Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-01-03, 12:43
Thomas_A Thomas_A är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2012
Standard

Och i trådskaparens fall:

1. Han/hon verkar alltså inte ha släppt in behörig OVK besiktningskontrollant vid avsedd tid (???)
2. Han/hon verkar alltså inte ha släppt in behörig OVK besiktningskontrollant efter att styrelsen via ombud skickat ett brev med uppmaning till rättelse. Brh vet fortfarande inte att det gäller en OVK ???
3. Efter att begäran om handräckning via kronofogde gjorts, beställer brh själv en tid med ??? för en OVK. Då vet brh vad det gäller???
4. OVK görs dock senare i föreningens regi. Handräckningen upphävs, men borde då skett genom att OVK kontrollanten släpptes in???
5. Föreningen inlämnar en stämningsansökan om uppsägning.

Så: det finns flera hål i denna story. Visste TS om att det skulle göras en OVK på utsatt datum? Om så, tog han/hon själv ett beslut om att detta var onödigt att göra pga av "lagkrav saknas" och därmed inte medgav att de släpptes in? Varför kunde inte rättelse vidtagas i steg 2 utan först i steg 3?

Alltså storyn är alldeles för rörig för att förstå. Det rätten har att ta ställning till är om brh vidtagit rättelse i behörig ordning och sedan om "skadan" är tillräckligt stor eller ringa för föreningen. Brh måste svara till tingsrätten och bestrida yrkanden med lämplig bevisning, exempelvis att rättelse gjorts i behörig ordning. Om nu sådan finns.
Svara med citat
Gammal 2019-01-03, 15:44
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Mirre11 Visa inlägg
Det aktuella fallet som anges i länken handlar om förlängning av hyresavtal, det är nog bara en juridisk term, läs inte in dig för mycket på det. Det har fattats beslut om förverkande.
http://www.svea.se/Domstolar/sveahov...2010520-17.pdf

"Hyresnämnden konstaterar att det alltjämt bor sju personer i bostadslägenheten. Rättelse har således inte vidtagits innan uppsägning skedde. Hyresnämnden finner att det som ligger hyresgästen till last inte är av ringa betydelse. Hyresrätten är därmed förverkad och hyresavtalet ska upphöra.

Genom att hyresnämnden har konstaterat att hyresrätten är förverkad saknas anledning för nämnden att pröva om hyresgästen har åsidosatt sina förpliktelser som hyresgäst.

Ska beslutet i avhysningsdelen få verkställas utan hinder att det har vunnit laga kraft?
Hyresnämnden har konstaterat att hyresrätten är förverkad och då finns förutsättningar för nämnden att pröva hyresvärdens yrkande om beslutet i avhysningsdelen får verkställas utan hinder att det har vunnit laga kraft".
Jag ställde frågan till hyresnämnden i Västerås:

Jag undrar om hyresnämnden prövar och beslutar om förverkande enligt Jordabalken kap 12: paragraf 42-44 eller om det är föremål för allmän domstol eller kronofogde. Det framgår inte från hemsidan. Om så prövar då hyresnämnden även på samma sätt förverkande av bostadsrätt?

Svar: Hyresnämnden prövar inte de frågor du nämner. Nämnden prövar överhuvudtaget aldrig tvister om upphörande av nyttjanderätten till en bostadsrätt. Däremot kan nämnden medla på ansökan av part.
Svara med citat
Gammal 2019-01-03, 16:24
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Rosor Visa inlägg
Jag har redan gjort det, flera gånger och det svar jag fått är att lägenheten inte omfattas av ovk. Samma sak med boverkets energidekl. - ingen ovk utförd,registrerad och har inget krav heller.
Det låter märkligt att lägenheten inte omfattas av OVK - har den ingen ventilation? VI har självdrag och alla lägenheter gås igenom vid OVK. Fastigheten blir inte godkänd förrän de gåtts igenom och inte har några anmärkningar.
Svara med citat
Gammal 2019-01-03, 17:10
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Mirre11 Visa inlägg
Thomas A. Du har fått exempel på att hyresnämnden prövar förverkanden för hyresrätter.

Om bostadsrättsföreningen inte vill medla kommer de att stämma vederbörande i tingsrätten.
Här kommer ytterligare förtydligande om rättsläget via Hyresnämnden:

Citat:
När man pratar om förverkande gäller det normalt uppsägning till omedelbart upphörande i anledning av misskötsamhet enl. 12 kap 42 § JB. Dessa tvister prövas av allmän domstol och kronofogden.

Hyresnämnden prövar enbart s.k. förlängningstvister, d.v.s. i sådana fall ett hyresavtal har blivit uppsagt till hyrestidens utgång med iakttagande av tre månaders uppsägningstid. Aktuell bestämmelse är 12 kap 46 § p1-10 jordabalken (JB).

Om hyresvärden yrkar förverkande har hyresnämnden att pröva detta inom ramen för förlängningstvisten. Om hyresrätten är förverkad(12 kap 46 § p 1 JB) upphör hyresavtalet. Hyresnämnden är då förhindrad att meddela hyresgästen uppskov med avflyttning mot hyresvärdens bestridande och det finns möjlighet att hyresnämnden på yrkande kan förordna om att beslutet får verkställas utan att det har vunnit laga kraft, detta gäller inte om hyresgästen har misskött sina förpliktelser enl. 12 kap 46 § p2 JB. Om hyresgästen har misskött sina förpliktelser(12 kap 46 § p 2JB) kan det också leda till att hyresavtalet upphör. I sist nämnda fall har nämnden möjlighet att göra en skälighetsbedömning om hyresavtalet ska upphöra.

Med anledning av ovan hoppas jag att rättsläget nu är klarlagt.
Svara med citat
Gammal 2019-01-03, 19:11
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Thomas_A Visa inlägg
Det låter märkligt att lägenheten inte omfattas av OVK - har den ingen ventilation? VI har självdrag och alla lägenheter gås igenom vid OVK. Fastigheten blir inte godkänd förrän de gåtts igenom och inte har några anmärkningar.
Enligt Boverket är ovk obligatoriskt i alla byggnadstyper förutom ”En- och tvåbostadshus med FX-, FT-, FTX-ventilation.”
För sådana gäller ”Endast en första installationsbesiktning innan systemet tas i bruk. Ingen återkommande besiktning.”
https://www.boverket.se/sv/byggande/...ntilation/ovk/
Svara med citat
Gammal 2019-01-03, 23:17
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av clabbe Visa inlägg
Enligt Boverket är ovk obligatoriskt i alla byggnadstyper förutom ”En- och tvåbostadshus med FX-, FT-, FTX-ventilation.”
För sådana gäller ”Endast en första installationsbesiktning innan systemet tas i bruk. Ingen återkommande besiktning.”
https://www.boverket.se/sv/byggande/...ntilation/ovk/
Fast svårt att få ihop ovan med att föreningen genomfört en OVK och har krav på brh.
Svara med citat
Gammal 2019-01-03, 23:55
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Citat:
Fast svårt att få ihop ovan med att föreningen genomfört en OVK och har krav på brh.
Ja onekligen är det så.
Svara med citat
Gammal 2019-01-04, 14:26
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Arg OVK eller inte

Det är inte ett dugg svårt att förstå. Jag har varit med om det här. Klockrent en skada som styrelsen har vållat.

Exempel. HSB som teknisk förvaltare föreslår OVK. Det annons upp i portarna att nu är det dax.
Tror någon med erfarenhet att styrelsen motsätter sig det?
Jag har antikvarisk behörighet reser mig och säger att vi har självdrag alltså system S. Bryggningen är K-märkt. Det vet alla. Jag skriver motion och jag förklarar och förklarar att vi har självdrag och därför ingen separat ventilation. HSBs besiktningsman står fast och beställer OVK. Sen är det kört.
2 Stämmor har gk att OVK ska göras.
Ingen seriös besiktningsman vill besikta system S. Det gör sotare och det vet de. Jag har kollat sex olika företag. Seriösa alltså.

16 lägenheter samt den obegripliga förklaringen av vad som hänt talar om att huset tom kan vara K-märkt. Byggningar besiktas enligt PBL.

Vad nu?
Styrelsen har alltså köpt en besiktning som i sig är felaktig, rent av ogiltig. Möjligen kan en gk besiktningsman (sotare) nu göra en ombesiktning. Kommunen bör hjälpa till och utdöma föreningen vite att betala den drabbade. En förfärlig historia.

Varför förvaltare gör detta har jag en tanke om. Att styrelser lär sig genom att förvalta andras egendom bör också ta höjd för att vilja lära. Svårt att erkänna.

Ett sammelsurium som i en Trollfabrik. Det är bostadsrätt det.
Svara med citat
Gammal 2019-01-04, 18:23
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Korsdraget Visa inlägg
Det är inte ett dugg svårt att förstå. Jag har varit med om det här. Klockrent en skada som styrelsen har vållat.

Exempel. HSB som teknisk förvaltare föreslår OVK. Det annons upp i portarna att nu är det dax.
Tror någon med erfarenhet att styrelsen motsätter sig det?
Jag har antikvarisk behörighet reser mig och säger att vi har självdrag alltså system S. Bryggningen är K-märkt. Det vet alla. Jag skriver motion och jag förklarar och förklarar att vi har självdrag och därför ingen separat ventilation. HSBs besiktningsman står fast och beställer OVK. Sen är det kört.
2 Stämmor har gk att OVK ska göras.
Ingen seriös besiktningsman vill besikta system S. Det gör sotare och det vet de. Jag har kollat sex olika företag. Seriösa alltså.

16 lägenheter samt den obegripliga förklaringen av vad som hänt talar om att huset tom kan vara K-märkt. Byggningar besiktas enligt PBL.

Vad nu?
Styrelsen har alltså köpt en besiktning som i sig är felaktig, rent av ogiltig. Möjligen kan en gk besiktningsman (sotare) nu göra en ombesiktning. Kommunen bör hjälpa till och utdöma föreningen vite att betala den drabbade. En förfärlig historia.

Varför förvaltare gör detta har jag en tanke om. Att styrelser lär sig genom att förvalta andras egendom bör också ta höjd för att vilja lära. Svårt att erkänna.

Ett sammelsurium som i en Trollfabrik. Det är bostadsrätt det.
Inget vet i ovan fall.

(Och system S är inget undantag från OVK utom vid en- och tvåbostadshus. Inte enligt lag och inte enligt vår kommun som påtalat kravet; om det inte utförs riskerar föreningen vite. Om besiktningsmannen heter besiktningsman eller sotare är mindre viktigt, bara de är certifierade för att göra en OVK.)
Svara med citat
Gammal 2019-01-06, 23:42
0Xb 0Xb är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2012
Standard

Citat:
...(Och system S är inget undantag från OVK utom vid en- och tvåbostadshus. Inte enligt lag och inte enligt vår kommun som påtalat kravet; om det inte utförs riskerar föreningen vite. Om besiktningsmannen heter besiktningsman eller sotare är mindre viktigt, bara de är certifierade för att göra en OVK.)
ja jag undrar också vad det står att självdrag är undantaget... det skulle jag bra gärna vilja veta.

Och hur är det i så fall med en fastigheten som har självdrag i huvudsak, men vissa lokaler har frånluftsfläkt?
- Byggande styrelser är en styggelse och oskick, entreprenör och byggherre är samma, och är inget annat än jävigt mot köpande medlemmar.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Uppsägning/förverkande Mumien Bostadsrättsforum 92 2017-03-20 00:38
Förverkande av bostadsrätt Admin Faktabanken 0 2009-03-24 02:17
Förverkande, Uppsägning bostadsrätt Admin Faktabanken 0 2009-03-24 02:15
Förverkande, Tvångsförsäljning bostadsrätt Admin Faktabanken 0 2009-03-24 02:14

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:19.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2020.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare