Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2022-02-16, 01:40
Gastvanlig Gastvanlig är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Feb 2022
Standard Medlemskap trotts betalningsanmärkningar

Jag vill skriva ett gåvobrev som upplåter 10% av bostadsrätten till min far så att han kan bosätta sig i bostaden.
Kan föreningen neka mig det. Han har betalningsanmärkningar motsvarande 40 tusen kr, ingenting avseende hyror eller liknande.

Jag står ju för 90% av bostaden och på hela lånet kan det anses som säkerhet?
Svara med citat
Gammal 2022-02-16, 09:41
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Nej föreningen kan inte neka detta.

De kan ställa frågan - hur din far kommer kunna betala avgifterna i framtiden - och din far kan svara hur han tänkt lösa detta samt uppge att du står kvar som ägare till 90 % vilket ger föreningen godtagbar säkerhet för att kommande månadsavgifter kommer att betalas.
Svara med citat
Gammal 2022-02-16, 10:21
Gastvanlig Gastvanlig är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Feb 2022
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Harald Visa inlägg
Nej föreningen kan inte neka detta.

De kan ställa frågan - hur din far kommer kunna betala avgifterna i framtiden - och din far kan svara hur han tänkt lösa detta samt uppge att du står kvar som ägare till 90 % vilket ger föreningen godtagbar säkerhet för att kommande månadsavgifter kommer att betalas.
Tack för återkoppling!
Behövs det något särskilt skäl för att han som min närstående ska bo där?
Svara med citat
Gammal 2022-02-16, 11:49
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Eftersom du överlåter 10% så är ju gubben bostadsrättsinnehavare, därmed behövs inga andra tillstånd.

Enda kruxet är om föreningen inte godkänner del förvärv men det är ovanligt idag.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Föreningsstämma + medlemskap Thevic1 Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 6 2013-03-13 20:23
Neka medlemskap? Thevic1 Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 4 2013-03-13 08:20
Tvekan om medlemskap Nybörjare Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 21 2013-03-06 10:53
Nekande av medlemskap i brf, betalningsanmärkningar clabbe Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 9 2011-08-15 00:58
Medlemskap i bostadsrättsförening med betalningsanmärkningar Erst Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 6 2010-04-06 18:19

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:27.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2022.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare