Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-12-17, 13:16
melakr melakr är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Jan 2012
Standard Störande granne

Hej.Jag hoppas att någon läser mitt inlägg och ge mej ett svar.Jag/vi står inte ut länge med vår granne.Han blir störd av allt som finns runt om honom elementet vattenledningar som knackar hundar som skäller ALLT störs han av,och det leder att varje gång han hör något så slår han på golvet med ett föremål som jag bara gissa att det är en käpp.Det gör han mest på nätterna vid tre fyra på natten men även på dagrna .Dem gångerna han gjor det har vi ett helvete,vi vaknar och inte kan somna om eftersom han bankar igen efter en stund,han terroriserar oss vi är redan knäckta.Jag har pratat med styrelse(han är hyresgäst)inte vi men styrelse har också stora problem med honom eftersom han själv anmäller styrelse till miljö och hälsa för att han inte har rätt tryck på vatten,eller att folk renoverar i sina lägenheter ja tom att de spränger för tvärbana.De i sin tur har förbjutit honom att ringa eller gå dit(miljö och hälsa)eftersom han gapar och skriker.ingen verkar kunna, göra något de kan inte heller vräcka honom känns det som.Och min fråga är?vad gör jag??jag vill inte flytta jag har köpt min lägenhet och jag älskar mitt hem.Snälla ge mej råd VAD KAN JAG GÖRA.Jag har redan skickat en anmälla själv till miljö och hälsa

Senast redigerad av melakr: 2012-12-17 klockan 13:27.
Svara med citat
Gammal 2012-12-17, 13:43
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Fråga Vad göra åt granne som stör i brf?

Styrelsen måste följa rutinerna för hantering av störningar i brf.

Se;
Störningar i bostadsrätt
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE
Svara med citat
Gammal 2013-10-01, 05:30
Suna Suna är inte inloggad
Avancerad medlem

Reg.datum: Sep 2009
Olycklig En vän hade porrinspelningar ovanpå sin lägenhet

Rekvisita byttes då bögar skulle planera för nya filmningar,
Killen var egenföretagare med filmföretag. (Han kunde inte gå normalt då han blivit påsatt i ändtarmen,
det var en ström av manliga besökare i lägenheten, men senare också en liten svensk tjej med långt mellanbrunt hår längs ryggen som skulle
agera kuttersmycke i sexscenerna).

Stön och utrop genom balkongen var hemskt påträngande, pinsamt och nedvärderande!
Stopp i toa då kondomer samlats etc... Fy vilka svin i många år...

Feg styrelse ville inte ta kontakt!

Senast redigerad av Suna: 2013-10-01 klockan 05:38. Anledning: mer info
Svara med citat
Gammal 2013-10-02, 22:17
mindmeld mindmeld är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Jul 2013
Standard

Hej

Haft liknande problem med en granne.

Som lite grundfakta så bodde jag ett hus från 1963 och det är väldigt svårt o höra exakt var oljud kommer ifrån kan komma från alla håll.

Jag fick påringningar varje dag tills det kulminerade i att grannen anklagade mig för misshandel av en tjej och jag var inte ens hemma.

Fösökte att prata med grannen men gick inte dom trodde inte på mig.

Det jag gjorde var att maila styrelsen\föreningen och förklara läget samt jag skrev ett brev och la i grannens brevinkast där jag förklarade hur jag såg på det och att om man stör mig en gång till med gnäll som uppenbarligen inte stämmer så kommer jag polisanmäla dom.

Detta löste mitt problem efter detta brev så fick jag inga fler påhälningar.

Jag skulle göra nått liknande , skulle inte ge upp och uppenbarligen prata med grannen har ni försökt låter som en person med psykiska problem.

Som sagt hota med polisanmälan, kan fungera men finns så klart risk med en motanmälan, men då är ju iaf bollen i rullning.

Bästa är om fler grannar råkat ut för samma granne och också hotar med polisanmälan.
Svara med citat
Gammal 2013-10-03, 05:51
Avancerad medlem

En bra idé Exempel på textning, anslaget på tavlan i trappuppgången

SAMMA GÄLLER
INOMHUS SOM PÅ GÅRDEN:
DET SKA VARA TYST KL 23:00.

STYRELSEN

Detta är ett uttryck som dessutom
givetvis t ex någon/några från styrelsen
ska "komma till skott" och våga uttala detta då
de t ex ringer på dörren till den dumskalle
som fortsatt att störa trots klagomål !!

Senast redigerad av Suna: 2013-10-03 klockan 05:58. Anledning: mer info
Svara med citat
Gammal 2013-10-03, 06:13
Avancerad medlem

Standard En eventuelll motanmälan är inget farligt

Det vi kan vara rädda för är hämnd från den som känner sig "påhoppad" av någon som klagat.

Värdefullt om det är fler som "sympatiserar emot" och att styrelsen ställer upp!!

Fega, lata styrelser är hemskt vanligt har vi insett...
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Granne som terroriserar! Strawberry Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 0 2012-07-06 15:30
Alkoholist som granne Tipex Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 2 2012-07-06 11:52
Väggbankande granne i brf JimboJ Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 1 2011-07-19 09:53
Granne dra el i vår lgh i brf fridlyst Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 8 2011-03-25 11:44
Störande granne i brf dolt fel? grelin Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 6 2010-11-13 16:24

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:45.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2022.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare