Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Bostadsrättsforum
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Bostadsrättsforum
Sveriges största och bästa samlingsplats för bostadsrättshavare! Syftet med detta forum är att värna om bostadsrättshavarnas intressen och utveckla/förbättra bostadsförhållanden för dem som bor i bostadsrätt, öka engagemanget samt att fungera som styrelsestöd och bistå med hjälp till övriga förtroendevalda i föreningen. Hur fungerar det i din brf? Vad är bra/dåligt? Vilken information önskar du? Vad behöver du hjälp med? Genom att uppmärksamma de problem och frågeställningar som finns i brf:ar kan vi alla påverka i riktning mot en bättre boendemiljö. Dela med dig av Dina kunskaper och erfarenheter! Läs FAQ för att lära dig mer om alla funktioner/finesser i detta forum! De 10 senaste inläggen. Frågor om forumets användning; Brf gästbok RSS-feed för detta forum med de senaste trådarna som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
                            Skriv motioner!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-03-20, 11:02
Vera1 Vera1 är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Mar 2020
Standard Personligt möte

Hej. Har uppstått en insident, som gör att styrelsen i bostadsrättsföreningen och jag har kommit i konflikt med varandra. Nu har jag blivit kallad till personligt möte med två från styrelsen. Jag känner mig inte trygg att gå dit själv, utan har bett mina föräldrar följa med. Till frågan, kan de tvinga mig att gå på detta möte och eller hindra mina föräldrar att deltaga.
Mvh Vera
Svara med citat
Gammal 2020-03-20, 12:07
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Vera1 Visa inlägg
Till frågan, kan de tvinga mig att gå på detta möte och eller hindra mina föräldrar att deltaga.
Mvh Vera
De har ingen möjlighet att tvinga dig att komma på möte med personer ur styrelsen. Detta oavsett om föräldrarna får vara med eller inte.
Svara med citat
Gammal 2020-03-20, 12:39
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Du har alltid rätt att ta med dig ombud, så föräldrarna är helt ok att följa med.

Klart att du skall gå! Bostadsrättslagen har inga andra sanktionsmöjligheter än förverkande så att din förening kallar till ett möte är en utsträckt hand som de inte hade behövt.

Ta chansen och försök att vara saklig och lösningsorienterad. Blir du eller styrelsens representanter upprörda - bryt mötet och övergå till skriftlig kommunikation framåt. Verkar det inte lösa sig fundera om du verkligen vill bo kvar.
Svara med citat
Gammal 2020-03-23, 12:05
Mumien Mumien är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2012
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Harald Visa inlägg

Klart att du skall gå! Bostadsrättslagen har inga andra sanktionsmöjligheter än förverkande så att din förening kallar till ett möte är en utsträckt hand som de inte hade behövt.
Du menar alltså att förverkande kan ske om Vera1 inte vill infinna sig till mötet?
Svara med citat
Gammal 2020-03-23, 12:27
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Du menar alltså att förverkande kan ske om Vera1 inte vill infinna sig till mötet?
Nej.

Jag menade att det varken i lag eller stadga finns någon mellanväg för styrelsen ifall en konflikt el störning förekommer. Styrelsen har bara stöd för att skicka olika typer av anmodan där konsekvensen av att ej vidta rättelse är förverkande av bostadsrätten.

Så att styrelsen i det här fallet väljer att ha ett personligt möte är en utsträckt hand vilket bör bemötas på samma sätt.
Svara med citat
Gammal 2020-03-23, 13:05
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Harald Visa inlägg
Nej.
Styrelsen har bara stöd för att skicka olika typer av anmodan där konsekvensen av att ej vidta rättelse är förverkande av bostadsrätten.

Vad menas med olika typer av anmodan?
Finns det andra typer av anmodan än skriftlig rättelseanmodan i brev, där konsekvensen av att ej vidta rättelse är förverkande av bostadsrätten?
Svara med citat
Gammal 2020-03-23, 13:52
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Vad menas med olika typer av anmodan?
Nej men vi vet ju inte vad TS menar med "incident".

Är det en störning? Är det olovlig andrahandsuthyrning? Är det en konflikt?

Oavsett så har ju styrelsen enl. lag bara att anmoda att ...."xxx upphör annars så riskerar bostadsrätten att förverkas."

Finns inget uttalat krav att styrelsen skall föra någon som helst dialog med sina medlemmar, utan bara att den medlem som ej rättar sig efter reglerna riskerar att få sin bostadsrätt förverkad.

Jag anser att all form av lösningsorienterad dialog skall uppmuntras, men det ställer alltså krav på parterna att gå utanför vad som krävs.

TS kan ju strunta i mötet och invänta en skriftlig anmodan, om någon nu tycker att det är en bättre väg framåt.
Svara med citat
Gammal 2020-03-24, 11:19
Mumien Mumien är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2012
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Vera1 Visa inlägg
Hej. Har uppstått en insident, som gör att styrelsen i bostadsrättsföreningen och jag har kommit i konflikt med varandra. Nu har jag blivit kallad till personligt möte med två från styrelsen. Jag känner mig inte trygg att gå dit själv, utan har bett mina föräldrar följa med. Till frågan, kan de tvinga mig att gå på detta möte och eller hindra mina föräldrar att deltaga.
Mvh Vera
Vill inte skrämma men styrelsens påkallade möte är illavarslande eftersom en konflikt uppstått. Om du väljer att infinna dig är det är viktigt att spela in möte. Ta även med stödjande personer, som du tänkt, med anledning av omständigheterna.

Det är svårt att veta vad man ska göra i situationen då det numer kan anses tillåtet att diskriminera och trakassera vissa medlemmar som styrelsen/föreningen utvecklar ett hat emot.

Vet ej vad som hänt i ditt fall men blev för egen del anklagad för en påhittad störning av en annan medlem och kallas därför till ett möte. Känner ett tvång att infinna mig då styrelsens "straffsanktioner" annars blivit ännu värre än de redan var.

Mötet visar sig vara ett "förhör" i Gestapoliknande anda. En fientlig inställd styrelsemedlem ikläder sig i rollen som "domare". Övergreppet sker under en avhysningsprocess.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Tillträde förbjudet till möte Mumien Bostadsrättsforum 2 2014-07-30 13:27
Extra möte för revisionsgranskning inore Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 2 2013-04-21 19:23
Dagordning vid konstituerande möte Nella Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 3 2012-05-24 11:39

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:00.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2020.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare