de vill kolla ifall något behöver åtgärdas av föreningens delar. Om t ex bjälklaget behöver torkas ur så är det föreningen som ska bekosta detta. |
|
||||
|
||||
![]() Jag skulle inte kontakta styrelsen och riskera att tvingas till att riva ut hela badrummet. Osannolikt att ett jack på 1,5 cm på en helklistrad plastmatta har resulterat i vattenskador. Ta dit en mattläggare som kan svetsa igen hålet så kommer du billigt undan. Du kan gott använda duschen tills du får hem mattläggaren. Är du orolig kan du klistra över hålet med en liten bit silvertejp i väntan på mattläggaren. Ibland måste man tänka lite praktiskt.
|
|||
|
|||
![]() Hmm.. Ok, två alternativ alltså. Eftersom badrummet är 21 år gammalt, sedan stambyte 1993 känner jag ändå att det är dags att göra om, så det kanske är lika bra att prata med styrelsen..?
|
![]() |
Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster) | |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|
![]() |
||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
Nödvändigt byta golvbrunn i lägenhet? Hur laga våtrumsmatta som orsakat fuktskada? | Andy 11 | Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar | 1 | 2010-07-15 23:14 |
Vattenskador upptäckt vid besiktning i badrum - Förening vill inte vänta! | bostadsrättsinnehavare | Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar | 1 | 2009-04-20 11:53 |