Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Bostadsrättsforum
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Bostadsrättsforum
Sveriges största och bästa samlingsplats för bostadsrättshavare! Syftet med detta forum är att värna om bostadsrättshavarnas intressen och utveckla/förbättra bostadsförhållanden för dem som bor i bostadsrätt, öka engagemanget samt att fungera som styrelsestöd och bistå med hjälp till övriga förtroendevalda i föreningen. Hur fungerar det i din brf? Vad är bra/dåligt? Vilken information önskar du? Vad behöver du hjälp med? Genom att uppmärksamma de problem och frågeställningar som finns i brf:ar kan vi alla påverka i riktning mot en bättre boendemiljö. Dela med dig av Dina kunskaper och erfarenheter! Läs FAQ för att lära dig mer om alla funktioner/finesser i detta forum! De 10 senaste inläggen. Frågor om forumets användning; Brf gästbok RSS-feed för detta forum med de senaste trådarna som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
                            Skriv motioner!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-10-08, 03:15
bassetasseQ bassetasseQ är inte inloggad
Avancerad medlem

Reg.datum: Feb 2009
Standard Styrelsen drivit mig till eventuellt avliva mina katter!

Köpte min bostadsrätt för 10 år sen,

Har legat i tvist med styrelsen sen dag ett då jag inte accepterat deras härskarpolitik och maktmissbruk OCH tyvärr har det i dom flesta fall handlat om mina katter då styrelsen försökt komma åt mig den vägen för att jag är obekväm (inte mina sötnosar som är obekväma alltså!).
Satt som senast idag i ett möte med styrelsen, efter att ha bott med mina pälskillar i kåken 10 år och två månader....

Mötet idag handlade om ett nytt förbud styrelsen infört godtyckligt och inte
överenstämmer med ortens sed enl stadgarna eller har beslutats demokratiskt som sig börs.

BELIEVE ME!!! Jag har fightat skiten ur mig under dessa 10 åren mot Brf för mina kattkillars skull för INGEN har rätten att dom ska bli lidande för dom råkade hamna hos mig som innekatter och i en BRF som sen visade sig gjorde dom till offer under hela deras livstid för att försöka komma åt deras obekväma matte.... Vilket Brf inte lyckats med heller

MEN efter dagens möte kände jag att jag inte har energin och orken för ytterligare en fight (då styrelsen i vanlig ordning handlat okorrekt juridiskt i dagen ärende vårat möte gällde VILKET dom SJÄLVKLART hävdade dom inte och det hade dom minsann kollat upp med flera juridiska distanser som givetvis kan styrkan det.... Varför det det nu skulle behövas isf?!).

Räcker för mig att läst våra stadgar, ortens sed på vår stad hemsida samt BRL och nya lagen vi numera går under för ekonomiska föreningar för att veta hur fel dom har OCH är villig att ta fight igen för mina sötnötar, tveklöst DÅ dom är mitt allt!!!

MEN ikväll kände jag att min kärlek och vilja räcker inte till denna ggn p g a av hälsoskäl jag drabbades av i början av juli och varit sjukskriven sen dess. OCH p g a min hälsa drabbas mina grabbs av ett ovärdigt liv dom inte förtjänar p g a styrelsens maktmissbruk och min brist på energi och därför börjar avlivning bli enda alternativet för deras eget bästa.....

KÄNNS HORRIBELT att ens behöva tänka tanken och än mer skriva det!

Hur mkt makt får en styrelse ha/utnyttja/använda mot sina medlemmar egentligen?!?!

Med facit i hand hade jag 1000 ggr hellre bott på Kumla eller Hisingen än i denna Brf (och har inte resurserna att sälja för Er som tänkte det direkt FÖR dååå hade jag gjort det för länge sen).
Svara med citat
Gammal 2018-10-08, 10:52
merbzt merbzt är inte inloggad
Exa-medlem

Reg.datum: Mar 2018
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av bassetasseQ Visa inlägg
Hur mkt makt får en styrelse ha/utnyttja/använda mot sina medlemmar egentligen?!?!
.
Inte mer än stadgar, svensk lag och praxis ger. Men i praktiken har man rätt så fria händer. Det är ju ett rätt så asymetriskt förhållande mellan medlem och styrelse. Därför är det viktigt att man ser till att välja en bra styrelse.
Svara med citat
Gammal 2018-10-08, 11:47
Dia Dia är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: May 2013
Standard

Tanken är horribel, tänk inte så. Om du har haft problem med styrelsen från dag 1 så kommer problemen inte att upphöra för att du avlivar dina katter.

Vad handlade mötet med styrelsen om? Kretsar alla ärenden med styrelsen om dina innekatter? Vad är det styrelsen stör sig på? Är det samma styrelsemedlemmar från dag 1? Tycker alla i styrelsen likadant eller är det någon enstaka som bråkar med dig.
Svara med citat
Gammal 2018-10-09, 22:52
Avancerad medlem

Standard

[quote=Dia;72700]

Citat:
Vad handlade mötet med styrelsen om?
Mötet handlade om en lapp vi fick i brevlådorna om ett nytt förbud att rasta eller kissa katter och hundar på gården, vilket jag bemött MEN det hade jag inte mkt för.... Skulle lyfta fram på mötet med dom att beslutet inte är juridiskt korrekt taget då det inte skett enl stadgarna, ortens sed eller demokratiskt på en stämma + styrelsen inte följt likahetsprincipen, generalklausulken eller aktsamhetslagen DÅ denna nya regeln/förbudet inte funnits tidigare.

Citat:
Kretsar alla ärenden med styrelsen om dina innekatter?
Mellan dom och mig menar du??? Japp, dom gav mig tillstånd får balkonginnätning efter min ena kise ramlat ner från balkongen, vilket jordbruksverkslagen oxå kräver. Två-tre år senare krävde dom jag skulle ta ner nätet p g a klagomål från grannfastigheter samt nätet " förvanskade fasaden estetiska utseende". Blev nekad några andra alternativ för kattskydda min balkong mer än en inglasning i samma utförande som som tre andra balkonger redan hade (inte skjutbara, bara halvväggs upp, urfula o skulle inte hindra katter att hoppa över det) + inglasning hade gjort balkongen obrukbar för både mig katterna då termometern har varit uppe på 52 grader som mest UTAN inglasning....

Citat:
Vad är det styrelsen stör sig på?
Vore lättare o svara på vad dom inte stör sig på... ALLT i stort sett. Främst för jag tog deras balkongnätsgodkännande som blev ett förbud en level högre. Till Tingsrätten med Hyresnämnden som medlare, och fick rätt (såklart).
Men är nog mest för att jag har intresserat/engagerat och frågat för mkt (tydligen) om, föe mig för min livs största investering och har har därför blivit föööör obekväm och ett störningsmoment i deras prioriteringslista för för vår kåk där dom har klotterborttagning på topp tre. Jag hr frågat och undrat saker som t ex:

- Varför det inte finns tillgång till en huvudnyckel om en nödsituation uppstår. Då vår styrelse svarade dom avsagt allt ansvar att ha tillgång till husets br, o dom har förbjudit våra förvaltare till huvudnyckel oxå. Då är det alltså ok att hela huset drabbas av fuktskador för enorma summor vid eventuell översvämning p g a mig o min lght t ex, för jag råkade vara i Thailand just då för ingen kan gå in även om rörläckan kanske är i stammar som passerar min våning o väggar...

- Finns inget nyckelregister, jag fick bara en dörrnyckel, grannen fick två. Styrelsen hänvisade till förvaltarna som hade noll koll o hänvisade tillbx till BRF. Jag är sjukt mörkrädd kan därför inte släppt okontrollen på finns ngn där ute som kanske har en nyckel till min dörr. Tog upp det IGEN förra stämman o dom svarade att ett bricksystem ska införas. Inte skett ngt än.
(hör till saken att ordförande har till mig personligt stått ngt år tidigare och "försvarat" ett inbrott vi hade i huset inte var anledning nog att ta tag i nyckelregisterfrågan då det var "ungdomar" (jag är 49!!!!) i huset som hade gett ut nycklar till kreti o pleti

- Jag påpekat avloppsrörsproblem, "bluppade i rören". SÅ lpåter det hos alla fattade jag väl?! Åtgärdades 2 månader senare när vice ordf fick upp diskmaskinsvattnet i diskhon en kväll...

-Våran förvaltare hävdade jag skulle byta ngt filter/nät i en plåtlåda för inluft vi har sittande bakom elementen... Tog mig inte mnga timmar att visa upp ett svarsmail från företaget på plåtlådans klisterlapp (där dom även skrev att dom hade kontaktat en f d och numera pensionerad medarbetare för var länge sen den inluftsmodellen fanns i deras sortiment.... Hahaha!) Jag gjorde denna reach BARA för inluftdonet sitter mer än hälften ner bakom vattenburna element med ingående vatten från rör i govbet. Hur ska jag skruva loss en låda som sitter där bakom utan att katastrofen är ett faktum...?!

- *Hen gick runt o knacka dörr inför en stämma o ville ha fullmakt ang en motion gällande avgifterna för garageplatserna som konstanta o inte följer bostadsrätternas årliga avgiftshöjningar, vilket jag inte gav hen utan hänvisade till klausulerna i mitt eget garagekontrakt. Och tyckte jag inte som styrelsen skulle jag inte ha ngn garageplats kvar heller (har detta samtalet inspelat).

Vet inte om exemplen ovan är tillräckliga för att förstå hur mentaliteten i
styrelsen är och varför jag är störande moment. I MIN naiva värld är jag en förbannad tillgång för husets intresse (vilket dom nog inte håller med om, för dom gör ofta som dom vill utan att följa stadgar och dyl, OCH är inte helt pålästa alla ggr OCH så kommer jag o stör dom i deras ljuvliga hierarkibubbla).

Citat:
Är det samma styrelsemedlemmar från dag 1? Tycker alla i styrelsen likadant eller är det någon enstaka som bråkar med dig.
Ordförande är samma sen dag, numera bor hen inte kvar i huset. Det är hen som är jag är ett störningsmoment för sen första dagen. Man hände ut mig i den första årliga rapporten efter min "enté" fr styrelsen 2008 som vi får 1 ggn/år (fick två helt egna stycken minsann o dag *LER*), som grundade sig på rent o skärt förtal o hörsägen. Jag blev skogstokig o ringde upp alla styrelsemedlemmar personligen som undertecknat skrivelsen och ingen förstod vad jag pratade om för inte haft styrelsemöte på tre månader...
Så jaa, samma arbetssätt i styrelsen då ordförande formar, oavsett gammal som ny styrelsemedlem. Kusliga är att ingen vågar gå emot hen uppenbarligen, trots jag hade starka förhoppningar efter stämman 2018 då jag satt i valberedningen o till min stora glädje fick på vårat förslag ohårda arbete in tre nya styrelseledarmöten.... MEN tjiii fick jag tydligen.
Svara med citat
Gammal 2018-10-10, 22:00
Thomas_A Thomas_A är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2012
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av bassetasseQ Visa inlägg

Mötet handlade om en lapp vi fick i brevlådorna om ett nytt förbud att rasta eller kissa katter och hundar på gården, vilket jag bemött MEN det hade jag inte mkt för.... Skulle lyfta fram på mötet med dom att beslutet inte är juridiskt korrekt taget då det inte skett enl stadgarna, ortens sed eller demokratiskt på en stämma + styrelsen inte följt likahetsprincipen, generalklausulken eller aktsamhetslagen DÅ denna nya regeln/förbudet inte funnits tidigare.
Eftersom det inte framgår vilken ort det rör så vad är ortens sed vad gäller husdjur och deras toalettvanor?

Citat:
- Varför det inte finns tillgång till en huvudnyckel om en nödsituation uppstår. Då vår styrelse svarade dom avsagt allt ansvar att ha tillgång till husets br, o dom har förbjudit våra förvaltare till huvudnyckel oxå. Då är det alltså ok att hela huset drabbas av fuktskador för enorma summor vid eventuell översvämning p g a mig o min lght t ex, för jag råkade vara i Thailand just då för ingen kan gå in även om rörläckan kanske är i stammar som passerar min våning o väggar...
Vad jag vet proklamerar de flesta medlemmar här inne att huvudnyckel är det "värsta som finns" i nyckelsystemsväg och att styrelsen inte ska ha någon som helst tillgång (både av säkerhetsskäl och försäkringsskäl). Det är förlegat system och skapar otrygghet för medlemmarna, trots riskerna med vattenskador.

Citat:
- Finns inget nyckelregister, jag fick bara en dörrnyckel, grannen fick två. Styrelsen hänvisade till förvaltarna som hade noll koll o hänvisade tillbx till BRF. Jag är sjukt mörkrädd kan därför inte släppt okontrollen på finns ngn där ute som kanske har en nyckel till min dörr. Tog upp det IGEN förra stämman o dom svarade att ett bricksystem ska införas. Inte skett ngt än.
(hör till saken att ordförande har till mig personligt stått ngt år tidigare och "försvarat" ett inbrott vi hade i huset inte var anledning nog att ta tag i nyckelregisterfrågan då det var "ungdomar" (jag är 49!!!!) i huset som hade gett ut nycklar till kreti o pleti
Nycklar och lås till lägenheten är brh ansvar, och många byter lås och nycklar själva när de köpt en bostadsrätt. Om det inte finns huvudnyckelsystem (ovan) så borde det inte vara någon risk för att någon kommer in i lägenheten. Annars är det väl bara att byta lås!?

Citat:
- Jag påpekat avloppsrörsproblem, "bluppade i rören". SÅ lpåter det hos alla fattade jag väl?! Åtgärdades 2 månader senare när vice ordf fick upp diskmaskinsvattnet i diskhon en kväll...
Om det blir stopp så är de synliga delarna brh ansvar att rensa, i övrigt är det föreningen som får spola stammarna som ett regelbundet underhåll och då det blir stopp.

Citat:
-Våran förvaltare hävdade jag skulle byta ngt filter/nät i en plåtlåda för inluft vi har sittande bakom elementen... Tog mig inte mnga timmar att visa upp ett svarsmail från företaget på plåtlådans klisterlapp (där dom även skrev att dom hade kontaktat en f d och numera pensionerad medarbetare för var länge sen den inluftsmodellen fanns i deras sortiment.... Hahaha!) Jag gjorde denna reach BARA för inluftdonet sitter mer än hälften ner bakom vattenburna element med ingående vatten från rör i govbet. Hur ska jag skruva loss en låda som sitter där bakom utan att katastrofen är ett faktum...?!
Oklart hur just den ser ut, men de flesta öppnar man ett lock och byter ut ett filter. Enklast att brh byter filter men om den sitter dåligt till är det föreningens ansvar att åtgärda.

Citat:
- *Hen gick runt o knacka dörr inför en stämma o ville ha fullmakt ang en motion gällande avgifterna för garageplatserna som konstanta o inte följer bostadsrätternas årliga avgiftshöjningar, vilket jag inte gav hen utan hänvisade till klausulerna i mitt eget garagekontrakt. Och tyckte jag inte som styrelsen skulle jag inte ha ngn garageplats kvar heller (har detta samtalet inspelat).
Det är visserligen korrekt att hyreskontrakten är separata och bör hanteras separat om man ska följa paragrafer, så det är bara att säga upp kontrakten och sedan skriva nya med ny avgift varje gång en ökning är motiverad. Det finns underhållsansvar för föreningen mark inklusive parkeringsplatser och kostnaden för den kan ju ha ökat då en normal underhållsplan har en indexering relaterat till inflation/KPI eller motsvarande. Eller så arbetar man med enklare metoder och gör om avtalen med indexering. Man brukar ju inte säga upp boende i hyresrätter inför en aviserad hyreshöjning... det är rätt krångligt.

Däremot förstår jag inte att man knackar dörr för någon fullmakt. Motionen tas på stämman som vilken annan motion som helst.
Svara med citat
Gammal 2018-10-11, 01:31
Avancerad medlem

Standard

Citat:
Eftersom det inte framgår vilken ort det rör så vad är ortens sed vad gäller husdjur och deras toalettvanor?
På stadens hemsida står följande ang katter:

Katter har rätt att röra sig fritt. Det gäller både på den egna som på andras tomter. Detta har en domstol slagit fast. Det är alltså ingen olägenhet för människors hälsa om en eller flera katter förorenar på din tomt.

Det innebär alltså att du får tåla avföring i rabatter, att katter tar småfåglar eller hårar ner trädgårdsmöblerna. Du får lov att freda dig genom att till exempel schasa iväg katten. Detsamma gäller om du har en dörr öppen och katten kommer in i din bostad. Det ger dig däremot inte rätt att skada katten i fråga.

Men i vissa fall kan katter vara en olägenhet som måste tas om hand. Till exempel om det handlar om ett stort antal katter inom ett begränsat område.

Kattägaren ska i sin tur se till att katten inte stör andra för att undvika eventuella klagomål. Därför bör man ha sin katt under uppsikt.

Citat:
Däremot förstår jag inte att man knackar dörr för någon fullmakt. Motionen tas på stämman som vilken annan motion som helst.
Härskarpolitiken och maktmissbrukets kontrollbehov som driver dom till sånt agerande förmodligen.

Dina övriga svar har jag stenkoll på, jag försökte snarare lyfta fram exempel på vad det än gäller som jag undrat över eller ifrågasatt så har jag varit en belastning enl styrelsen.
Har nekats alla ggr jag ansökt om kontakt med bolaget för min tilläggsförsäkring (i o m är Brf, eller snarare styrelsen som tecknat den för samtliga brh och betalar den därmed. Vilket betyder/innebär att måste gå via styrelsen för att använda den... Bra sätt för dom att ha full kontroll o kan filtrera bort problemen man förmodligen redan känner till men inte prioriterar (FÖR annars hade styrelsen reagerat engagerat och tveklöst godkänt dig att använda din tilläggsförsäkring som sig bör!).

Detta var ytterligare exempel på hur en styrelse, enligt mig utnyttjar sin position, vilket skapar obehaglig sämja för övriga i Brf som blir behandlade som omyndighetsförklarade och inte ens en motion kan ge din talan en chans då man i förväg ombesörjt det genom dörrknackning...
Jag har varit obekväm i 10 år för jag läser på innan jag öppnar käften annars är jag tyst. MEN nu har jag fått av att dom försökt styra min tillvaro i 10 år (utan att lyckas för jag ger mig inte OM jag inte gjort ngt fel) MEN denna ggn känner jag, trots dom klantat sig mer än nånsin rent juridisk sett till
styrelseledamöters skyldigheter gentemot dom det berör + vad deras uppdrag/ansvar innebär och det åtagandet dom tagit på sig FAKTISKT kräver!).
ÄVEN om dom inte har/gör rätt denna ggn heller(!!!) väljer jag att lägga mig p g a hälsoproblem o nalkande behandlingar. Detta gör mig till en looser för mina katter som kommer drabbas hårdast och lida mest av hela situationen för jag inte orkar fightas mot en sjuk styrelse, enl mig.

Är det värdigt för ett husdjur? ÄVEN om du inte är djurvän så blir man djurägare utifrån dom förutsättningarna som finns (om man inte bor mitt ute i ödemarken vill sä'), OCH förbannat svårt att upprätta schysst tillvaro och värdig standar för dom små liven om förutsättningarna ändras, återkallas eller förbjuds på falska grunder heeeela tiden!
Svara med citat
Gammal 2018-10-13, 23:21
0Xb 0Xb är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2012
Standard

Huvudnyckel är skit. Förstår den goda intentionen, men det är verkligen bara fel. Det gäller även lokaler som hyrs ut. Behöver man gå in akut, så använder man en låssmed. Han är bevandrad med juridiken som krävs (förhoppningsvis).
- Byggande styrelser är en styggelse och oskick, entreprenör och byggherre är samma, och är inget annat än jävigt mot köpande medlemmar.
Svara med citat
Gammal 2018-10-14, 10:51
Dia Dia är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: May 2013
Standard

Tänk på utemiljön och vilka som kan ta skada av detta.

https://www.1177.se/Stockholm/Fakta-...asmos/?ar=True
Svara med citat
Gammal 2018-10-14, 12:57
Avancerad medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Dia Visa inlägg
Tänk på utemiljön och vilka som kan ta skada av detta.

https://www.1177.se/Stockholm/Fakta-...asmos/?ar=True
Om du menar att dom skulle vara smittspridare så NOT! Dom är som jag skrev inledningsvis innekatter och då vet man inte hur man gör det utomhus om gått på kattlåda hela sitt liv (inte mina iaf) PLUS våra promenader på gården sker alltid under strikt uppsyn då inga rabatter eller dom två täpporna får beträdas enl mig, vilket mina kattkillar lärt sig och blivit jätteduktiga med.
Till vilken nytta kan man fråga sig nu...?!

Utvecklingen i frågan per dagens datum är att det har visat sig att flertal i huset är ledsna för min skull ang det nya förbudet och vill hjälpa till för att komma till en lösning som alla är nöjda med.
Svara med citat
Gammal 2018-10-14, 23:34
Thomas_A Thomas_A är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2012
Standard

Angående katter så har det varit uppe förr och det finns ingen möjlighet att "förbjuda" katter som springer omkring (prejudicerande dom finns). Det finns de som klagar pga av allergier och jag kan förstå att det kan vara irriterande att ex utekatter springer in på altaner och inomhus så man inte kan ha altandörren öppen på sommaren exempelvis. Lösningen är att de som inte vill ha in dem att sätta upp nät runt sin altan.

För sandlådor och dyl får föreningen sätta upp skydd över sandlådorna när de inte används (nät).

Om katterna är innekatter och rumsrena och lärt sig använda lådan så förstår jag inte alls problemet. Bara att ignorera.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Mina motioner. Vilka invändningar kan Styrelsen komma att göra ? Minkowski Bostadsrättsforum 13 2013-11-29 18:38
Dags att avliva myter om HSB Malmö insidern Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige 0 2013-04-19 17:39
Balkongnät för katter jansnabb Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 6 2012-01-25 12:43
Styrelsen försöker "mörka" mina motioner Nybörjare Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 15 2011-04-11 19:08
Avrundning av och återkoppling till mina samtliga ekonomitrådar kluringen Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 3 2011-04-04 09:26

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:27.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2020.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare