Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Bostadsrättsforum
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Bostadsrättsforum
Sveriges största och bästa samlingsplats för bostadsrättshavare! Syftet med detta forum är att värna om bostadsrättshavarnas intressen och utveckla/förbättra bostadsförhållanden för dem som bor i bostadsrätt, öka engagemanget samt att fungera som styrelsestöd och bistå med hjälp till övriga förtroendevalda i föreningen. Hur fungerar det i din brf? Vad är bra/dåligt? Vilken information önskar du? Vad behöver du hjälp med? Genom att uppmärksamma de problem och frågeställningar som finns i brf:ar kan vi alla påverka i riktning mot en bättre boendemiljö. Dela med dig av Dina kunskaper och erfarenheter! Läs FAQ för att lära dig mer om alla funktioner/finesser i detta forum! De 10 senaste inläggen. Frågor om forumets användning; Brf gästbok RSS-feed för detta forum med de senaste trådarna som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
                            Skriv motioner!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-03-20, 19:32
Thomas_A Thomas_A är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2012
Standard

Revisorn har noterat en reservation i styrelseprotokoll och granskat denna, som sig bör enligt gängse praxis. De fem styrelsemedlemmar som har godtagit beslutet att bordlägga frågan är föremål för prövning av ansvarsfrihet. Stämman kan även besluta att undanta den person som röstat för en uthyrning för prövning av ansvarsfrihet, trots att han inte reserverat sig för beslutet.
Svara med citat
Gammal 2016-03-20, 19:35
Mirre11 Mirre11 är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Apr 2013
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Giro Visa inlägg
Vi har 7 st. styrelsemedlemmar, 4 st. har varit passiva och inte gjort något försök till att hitta nya lokalhyresgäster och har bordlagt frågan. 2 st. reserverade sig och 1 st. ville hyra ut. Så det är inte hela styrelsen som är skyldig, bara en majoritet.
Jag förstår, men de har ett solidariskt ansvar, annars är det bara att namnge de man inte vill ge ansvarsfrihet? När en medlem hamnar i konflikt med en styrelse och får en tillsägelse, eller i värsta fall rättelsebrev så har styrelsen ett solidariskt ansvar i frågan. En medlem blir straffad av alla och får sällan veta vilka som röstat för eller emot.

Antingen beviljar ni alla ansvarsfrihet eller ingen.
Svara med citat
Gammal 2016-03-20, 19:39
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Mirre11 Visa inlägg
Jag förstår, men de har ett solidariskt ansvar, annars är det bara att namnge de man inte vill ge ansvarsfrihet? När en medlem hamnar i konflikt med en styrelse och får en tillsägelse, eller i värsta fall rättelsebrev så har styrelsen ett solidariskt ansvar i frågan. En medlem blir straffad av alla och får sällan veta vilka som röstat för eller emot.

Antingen beviljar ni alla ansvarsfrihet eller ingen.
De har alla ett gemensamt ansvar för beslut, undantaget blir vid reservation. Det är därför revisor är så uppmärksam vid reservationer.
Svara med citat
Gammal 2016-03-20, 19:47
Pensionär Pensionär är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard

Ser att jag hamnat på efterkälken i pågående samtal.
Men min avsikt var ju ganska oskyldig och enkel,
-stödja Sofie i varje åsikt- hon levererade i tråden # 6.
Citat:
Ursprungligen skrivet av Thomas_A Visa inlägg
Det finns alltid en publiceringsvikt åt saker som är negativt/orättvist och det syns naturligtvis alltid mer än någon som är positivt.
Jo men det är väl en ganska naturlig följd av det faktum att admins drivkraft att skapa forat nog var just möjligheterna att öppna ett fönster in i denna slutna värld. Göra det möjligt för många fler att kunna diskutera det som är fel i konstruktionen. Det positiva behöver inte diskuteras på samma sätt.

Citat:
Det är bra med kunskapsspridande fora men i övrigt tycker jag man ska fråga mer än att tvärsäkert anta en massa bara för att man själva har upplevt det.
Det går inte att göra mycket åt detta faktum att en del är mycket tvärsäkra i uttalanden, i synnerhet om det rör självupplevda saker. Man kan i varje fall hävda att det är sant. Att vi nästan alla drar för stora växlar på det självupplevda är väl inte heller obekant, och således bra att hålla i minnet i diskussionerna.

Citat:
Så därför är jag alltid försiktigt och uttalar mig inte om något som jag inte har en aning om.
Det är naturligtvis mycket berömligt av dig att inte uttala dig tvärsäkert om sådant som du inte har en aning om, men vi som nu har vissa erfarenheter bör nog fortsätta att diskutera dessa, jämföra och försöka förstå.
Citat:
Bättre att fråga och ta reda på fakta
Jo det är väl det vi försöker så gott vi kan här på forat. När vi nu sällan kan föra dessa diskussion med våra styrelser.
Citat:
Om du själv väljs in, så är du alltså en bov?
Nej, som jag nämnt jag har suttit i styrelsen några år, utan att känna mig som någon bov. Och inte heller fd hustru eller mina barn i pågående styrelsearbete, som jag nämnde senast, betraktar jag som bovar.
Det handlar givetvis inte om -bovaktighet eller ej- utan om svårigheterna med att tolka och följa våra lagar så att resultatet blir bästa möjliga. Därvid menar jag att smusslet med protokollen, är huvudfrågan och roten till nästan allt ont, eftersom det förhindrar den nödvändiga och naturliga kommunikationen i föreningen mellan styrelse och övriga medlemmar.
Svara med citat
Gammal 2016-03-20, 19:56
Giro Giro är inte inloggad
Avancerad medlem

Reg.datum: Jan 2014
Standard

Jag vill även tillägga att det inte är några småsummor det handlar om.
1,7 miljoner i uteblivna hyresintäkter + att den uppsagda/avflyttade lokalhyresgästen har stämt föreningen på 3,5 miljoner.
Så detta kan sluta med en stor ekonomisk förlust för föreningen.
Svara med citat
Gammal 2016-03-20, 19:58
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Pensionär Visa inlägg
Nej, som jag nämnt jag har suttit i styrelsen några år, utan att känna mig som någon bov. Och inte heller fd hustru eller mina barn i pågående styrelsearbete, som jag nämnde senast, betraktar jag som bovar.
Det handlar givetvis inte om -bovaktighet eller ej- utan om svårigheterna med att tolka och följa våra lagar så att resultatet blir bästa möjliga. Därvid menar jag att smusslet med protokollen, är huvudfrågan och roten till nästan allt ont, eftersom det förhindrar den nödvändiga och naturliga kommunikationen i föreningen mellan styrelse och övriga medlemmar.
Fast det är betraktaren och inte du som avgör hur du ses. Här betraktas du, din fd hustru som bovar eller fd bovar, även om du personligen inte själv känner igen detta. Hur ser du på det?
Svara med citat
Gammal 2016-03-20, 20:00
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Giro Visa inlägg
Jag vill även tillägga att det inte är några småsummor det handlar om.
1,7 miljoner i uteblivna hyresintäkter + att den uppsagda/avflyttade lokalhyresgästen har stämt föreningen på 3,5 miljoner.
Så detta kan sluta med en stor ekonomisk förlust för föreningen.
Desto större anledning att pröva ansvarsfrihet. Revisorn har agerat enligt skolboken.
Svara med citat
Gammal 2016-03-20, 20:03
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Pensionär Visa inlägg
Citat:
Fast det är betraktaren och inte du som avgör hur du ses. Här betraktas du, din fd hustru som bovar eller fd bovar, även om du personligen inte själv känner igen detta. Hur ser du på det?
Jag är betraktare och betraktar inte Pensionär eller hans familj som bovar. Varför ta åt sig av någonting som man inte känner igen.
Svara med citat
Gammal 2016-03-20, 20:10
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Mirre11 Visa inlägg
Jag är betraktaren och betraktar inte Pensionär eller hans familj som bovar. Varför ta åt sig av någonting som man inte känner igen.
Ja men kan du svara för alla medlemmar i de föreningar som Pensionär har verkat (eller hans närmaste)? Om en förening har 200 medlemmar, hur garanterar du att samtliga anser samma sak, dvs styrelsen eller dess medlemmar är inga bovar? Det räcker med en person som skulle anse detta för att det exempelvis skulle tas upp här.
Svara med citat
Gammal 2016-03-20, 20:16
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ja men kan du svara för alla medlemmar i de föreningar som Pensionär har verkat (eller hans närmaste)? Om en förening har 200 medlemmar, hur garanterar du att samtliga anser samma sak, dvs styrelsen eller dess medlemmar är inga bovar? Det räcker med en person som skulle anse detta för att det exempelvis skulle tas upp här.
Pensionär är öppen för dialog, läs alla hans inlägg. Anser man att man gjort ett bra arbete så behöver man inte ta åt sig, eller hur.

Ingen kan svara för att alla är nöjda eller missnöjda, därför är det viktigt med dialog. Är saker och ting toppen så gläds jag åt de medlemmar som tycker det.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Vems fel att revisorn avgått p.g.a. medlem krävde anmärkning i revisionsberättelsen Tomas Bostadsrättsforum 16 2013-12-05 02:03
Val av styrelse och revisor - Sköta redovisningen själv oakstair Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 2 2010-12-13 10:15
Revisor skyddar styrelse från insyn - konkret exempel Admin Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 5 2010-08-31 10:18
Försäljning, bryr sig köpare om att styrelse ej fått ansvarsfrihet? plattipus Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 3 2010-04-27 16:43
Beslutsför styrelse och revisor mborg Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 1 2009-06-05 12:28

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:44.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2020.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare