Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-10-28, 12:08
Pensionär Pensionär är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard Ska lag tolkas och tillämpas lika oavsett föreningsstorlek?

De lagar vi har att följa måste väl tolkas och tillämpas lika för alla föreningar.
Jag har ställt frågan tidigare, men ingen velat resonera om saken.
Om styrelsen (4) i liten förening på t ex 6 medlemmar, får veta något som kunde tänkas vara till nackdel för föreningen om det kommer ut, hur ska den bete sig?

Fråga 1 Vad skulle detta onda kunna bestå av?
2 Hur skulle det onda bli ondare av att de två utanför styrelsen får veta?
3 Om dessa stackare inget får veta, bryter då inte styrelsen mot likabehandlingsprincipen?

Om istället alla medlemmar är med i styrelsen, måste det onda bli känt av alla.
4 Naturlig fråga, blir det onda värre då, eller upphör det att vara ont om alla vet?
5 Är det rimligt att tillåta en begränsning av styrelsernas informationsskyldighet, stick i stäv mot varje erfarenhet av informationens betydelse för att skapa/upprätthålla ett demokratiskt system,
t ex som i form och tanke ligger bakom -offentlighetsprincipen-, ...endast med hänvisning till något hot som ännu (mig veterligt) ingen jurist beskrivit närmare?
6 Är det rimligt att det till föreningarnas vägledning ännu inte finns någon närmare information om det ondas väsen?
Svara med citat
Gammal 2013-10-28, 13:03
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Jag tycker styrelsen ska ha samma förhållningssätt oavsett föreningens storlek.
Man ska iaktta formerna oavsett om föreningen har 3 eller 999 medlemmar.
Svara med citat
Gammal 2013-10-28, 14:34
kluringens avatar
kluringen kluringen är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av clabbe Visa inlägg
Jag tycker styrelsen ska ha samma förhållningssätt oavsett föreningens storlek.
Man ska iaktta formerna oavsett om föreningen har 3 eller 999 medlemmar.
Instämmer. Likhet inför lagen ska inte ens ifrågasättas.
Gammal 2013-10-28, 16:33
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av kluringen Visa inlägg
Instämmer. Likhet inför lagen ska inte ens ifrågasättas
Jag tycker styrelsen ska ha samma förhållningssätt oavsett föreningens storlek..
Ja vi är alldeles överens om detta. Men jag tänkte mer på juridiken, och lagstiftarnas problem. De bör inte skriva lagar som ger utrymme för olika tolkningar och konsekvenser.
När det skett och påvisats bör lagen kompletteras eller skrivas om.
Lagen tillåter så små föreningar att alla medlemmar teoretiskt kan sitta med i styrelsen.
Det kan därmed inte finnas någon fråga på dagordningen som inte kan behandlas och bli känd för alla medlemmar. Därmed tror jag alltså inte heller att någon jurist kommer att kunna visa på vilket sätt -det onda- skulle skada föreningen om någon medlem utanför styrelsen skulle får en mindre del (styrelseprotokollen) eller samma information. Det går heller inte att tänka sig att en mening av typen -om mer än tre medlemmar får reda på vad styrelsen vet, kan det vara till skada för föreningen.

Detta skrämselargument som används, och tycks möjliggöra nästan alla styrelsers smussel och därmed förgiftar och förstör den demokratiska utvecklingen, är såvitt jag begriper ett nonsensargument. Men min kunskap och fantasi är ju begränsad.
Viktigt att vi avkräver juristerna en konkretisering.
Nödvändigt att vi alla förstår hur spöket ser ut.
Svara med citat
Gammal 2013-10-28, 16:50
Yotta-medlem

Standard

Tycker du att en fråga om uppsägning av en barnfamilj som inte betalat avgiften ska behandlas och vara känd av alla medlemmar (inkluderande alla omständigheter för och emot avhysning)?
Svara med citat
Gammal 2013-10-28, 17:28
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Tycker du att en fråga om uppsägning av en barnfamilj som inte betalat avgiften ska behandlas och vara känd av alla medlemmar (inkluderande alla omständigheter för och emot avhysning)?
Nej absolut inte. Men onekligen blir den det om medlemmen finns i en förening där alla sitter med i styrelsen. Och utan att det skadar föreningen pga att alla känner till förhållandet.
Men det är en fråga av enkel karaktär att censurera i en större förening.
Ett alternativ till total censur på en sådan punkt på dagordningen är att inte namnge den det gäller.
Alltså
Ingen giltig ursäkt för att hemlighålla protokollet. Vi har redan behandlat den typen av ärenden flera gånger tidigare.
Styrelsens oförmåga att förstå lämpligheten av att censurera den informationen skulle inte -skada föreningen-.
Den skulle bara skada ytterligare den drabbadade familjen.
Men... denna omdömeslöshet skulle dessutom tvärtom göra det möjligt för mig och övriga medlemmar att se att den styrelse som nu sitter, är omdömeslös, och måste ersättas snarast.
Detta torde snarare gagna föreningen.
Jag tror inte att det är den typen av problem som avses med formuleringen i kommentarer till lagen,.. -information som kan skada föreningen om den blir känd av alla-.
Svara med citat
Gammal 2013-10-28, 18:19
Yotta-medlem

Standard

Vilken kommentar syftar du på?
Svara med citat
Gammal 2013-10-28, 19:54
Tomass avatar
Tomas Tomas är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: May 2012
Standard Vad kan vara en väsentlig nackdel för föreningen om delägarna blir informerade ?

Citat:
Ursprungligen skrivet av Pensionär Visa inlägg
...något som kunde tänkas vara till nackdel för föreningen om det kommer ut...
Citat:
Ursprungligen skrivet av Pensionär Visa inlägg
...Men min kunskap och fantasi är ju begränsad.
Viktigt att vi avkräver juristerna en konkretisering.
Nödvändigt att vi alla förstår hur spöket ser ut.
Rätta mig nu om jag har fel men jag tror att spöket du syftar på är den väsentliga nackdelen för föreningen som LEF 7 kap 11 § hänvisar till:
Citat:
11 § Styrelsen och verkställande direktören skall, om någon medlem begär det och styrelsen finner att det kan ske utan väsentlig nackdel för föreningen, på föreningsstämman lämna upplysningar om förhållanden som kan inverka på bedömningen av föreningens årsredovisning och dess ställning i övrigt eller av ett ärende på stämman...
Jag är då också intresserad av konkreta exempel på sådan information (dvs "upplysningar om förhållanden") som bör undanhållas den ekonomiska föreningens delägare för att undvika en "väsentlig nackdel för föreningen".
Svara med citat
Gammal 2013-10-28, 20:03
Yotta-medlem

Standard

Något annat som vore intressant är om ngn domstol prövat en vägran att lämna ut uppgifter på den grunden.
Svara med citat
Gammal 2013-10-28, 20:24
Silva Silva är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2012
Standard

Citat:
När styrelsen vill kränka och sprida rykten om en medlem eller en hyresgäst så gör styrelsen detta oberoende av vad som står i styrelseprotokollet. De har inte bara kränkt mig utan också vår sista hyresgäst. Styrelsen i min förening, med ordförande i spetsen, sade på föreningsstämman att hyresgästen inte hade betalat hyran på flera månader. Ordförande sade hela hans namn och att styrelsen skulle vräka honom. Sedan skulle lägenheten ombildas till BR och säljas. Ordföranden sade att föreningen skulle få bra ekonomi och sänkt månadsavgift efter vräkningen.

Som nyinflyttad blev jag bestört att höra hur flera medlemmar pratade illa om den gamle mannen som hade varit deras vän innan föreningen bildades. De sade att han var alkoholist och att han kastade sina hushållssopor i soptunnan på gatan i stället för i föreningens soptunna. De sade att hela hans lägenhet var smutsig, full med skräp och att närmaste grannarna fick in bananflugor från hans lägenhet i sin BR.

Innan han dog berättade han för mig att han hade fått en vattenskada i lägenheten. Han hade kommit i överens med ordföranden att han själv skulle stå för kostnader för att återgälda vattenskadan mot att han slapp betalar hyra under några månader. Han var mycket upprörd och ledsen när han ringde på min dörr efter att styrelsen försökt vräka honom. Han sade att jag och min familj och en gammal dam i huset var de enda i huset han kunde prata med.

Senast redigerad av Silva: 2013-10-28 klockan 21:28.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Är vi eniga om de största problemen (oavsett lösningen) ? Tomas Bostadsrättsforum 14 2014-04-05 18:39
Kameraövervakning i brf otillåten oavsett om ok från boende, men... Admin Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 1 2011-12-09 15:56
Avgöra vid lika röstetal på stämma Francois Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 6 2009-04-03 13:54

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:54.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2020.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare