Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Vatten, avlopp, golvbrunn, relining/partiellt, våtrum/kök, ballofixer, handdukstork, termostat, element/radiatorer, ventilation, mögel, vattenskada/fuktskada, brand/checklista, ombyggnad/renovering, yt- och tätskikt, skadestånd, försäkringsregler/självrisk/åldersavdrag RSS-feed för detta forum om badrum, stamrör, vatten- och fuktskador, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-09-27, 10:34
Josie85 Josie85 är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Sep 2014
Standard Upptäckt spricka i våtrumsmatta

Jag har flyttat in i en bostadsrätt och upptäckte när jag flyttade in en spricka i våtrumsmattan i duschhörnan. Det ser ut som en kniv har varit där. Sprickan är ca 1.5 cm och har gått rakt igenom mattan. Det är ingen dålig lukt i badrummet och mattan är inte bucklig eller liknande men såklart ska jag renovera det och kommer inte använda duschen med den sprickan kvar. Nu är jag orolig över om det kan ligga fukt under som kan påverka andra lägenheter och fastigheten. Kan jag i så fall bli betalningsansvarig även för dessa renoveringar om sådana behöver göras? Bör jag prata med styrelsen om detta eller renovera mitt badrum och torka upp och så med hjälp av fackman utan att prata med dem? Jag gissar att inga försäkringar täcker detta då jag har köpt lägenheten i befintligt skick?

Tack på förhand!!
//Orolig josie
Svara med citat
Gammal 2014-09-27, 10:55
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Du gör helt rätt som slutar använda duschen så fort du upptäckt skadan. Du kan därför inte bli skadeståndsskyldig
om det skulle finnas några vattenskador hos någon granne eller på föreningens delar.

Men eftersom föreninen har underhållsansvaret för bjälklaget och rör under badrumsgolvet så bör man tala
om för styrelsen vad som hänt så får de avgöra om de vill kolla ifall något behöver åtgärdas av föreningens delar.
Om t ex bjälklaget behöver torkas ur så är det föreningen som ska bekosta detta.
Svara med citat
Gammal 2014-09-27, 12:06
kluringens avatar
kluringen kluringen är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard

Jag skulle inte kontakta styrelsen och riskera att tvingas till att riva ut hela badrummet. Osannolikt att ett jack på 1,5 cm på en helklistrad plastmatta har resulterat i vattenskador. Ta dit en mattläggare som kan svetsa igen hålet så kommer du billigt undan. Du kan gott använda duschen tills du får hem mattläggaren. Är du orolig kan du klistra över hålet med en liten bit silvertejp i väntan på mattläggaren. Ibland måste man tänka lite praktiskt.
Gammal 2014-09-27, 18:16
Josie85 Josie85 är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Sep 2014
Standard

Hmm.. Ok, två alternativ alltså. Eftersom badrummet är 21 år gammalt, sedan stambyte 1993 känner jag ändå att det är dags att göra om, så det kanske är lika bra att prata med styrelsen..?
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Nödvändigt byta golvbrunn i lägenhet? Hur laga våtrumsmatta som orsakat fuktskada? Andy 11 Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 1 2010-07-15 23:14
Vattenskador upptäckt vid besiktning i badrum - Förening vill inte vänta! bostadsrättsinnehavare Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 1 2009-04-20 11:53

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:59.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2021.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare