Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-11-06, 23:48
eugenevs eugenevs är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Nov 2013
Arg Brf vill tvinga mig att sälja min lägenhet

Hej! Jag tillsammans med min sambo har köpt en 3-a i Brf Oskarshamnshus 2.
Först ville de inte se mig som medlem pga att jag bara hade studiemedel som inkomst (sambon hade inga problem med det här) men vi löste då problemet med hjälp av maklare och båda blev godkända i brf.

Nu försöker de av någon anledning hitta på något sätt så att vi skulle sälja lägenheten.
1. Min sambo hyr en annan lägenhet och bor där tillfälligt tillsammans med vår dotter medan jag bor i bostadsrätt med två mina söner (en av dem har blivit sjuk och behöver nu ständig tillsyn så att vi var tvungna att göra så ).
Brf säger nu att enligt deras stadgar så MÅSTE vi bo i lägenheten bägge två annars ska vi skriva om kontraktet och i detta fall kommer jag att stå på 100% och sedan så ska jag förlora rätt till medlemskap pga jag har ingen taxerad inkomst (studiemedel räknas inte som taxerad)...
2. Pga ovanstående situation blev de även "mistänksamma om att det var en olovlig andrahand uthyrning", vilket får mig bara att skratta och ingenting mer. Vem hyr ut lägenheten till vem tror de förstår man inte riktigt.
I nuläget försöker jag bara förklara för dem att vi hade avsikt att bo i lägenheten tillsammans men omstandigheterna tyvärr ändrades och att jag fortfarande har studiemedel som huvudinkomst (har skickat utbetalningsplan from csn).

Vad tror ni om fallet?

Tack på förhand.
Svara med citat
Gammal 2013-11-07, 00:34
Tomass avatar
Tomas Tomas är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: May 2012
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av eugenevs Visa inlägg
Brf säger nu att enligt deras stadgar så MÅSTE vi bo i lägenheten bägge två annars ska vi skriva om kontraktet och i detta fall kommer jag att stå på 100% och sedan så ska jag förlora rätt till medlemskap pga jag har ingen taxerad inkomst
Du skriver "Brf säger" vad som står i stadgarna men har du själv läst stadgarna ?
Stadgarna brukar för många (de flesta troligen) föreningar finnas tillgängliga via en hemsida.

Angående att skriva om kontraktet, menar du att föreningen kräver att din sambo ska överlåta sin andel av lägenheten till dig ?
När du sedan står som 100% ägare till lägenheten så skulle du alltså förlora rätt till ditt medlemsskap ...

Jag förstår inte hur det resonemanget skulle kunna hänga ihop med BRL 6 kap 1 § :
Citat:
1 § När en bostadsrätt har överlåtits från en bostadsrättshavare till en ny innehavare, får denne utöva bostadsrätten endast om han är eller antas till medlem i bostadsrättsföreningen.
eller BRL 6 kap 5 § :
Citat:
5 § En överlåtelse är ogiltig, om den som en bostadsrätt övergått till vägras medlemskap i bostadsrättsföreningen.
(BRL = Bostadsrättslagen)
Svara med citat
Gammal 2013-11-07, 01:26
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Citat:
Brf säger nu att enligt deras stadgar så MÅSTE vi bo i lägenheten bägge två annars ska vi skriva om kontraktet och i detta fall kommer jag att stå på 100% och sedan så ska jag förlora rätt till medlemskap pga jag har ingen taxerad inkomst (studiemedel räknas inte som taxerad)...
Om jag förstått det rätt så äger ni hälften var av bostadsrätten. I så fall är det helt i sin ordning att bara den ena bor där. Det räknas inte som andrahandsuthyrning.

Ett annat exempel är när föräldrar skaffar en lägenhet till sina barn genom att både föräldrarna och barnet har andelar i bostadsrätten, men bara barnet bor i lägenheten.

"Förlora rätt till medlemskap" kan man bara göra genom att förverka bostadsrätten, t ex genom att inte betala årsavgiften.
Svara med citat
Gammal 2013-11-07, 11:44
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Tomas Visa inlägg
Du skriver "Brf säger" vad som står i stadgarna men har du själv läst stadgarna ?
Stadgarna brukar för många (de flesta troligen) föreningar finnas tillgängliga via en hemsida.
Har läst dem men kunde dock inte hitta det vad styrelsen ville tillämpa.
Citat:
Ursprungligen skrivet av Tomas Visa inlägg
Angående att skriva om kontraktet, menar du att föreningen kräver att din sambo ska överlåta sin andel av lägenheten till dig ?
När du sedan står som 100% ägare till lägenheten så skulle du alltså förlora rätt till ditt medlemsskap ...
Det stämmer, de anser att hon ska överlåta sin andel av lägenheten till mig. Men säger (vice värden har sagt) på en gång att jag inte ska vara godkänd som medlem i brf.
Svara med citat
Gammal 2013-11-07, 11:46
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Gusten Visa inlägg
Om jag förstått det rätt så äger ni hälften var av bostadsrätten. I så fall är det helt i sin ordning att bara den ena bor där. Det räknas inte som andrahandsuthyrning.
Kan du ange några källor på detta? Tack
Svara med citat
Gammal 2013-11-07, 12:02
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Glad Fråga styrelsen

Citat:
Citat:
Har läst dem men kunde dock inte hitta det vad styrelsen ville tillämpa.
Och då finns det bara två möjligheter;
  1. Det som styrelsen hävdar står inte i stadgarna
  2. Du har missat detta i stadgarna.
Eftersom det är högst osannolikt att vad styrelsen hävdar stämmer så är det alltså alternativ 1 som gäller.

Vad gör man i detta läge? Tja det finns bara en sak att göra (och som jag upprepat en sisådär 1000 ggr tidigare i detta forum);
Kräv av styrelsen att styrelsen tydligt uppger vilken stadgeparagraf styrelsen åsyftar och bygger sina krav på
.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE
Svara med citat
Gammal 2013-11-07, 12:22
Adde Adde är inte inloggad
Giga-medlem

Reg.datum: Jun 2012
Standard

Hej eugenevs,

I vanliga fall håller jag med om att stadgarna är viktiga, men i det här fallet spelar det ingen roll för det finns även en bostadsrättslag om tvångsförsäljning etc.

Det verkar klart att du är medlem i föreningen, så jag har det som utgångspunkt.

Regler i stadgarna om vad som krävs för att bli medlem kan man ha, men dessa kan bara gälla frågan om att bli medlem. De kan inte användas för att bli av med existerande medlemmar. T ex om någon blir arbetslös och inte har någon inkomst alls så kan inte föreningen tvångsförsälja lägenheten (så länge avgiften betalas, förståss).

En bostadsrätt kan bara förverkas (och föreningen ges rätt att säga upp bostadsrättshavaren och ansöka hos kronofogden om tvångsförsäljning) om något i BRL 7 kap 18 paragrafen är uppfyllda, t ex avgiften inte betalas.

Man behöver inte bo i en bostadsrätt, ens rätt till den upphör inte (det är inte en hyresrätt), så att din partner bor någon annanstans spelar ingen roll. Båda skulle kunna bo någon annanstans. Det är inte en av punkterna som ger grund för uppsägande i 7 kap 18 paragrafen ovan.

Du är medlem, så du hyr uppenbarligen inte i andra hand.

Mitt råd: Skriv inte på något, skriv inte under något, skriv inte över lägenheten. Betala avgiften i tid, läs 18 paragrafen, och säg åt styrelsen att det är upp till dem att ansöka hos kronofogden om tvångsförsäljning om de tror att de har grund för detta.

Mvh,
Adde

18 § Nyttjanderätten till en lägenhet som innehas med bostadsrätt och som tillträtts är, med de begränsningar som följer av 19 och 20 §§, förverkad och föreningen således berättigad att säga upp bostadsrättshavaren till avflyttning,
1. om bostadsrättshavaren dröjer med att betala insats eller upplåtelseavgift utöver två veckor eller den längre tid som kan vara bestämd i stadgarna från det att föreningen efter förfallodagen anmanat honom eller henne att fullgöra sin betalningsskyldighet,
1 a. om bostadsrättshavaren dröjer med att betala årsavgift, när det gäller en bostadslägenhet, mer än en vecka efter förfallodagen eller, när det gäller en lokal, mer än två vardagar efter förfallodagen,
2. om bostadsrättshavaren utan behövligt samtycke eller tillstånd upplåter lägenheten i andra hand,
3. om lägenheten används i strid med 6 eller 8 §,
4. om bostadsrättshavaren eller den som lägenheten upplåtits till i andra hand, genom vårdslöshet är vållande till att det finns ohyra i lägenheten eller om bostadsrättshavaren genom att inte utan oskäligt dröjsmål underrätta styrelsen om att det finns ohyra i lägenheten bidrar till att ohyran sprids i huset,
5. om lägenheten på annat sätt vanvårdas eller om bostadsrättshavaren åsidosätter sina skyldigheter enligt 9 § vid användning av lägenheten eller om den som lägenheten upplåtits till i andra hand vid användning av denna åsidosätter de skyldigheter som enligt samma paragraf åligger en bostadsrättshavare,
6. om bostadsrättshavaren inte lämnar tillträde till lägenheten enligt 13 § och han inte kan visa en giltig ursäkt för detta,
7. om bostadsrättshavaren inte fullgör skyldighet som går utöver det han skall göra enligt denna lag, och det måste anses vara av synnerlig vikt för föreningen att skyldigheten fullgörs, samt
8. om lägenheten helt eller till väsentlig del används för näringsverksamhet eller därmed likartad verksamhet, vilken utgör eller i vilken till en inte oväsentlig del ingår brottsligt förfarande, eller för tillfälliga sexuella förbindelser mot ersättning. Lag (2003:31).
Svara med citat
Gammal 2013-11-07, 15:12
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
OBS! OBS! OBS! Styrelsen vill tvinga

Det jag läser här är att styrelsen ägnar sig åt olaga hot, vilket är allvarligt och polisiärt.

Jag har ringt Kronofogden och spurt vad deras roll är:

1. Kronofogden har endast som uppgift att begära att lägenhetsinnehavaren öppnar dörren. Det gäller endast då föreningen ska utföra någon åtgärd inne i lägenheten och är en åtgärd som berör andra i fastigheten. Till ex stambyte, ventilationskontroll, vattenrör mm. Det som föreningen ansvarar för.

2. Kronofogden ingriper aldrig om avgifterna är betald.

3. När ett hot om kronofogde lämnas till en lägenhetsinnehavare då skall det samtidigt ha lämnas in till Kronofogden.

Jag har börjat inse att vissa styrelser med en viss förvaltare flitigt ägnar sig åt olaga hot mot vissa personer, de som inte bugar och imponeras av de små själarnas uppblåsta egon!

Detta avskyvärda beteende kräver en egen tråd. En svarta listan!

"Helvetets hetast platser är reserverade för dem som i en tid av moraliskt förfall förblir neutrala"
Dantes Divina Commedia 1317
Svara med citat
Gammal 2013-11-07, 20:35
Adde Adde är inte inloggad
Giga-medlem

Reg.datum: Jun 2012
Standard

Att 'hota' med att gå till kronofogde (eller att polisanmäla, eller att stämma någon) är inte ett olaga hot. Det är väl snarare allmänt hyfs och ett försök att lösa frågan att tala om att man avser gå till rättsväsendet med något om den som man anser felar inte rättar sig frivilligt.

Nu har ju inte trådskaparen skrivit att Brf ens nämnt kronofogden, så frågan är irrelevant. Jag påpekade endast att Brf kan glömma allt vad tvångsförsäljning heter, ty sådant sköts av kronofogde, och Brf har i detta fall inget att gå till kronofogde med.

Mvh,
Adde
Svara med citat
Gammal 2013-11-07, 21:59
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
En bra idé Hot eller olaga hot

Hej Adde,
Jag gick verkligen inte emot dina åsikter.
Jag vet, jag tänker före, men det är bra att någon gör det. Tänka efteråt är lite för sent. Se mitt inlägg som en obs på en tänkbar fortsättning.

Jag hoppas verkligen det inte behövs här, men andra som läser här på forumet har nog nytta av att veta vad som gäller, när hotet kommer, för tyvärr, det sker.

Ha en fin kväll/korsdraget
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Sälja lägenhet till hyresgäst achtung Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 2 2012-09-29 21:04
Styrelseledamot är mäklare och VD. Får mäklarfirman sälja föreningens lägenhet? Silva Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 7 2012-04-05 13:20
Jag vill sälja utan mäklare, vad ska jag tänka på - Svenska Dagbladet Admin Senaste Nytt 0 2010-03-01 22:31
Moderaterna vill sälja 1 000 lägenheter - Dalarnas tidningar Admin Bostadspolitik, bostadsbyggande, priser, utveckling 0 2009-03-26 10:43

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:20.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2020.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare