Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Bostadsrättsforum
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Bostadsrättsforum
Sveriges största och bästa samlingsplats för bostadsrättshavare! Syftet med detta forum är att värna om bostadsrättshavarnas intressen och utveckla/förbättra bostadsförhållanden för dem som bor i bostadsrätt, öka engagemanget samt att fungera som styrelsestöd och bistå med hjälp till övriga förtroendevalda i föreningen. Hur fungerar det i din brf? Vad är bra/dåligt? Vilken information önskar du? Vad behöver du hjälp med? Genom att uppmärksamma de problem och frågeställningar som finns i brf:ar kan vi alla påverka i riktning mot en bättre boendemiljö. Dela med dig av Dina kunskaper och erfarenheter! Läs FAQ för att lära dig mer om alla funktioner/finesser i detta forum! De 10 senaste inläggen. Frågor om forumets användning; Brf gästbok RSS-feed för detta forum med de senaste trådarna som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
                            Skriv motioner!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-11-03, 20:39
Evlys Evlys är inte inloggad
Tera-medlem

Reg.datum: Feb 2013
Fråga Vad säger hyresnämnden egentligen?

I beslutet om tillståndsansökan skriver hyresnämnden;
- Hyresnämnden finner att de förändringar som ombyggnaden och inglasningen av balkongerna innebär inte kan anses vara av liten betydelse i lagens mening -.
Hjälp mig tolka vad de säger?

Föreningen hävdar i grunderna. dels bygga ut, dela glasa in objektivt sett måste anses vara en åtgärd av liten betydelse för de enskilda bostadsrättshavarna.

Är de överens?
mvh evlys
Svara med citat
Gammal 2013-11-03, 21:03
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Det verkar som Hyresnämnden (till skillnad från föreningen) anser att det finns motparter i ärendet som ska anses berörda av utbyggnaden.
Men själva beslutet om att ge tillstånd eller inte har kanske inte kommit ännu?

Har även medlemmar som saknar balkong angivits som motparter i ärendet?
Svara med citat
Gammal 2013-11-04, 01:40
Tera-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Gusten Visa inlägg
Det verkar som Hyresnämnden (till skillnad från föreningen) anser att det finns motparter i ärendet som ska anses berörda av utbyggnaden.
Har även medlemmar som saknar balkong angivits som motparter i ärendet?
Hej Gusten.
Det är verkligen svårtydd text, skall fråga HN
Nej de tilläts inte vara motpart
Svara med citat
Gammal 2013-11-04, 08:23
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Evlys Visa inlägg
- Hyresnämnden finner att de förändringar som ombyggnaden och inglasningen av balkongerna innebär inte kan anses vara av liten betydelse i lagens mening -.

Föreningen hävdar i grunderna. dels bygga ut, dela glasa in objektivt sett måste anses vara en åtgärd av liten betydelse för de enskilda bostadsrättshavarna.

Är de överens?
mvh evlys
Vill du lägga ut hela beslutet? Det är svårt att tolka beslutet om man inte ser hela texten.
Svara med citat
Gammal 2013-11-04, 13:50
Tera-medlem

Meddelande Lägga ut beslutet

Citat:
Ursprungligen skrivet av clabbe Visa inlägg
Vill du lägga ut hela beslutet? Det är svårt att tolka beslutet om man inte ser hela texten.
Hej Clabbe.
Självklart är det svårt att tolka utan hela texten. Har ställt frågan till HN också, får se vad de svarar. Tror att de helt enkelt skrivit fel och egentligen menat tvärtom!!
Att lägga ut hela beslutet (kommer det att göras) men eftersom jag själv inte tilläts vara motpart (balkonglös) är det som ombud för min svärdotter jag har informationen. Får "stilla" mig.
mvh sylve
Svara med citat
Gammal 2013-11-04, 14:19
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Citat:
Hej Clabbe.
Självklart är det svårt att tolka utan hela texten. Har ställt frågan till HN också, får se vad de svarar. Tror att de helt enkelt skrivit fel och egentligen menat tvärtom!!
Att lägga ut hela beslutet (kommer det att göras) men eftersom jag själv inte tilläts vara motpart (balkonglös) är det som ombud för min svärdotter jag har informationen. Får "stilla" mig.
mvh sylve
Menar du att föreningen och Hyresnämnden tycker likadant alltså?
Svara med citat
Gammal 2013-11-04, 15:30
Adde Adde är inte inloggad
Giga-medlem

Reg.datum: Jun 2012
Standard

Citat:

Är de överens?
mvh evlys
Hyresnämnden finner att förändringen inte är av liten betydelse.

Så HN håller inte med föreningen.

/Adde
Svara med citat
Gammal 2013-11-04, 16:18
Yotta-medlem

Standard

Det är alltså endast medlemmar med balkong som är motparter i ärendet.
Men finns det bland dessa motparter (balkonginnehavare) även de som motsätter sig utbyggnaden?
Svara med citat
Gammal 2013-11-04, 16:44
Adde Adde är inte inloggad
Giga-medlem

Reg.datum: Jun 2012
Standard

HN anser att frågan inte har en liten betydelse. Den har alltså en stor betydelse. Alltså borde slutsatsen vara att även bostadsrättshavare som inte har balkong anses vara berörda och alltså är motparter.

Mvh,
Adde
Svara med citat
Gammal 2013-11-04, 17:12
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Adde Visa inlägg
HN anser att frågan inte har en liten betydelse. Den har alltså en stor betydelse. Alltså borde slutsatsen vara att även bostadsrättshavare som inte har balkong anses vara berörda och alltså är motparter.

Mvh,
Adde
Ja man kan ju tycka att även de utan balkong skulle ha rätt att få vara motparter, men enligt Evlys inlägg #3 tillåts dessa inte vara motparter.

Om jag minns rätt så har Hyresnämnden tidigare sagt att föreningen i sin ansökan bestämmer vilka som ska vara motparter
och att de som föreningen inte angett som motparter inte heller har möjlighet att intervernera i ärendet.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
När blir man egentligen medlem? Hallmat Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 17 2012-02-17 17:31
Vad står HSB Malmö egentligen för? Kulan Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige 2 2011-05-04 18:09
Hur mycket bör man egentligen ha i kassan i en brf? Lundsson Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 5 2009-10-26 14:55
Medlemmar säger nej till renovering av badrum och stambyte i brf - Hyresnämnden stephan Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 2 2008-10-20 10:21
HSB bolina i Oxie/Malmö vad är det egentligen? Jesper El, Uppvärmning/inneklimat, V&V, Vatten - Bredband, telefon, TV 3 2008-03-27 22:32

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:42.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2020.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare