Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Vatten, avlopp, golvbrunn, relining/partiellt, våtrum/kök, ballofixer, handdukstork, termostat, element/radiatorer, ventilation, mögel, vattenskada/fuktskada, brand/checklista, ombyggnad/renovering, yt- och tätskikt, skadestånd, försäkringsregler/självrisk/åldersavdrag RSS-feed för detta forum om badrum, stamrör, vatten- och fuktskador, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-10-25, 08:22
BrfLisa BrfLisa är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Oct 2013
Standard Bygga rökkanal och öppen spis?

Hej! Finns det någon här som har gjort eller hört talas om att man byggt rökkanal och öppen spis i flerbostadshus inte högst upp utan så att säga nerifrån? Vi har inga rökkanaler i våra hus och jag bor längst ner. Husen är 3 våningar höga. Jag är otroligt sugen på en öppen spis och undrar om det är genomförbart att gå ihop med de 2 grannar som bor ovanför mig och bygga en rökkanal så man kan installera en spis. Sitter själv i styrelsen så tillstånd bör inte bli något problem men frågan är om det över huvud taget är genomförbart.
Svara med citat
Gammal 2013-10-25, 09:58
Medlem

Standard

...eller kan man dra ut en skorsten genom väggen på något sätt bara från min lägenhet??
Svara med citat
Gammal 2013-10-25, 10:22
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Allt går.

Jag hade börjat med att kontakta en firma som säljer öppna spisar och installation av dessa. De kan uppskatta en kostnad beroende på förutsättningarna för just ert hus.

Därefter, om det fortfarande efter det känns som att det skulle vara värt det, så söker man bygglov.

Får du eller ni bygglov, så tar man upp det med föreningen för godkännande och fördelning av projektet (risker och kostnader).
Svara med citat
Gammal 2013-10-25, 10:39
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Fråga Bygga rökkanal och öppen spis?

Citat:
Ursprungligen skrivet av BrfLisa Visa inlägg
Hej! Jag är otroligt sugen på en öppen spis och undrar om det är genomförbart att gå ihop med de 2 grannar som bor ovanför mig och bygga en rökkanal så man kan installera en spis. Sitter själv i styrelsen så tillstånd bör inte bli något problem men frågan är om det över huvud taget är genomförbart.
Som alla vet är jag emot flumlagen BRL.
Här kommer argumentet. Den som sitter i styrelsen anser sig kunna särbehandla sig själv. Inte en antydning om föreningsuppdraget. Alla vi som lever med byggskador och tandlösa protester skall tampas med den sk styrelsen. Runt dem springer vettskrämda ägare och tror inte på rösten inom sig som säger, det här är inte rätt.

Vem f-n tänker på "de andras" panter och ekonomi.

Senast redigerad av Admin: 2014-07-29 klockan 09:14. Anledning: Påhopp mot andra medlemmar undanbedes. Påhopp raderat. Viktigt hålla sig till ämnet!
Svara med citat
Gammal 2013-10-25, 13:20
Dia Dia är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: May 2013
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av BrfLisa Visa inlägg
Sitter själv i styrelsen så tillstånd bör inte bli något problem men frågan är om det över huvud taget är genomförbart.
Hoppas du är lika snäll mot övriga medlemmar som vill ha tillstånd för andra saker.
Svara med citat
Gammal 2013-10-26, 08:21
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Om även lägenheterna ovanför vill ha öppen spis så krävs antagligen separata kanaler från varje lägenhet upp till taket.

Om även om det bara blir för en lägenhet så gäller det ju att man får tillgång ett utrymme hela vägen upp för den nya rökgången.
Svara med citat
Gammal 2014-07-28, 14:08
Medlem

Standard

Jag postade inlägget men glömde sedan helt bort att gå in och titta efter svar... tack för svaren.

Korsdraget - jag kan inte se på vilket sätt detta skulle påverka någon annans panter eller ekonomi? Du tror väl inte att jag menade att föreningen skulle bekosta min och grannarnas ev öppna spisar? Det skulle vi ju givetvis i såfall göra själva. Sen menade jag naturligtvis inte att jag skulle särbehandla mig själv på något sätt bara för att jag sitter i styrelsen även om jag förstår att inlägget kunde tolkas så, men vi är ju flera i styrelsen och beroende på vad man tar upp är ju röstgången och alla tillstånd och ev extrastämmor och vad det nu kan vara som krävs desamma. Det jag menade var att om allt annat fungerade och föll på plats, som ev bygglov och grannar ovanför osv så skulle det inte vara några problem.

Dia - självklart. Alla som ansöker om diverse ombyggnader osv i vår förening får ja av styrelsen såvida det fungerar med bygglov och allt annat och inte påverkar någon annan boende negativt på något sätt. Det är inskrivet i våra stadgar, folk ska kunna göra det de vill med sin bostad så länge det fungerar praktiskt. Vi har inte rätt att avslå saker godtyckligt.
Svara med citat
Gammal 2014-07-29, 07:59
Thomas_A Thomas_A är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2012
Standard

Tar det inte lägenhetsyta från de övriga pga rökkanal? I så fall blir det krångligt för föreningen och grannarna. Räkna om andelstal i hela föreningen? Skorstenen ska väl också minst tre meter över nock.

Thomas
Svara med citat
Gammal 2014-07-29, 09:04
Thomas_A Thomas_A är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2012
Standard

En annan sak som blir konstigt är ventilationen. En öppen spis med rökkanal är svår att få tät. Några goda vänner har stora problem på vintern då en stor mängd frånluft sipprar ut = drag och kallt i lägenheten. Särskilt problem med lägenheter längst ner.
Svara med citat
Gammal 2014-07-29, 09:28
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Thomas_A Visa inlägg
En annan sak som blir konstigt är ventilationen. En öppen spis med rökkanal är svår att få tät. Några goda vänner har stora problem på vintern då en stor mängd frånluft sipprar ut = drag och kallt i lägenheten. Särskilt problem med lägenheter längst ner.
Blir det inte tätt med spjäll?
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Rökkanal i brf, öppen spis, del 2 RMA Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 21 2010-11-16 11:45
Öppen spis / rökgångar i brf tractors Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 8 2010-01-31 09:55
Installation av kamin/öppen spis i brf - Vad ska vi tänka på? Dread El, Uppvärmning/inneklimat, V&V, Vatten - Bredband, telefon, TV 1 2009-12-13 18:20
Höjning av avgift i brf för öppen spis? PERformer Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 13 2009-01-25 23:07
Öppen spis i bostadsrätt - Vem ansvarar för reparation och kostnader? tractors Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 5 2009-01-21 13:06

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:26.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2022.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare