Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Bostadsrättsforum
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Bostadsrättsforum
Sveriges största och bästa samlingsplats för bostadsrättshavare! Syftet med detta forum är att värna om bostadsrättshavarnas intressen och utveckla/förbättra bostadsförhållanden för dem som bor i bostadsrätt, öka engagemanget samt att fungera som styrelsestöd och bistå med hjälp till övriga förtroendevalda i föreningen. Hur fungerar det i din brf? Vad är bra/dåligt? Vilken information önskar du? Vad behöver du hjälp med? Genom att uppmärksamma de problem och frågeställningar som finns i brf:ar kan vi alla påverka i riktning mot en bättre boendemiljö. Dela med dig av Dina kunskaper och erfarenheter! Läs FAQ för att lära dig mer om alla funktioner/finesser i detta forum! De 10 senaste inläggen. Frågor om forumets användning; Brf gästbok RSS-feed för detta forum med de senaste trådarna som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
                            Skriv motioner!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-11-07, 13:07
Nybörjare Nybörjare är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Apr 2011
Standard Tillhör innerdörrar lägenheten?

Hej!
Nu behöver jag ert råd igen

På senaste styrelsemötet pratade vi om att dörrar som står i gångarna på vinden måste bort på grund av framkomligheten vid brand mm.
Då berättade fler i styrelsen att de kastat sina dörrar när vi haft container för grovsopor. Först trodde jag att de skojade - men nej - så var det.

Jag har själv hakat av en dörr och den står nu på mitt vindskontor. Har inte i min vildaste fantasi tänkt att kasta den. Det uppstod naturligtvis en diskussion där jag var ensam om min åsikt att dörren tillhör lägenheten. Nog måste man kunna stänga en dörr till kök, sovrum mm om man vill?

Som alltid - Tacksam för era svar
Svara med citat
Gammal 2013-11-07, 13:11
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Glad Vems ansvar är innerdörr i bostadsrätt?

Om inte annat anges i aktuell brf:s stadgar (vilket jag skulle gissa att det inte gör i någon brf, i alla fall inte om den inte är K-märkt) så är innerdörrarna i lägenheten något som hör till bostadsrättshavaren, fri att göra vad han/hon vill med.

Jag har själv en innerdörr som står på vinden sedan jag flyttade in, men i praktiken skulle jag kunna slänga dörren.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE
Svara med citat
Gammal 2013-11-07, 13:33
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
En bra idé Innerdörrar

Admin, du är ett föredöme.
Härligt med logik för nyttjanderätt är det ju oavsett k-märkt eller inte.
Svara med citat
Gammal 2013-11-07, 13:47
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

I bostadsrätt så råder innehavaren själv över dörrbladen.

I Hyresrätt är det ett byggnadstillbehör, som inte får avlägsnas (men givetvis "tillfälligt" lagras på vind el. liknande).

Men i praktiken lånar vi ju bostadsrätten av nästkommande ägare, varför jag håller med om att det är puckat att slänga dörrblad, så länge kramen sitter kvar i lägenheten.

Tar man vid en renovering bort karmen, kvarstår dock inte behovet att behålla dörrbladet.
Svara med citat
Gammal 2013-11-07, 14:20
Pannrummets avatar
Pannrummet Pannrummet är inte inloggad
Zetta-medlem

Reg.datum: Feb 2013
OBS! OBS! OBS! Kuriosa Innerdörr

I min BRF har en lägenhet byggt igen en innerdörr så att där karmen var placerad är det numera tapetserad vägg.
En annan lägenhet har rivit ner icke bärande innerväggar med dörrkarmar och gjort en öppen planlösning i lägenheten.
Det sista tyckte jag var fräckt eftersom lägenhetsinnehavaren icke ansökt om styrelsens medgivande. Han påstår att det inte krävs trotts att det uttryckligen står

28 §

Bostadsrättshavaren får inte utan styrelsens tillstånd i lägenheten utföra åtgärd som innefattar

1. ingrepp i en bärande konstruktion,

2. ändring av befintliga ledningar för avlopp, värme, gas eller vatten, eller

3. annan väsentlig förändring av lägenheten.

Styrelsen får inte vägra att medge tillstånd till en åtgärd som avses i första stycket om inte åtgärden
är till påtaglig skada eller olägenhet för föreningen.
Svara med citat
Gammal 2013-11-07, 15:02
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Pannrummet:

Rivning av icke bärande innervägg har prövats, och då inte ansetts vara "väsentlig förändring" i lagens mening.

Men egentligen håller jag med...
Svara med citat
Gammal 2013-11-07, 15:33
Yotta-medlem

Cool ..innerdörrar..

När det gäller väggar som ikke är bärande då verkar en del tro att det är fritt fram att riva osv. . Kan så vara, men det kommer en dag, den dagen är då för många ikke-bärande väggar är borttagna. Särskilt intressant är det när dessa väggar är på samma ställe och över flera våningar. Det är då huset övergår till korthus, sneda trappor, krångel med dörrar osv, och dessutom ej fungerande ventilation. Luftväxlingen påverkas helt klart av rumsindelningen.

Det är då ritningarna kommer fram och sen krav på pengar. Det är inte föreningen som står för kalaset, - inte styrelsens heller.
Svara med citat
Gammal 2013-11-07, 20:30
Adde Adde är inte inloggad
Giga-medlem

Reg.datum: Jun 2012
Standard

Angående innerdörrar är det som Admin skriver, fritt fram att göra vad man vill med dem. Vill sen nästa ägare (eller för all del samma ägare, om personen ändrat sig) ha dörrar får personen skaffa nya, inte mer med det.
Om dörrarna inte sitter där under visningen så kan en köpare inte räkna med att dörrarna ingår i köpet, men det skadar aldrig att vara tydlig om man säljer något, och påpeka att dörrarna inte ingår, eller finns att tillgå.

Angående innerväggar. Korsdraget, menar du att icke-bärande väggar har en viss bärande funktion om blandar in andra icke-bärande väggar? Allvarligt, då är det ju en bärande vägg.

Mvh,
Adde
Svara med citat
Gammal 2013-11-08, 01:21
Nybörjare Nybörjare är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Apr 2011
Standard Sekundärbärande väggar - finns det?

Ja, där hade jag då rakt fel, även om jag fortfarande tycker det är helt knasigt att kasta dörrarna Hmmm... undrar just vad mer man får göra sig av med i lägenheten. Är det månne allt som sitter löst? (Att t ex hitta gabondörrar från 60-talet tillhör nog inte det lättaste om man vill behålla den ursprungliga stilen).

När vi fick en ansökan om rivning av en bärande vägg och kollade med en konstruktionsingenjör berättade han att det finn väggar som kallas sekundärbärande. Så, precis som Korsdraget skriver, lär risken finnas att det blir sättningar om flera lägenheter (Bri alltså) under varandra river vissa väggar.

En fråga som dyker upp apropå rivna väggar och ändrade planlösningar: Har man inte som fastighetsägare ett ansvar för att ritningarna uppdateras? Vad händer vid en brand om inte ritningarna stämmer och rökdykaren går rakt in i väggen? Fast nu kom jag kanske lite för långt från ämnet
Svara med citat
Gammal 2013-11-08, 09:58
Yotta-medlem

Tummen upp innerdörrar mm

Du får Nybörjare väldigt gärna gå vidare in i konsekvenserna. Jag tänker du har ordet.
Själv blev jag glad att du såg vidare vad förändringar i planlösningar, flyttning av kök och badrum kan leda till. Det är utomordentligt angeläget för en byggnad att skadorna uteblir.
Det är så vktigt att samhällets stöd kan helt elimineras i den riktningen du är inne på.
Brandkår, ambulans, polis. En storm kan också drabba hårt.
Att tänka just i konsekvener är väldigt bra start.
Det är trots allt lägenhetsinnehavaren som får stå för skadan i slutändan.
Hälsningar korsdraget
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Tillhör hela husfasaden föreningen? Hallmat Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 6 2011-08-05 17:18
Radon i lägenheten i brf Admin Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 0 2009-03-30 19:25

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:45.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2020.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare