Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Bostadsrättsforum
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Bostadsrättsforum
Sveriges största och bästa samlingsplats för bostadsrättshavare! Syftet med detta forum är att värna om bostadsrättshavarnas intressen och utveckla/förbättra bostadsförhållanden för dem som bor i bostadsrätt, öka engagemanget samt att fungera som styrelsestöd och bistå med hjälp till övriga förtroendevalda i föreningen. Hur fungerar det i din brf? Vad är bra/dåligt? Vilken information önskar du? Vad behöver du hjälp med? Genom att uppmärksamma de problem och frågeställningar som finns i brf:ar kan vi alla påverka i riktning mot en bättre boendemiljö. Dela med dig av Dina kunskaper och erfarenheter! Läs FAQ för att lära dig mer om alla funktioner/finesser i detta forum! De 10 senaste inläggen. Frågor om forumets användning; Brf gästbok RSS-feed för detta forum med de senaste trådarna som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
                            Skriv motioner!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-09-11, 08:06
najjco najjco är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Sep 2018
Standard Tvättider/bokningstavlor/tvättstugor

Tjena

Vi har nyligen gjort om flera tvättstugor i vår BRF och så som ordf har bestämt att vi ska ha med tider, etc etc är jag inte riktigt nöjd med för vi använder inte heller fulla potential från tavlan.

Det är en touchtavla som man enkelt loggar in med sin tagg och bokar.

Vi har 1 tvättstuga och 2 torkrum i varje hus och just nu får man boka tvätt och tork var försig för att leverantören har lovat för mycket men har sagt att de ska fixa. När det är färdigställt så kommer det endast behöva 1 bokning så får man till 3 rummen fast torken uppskjutet 1 timme senare.

Det jag undrar är hur har ni, som också har bokningstavlor, vilka tvätt/torktider är det som gäller och hur funkar det? När de fixar så att det räcker att man bokar 1 gång så kommer man inte kunna avboka för att låta annan tvätta.

Jag har också funderingar på att sätta in en motion om att ett hushåll får max tvätta 4ggr per månad. Jag tänker då att oavsett storlek på familjen så tvättar man inte oftare än 1 gång per vecka? Och jag tänker på miljön och besparingar både ekonomisk och maskinerna.

Har även en kvinna som tvättar oftare än vad ni äter mat så därför funderar jag. Mycket tankar, men jag hoppas på svar.

Tack så mycket
Svara med citat
Gammal 2018-09-11, 09:12
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Ja visst är det härligt med ny och smart teknik!

Dyrare. Sämre. Och osmart.

Vi kör papper och penna. Vi kan boka, avboka, ändra tider och till och med välja helt egna tider för våra tvättpass.

Kostnaden för vårt system är ca 6 kr/år för papper, blyertspenna och ett sudd.
Svara med citat
Gammal 2018-09-12, 08:45
Duktig medlem

Standard

Dyrare kan jag hålla med om hehe, men med papper och penna misstänker jag att du bor i en förening med mindre än 50 hushåll jag har tyvär över 300. Vilka tider har ni i eran tvättpass då?
Svara med citat
Gammal 2018-09-12, 09:53
Yotta-medlem

Standard

Med så många hushåll förstår jag att ni behöver ett elektroniskt system!

Våra tvättider alla dagar:

8-11
11-14
14-18
18-22

Tork en timma efter (en timme in på nästa tvättpass alltså).

Ett tvättpass/vecka räcker säkert för de flesta men har man små barn, sängvätande barn eller ska iväg på en semester et c så kommer det uppstå situationer då man behöver fler pass. Så att begränsa passen riskerar att skapa fler problem än det löser, särskilt som det bara är en medlem som uppenbarligen regelbundet gillar att tvätta ofta. Låt gå säger jag.
Svara med citat
Gammal 2018-09-12, 17:11
InteIStyrelsen InteIStyrelsen är inte inloggad
Giga-medlem

Reg.datum: Dec 2015
Standard

En aspekt från en kollega har varit at i deras förening med "tag" dom kan inte längre ta nytta en tvättstuga när någon
- missa sin tvättpass
- lämna detta förfalla
- eller är snabbt redo

dom har ingen lösning för detta i deras snygga "smarta" system.
Svara med citat
Gammal 2018-09-12, 23:04
Duktig medlem

Standard

InteIStyrelsen, din kollega har rätt i alla de aspekterna. Jag hade helst velat ha kvar kolvarna och skruvat fast de "hållarna" framför låset istället. Har sett det i andra föreningar och det verkade funka bra. Styrelsen hade dock bestämt sig för detta så nu får man göra det bästa av det.

Harald, första passet bara 3 timmar eller skrev du fel där? Hur många torkrum har ni? Ja, uppskjutet torkrum har vi också, men vi har 2 torkrum.
Nu har jag inga småbarn så där vet jag inte, men du har rätt i det som du säger. Ja nästan som att man kan tro personen bor där, tänker lite på slitage på maskinerna + miljön?
Svara med citat
Gammal 2018-09-12, 23:39
Yotta-medlem

Standard

Båda första passen är tre timmar, de två andra är fyra.

Vi har två tvättstugor som ser lite olika ut ett eller två torkrum.

Citat:
Ja nästan som att man kan tro personen bor där, tänker lite på slitage på maskinerna + miljön?
Förutsatt att detta nu inte är ett problem som i allt för hög grad inkräktar på möjligheten för andra att boka tvättid (för då behöver det hanteras) så tänker jag så här:

Det finns alla möjliga människor. Som lever alla möjliga liv. Vi som bor i bostadsrätt behöver nog påminna oss emellanåt att vi är en priviligierad grupp. Vi behöver inte bo med alla eller vem som helst - själva upplåtelseformen som sådan sorterar undan en hel del kufar och stackare som vi alltså slipper möta varje dag i våra områden.

Så ser det inte ut i andra boendeformer eller i alla områden.

Så hur ska vi ha det? Är det på riktigt en bra utveckling att alla tråkiga, gråa, korrekta och perfekta människor bor på ena sidan bron och alla roliga, jobbiga, stökiga och fattiga på den andra?

Ok en större fråga ja visst. Men åter till er tant som tvättar ofta. Hur jäkla stort är det problemet egentligen? Och har ni pratat prövat att prata med henne? På riktigt - granne till granne?

Jag är runt i väldigt många föreningar och lägenheter genom mitt jobb och visst får jag se en del misär. Men tänk om allt jag såg var sådana som mig själv? Rättrådiga, strama och trista. Nä fy fan. Och jag har en del kufar som grannar vilket berikar mina dagar och ser till att jag håller min humanistiska sida vid liv, tack för det!
Svara med citat
Gammal 2018-09-18, 07:39
Duktig medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Harald Visa inlägg
Båda första passen är tre timmar, de två andra är fyra.

Vi har två tvättstugor som ser lite olika ut ett eller två torkrum.

Förutsatt att detta nu inte är ett problem som i allt för hög grad inkräktar på möjligheten för andra att boka tvättid (för då behöver det hanteras) så tänker jag så här:

Det finns alla möjliga människor. Som lever alla möjliga liv. Vi som bor i bostadsrätt behöver nog påminna oss emellanåt att vi är en priviligierad grupp. Vi behöver inte bo med alla eller vem som helst - själva upplåtelseformen som sådan sorterar undan en hel del kufar och stackare som vi alltså slipper möta varje dag i våra områden.

Så ser det inte ut i andra boendeformer eller i alla områden.

Så hur ska vi ha det? Är det på riktigt en bra utveckling att alla tråkiga, gråa, korrekta och perfekta människor bor på ena sidan bron och alla roliga, jobbiga, stökiga och fattiga på den andra?

Ok en större fråga ja visst. Men åter till er tant som tvättar ofta. Hur jäkla stort är det problemet egentligen? Och har ni pratat prövat att prata med henne? På riktigt - granne till granne?

Jag är runt i väldigt många föreningar och lägenheter genom mitt jobb och visst får jag se en del misär. Men tänk om allt jag såg var sådana som mig själv? Rättrådiga, strama och trista. Nä fy fan. Och jag har en del kufar som grannar vilket berikar mina dagar och ser till att jag håller min humanistiska sida vid liv, tack för det!
Hmm det va intressant med att de två första är 3h sedan 4h. Tycker du det funkar bra? Sedan känner jag såhär också att hade jag ändrat något sånt så hade det blivit kaos, för det är så många här som varken läser eller inte kan läsa.

Nä det är nog inte så att konstanden ökar alltför mycket men tycker det ändå är synd, många föreningar har börjat debitera 5kr tvätten.

Ja, intergrationen är en stor fråga. Ingen är perfekt och vad är "normalt"? Bra du väckt de tankarna inom mig.

Jag har provat prata med henne ja och hon är själv medveten om det, hon påstår själv att hon bor i tvättstugan hahah.
Får man fråga vad du jobbar med?
Svara med citat
Gammal 2018-09-19, 19:25
0Xb 0Xb är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2012
Standard

Vilket är det elektroniska systemet? Och leverantören. Så man vet vilka man skall undvika.

Jag har kollat lite på tvättstugetid.se...

Skulle passa oss bra tror jag. Integration med låsen känns inte som något behov. Men mer flexibilitet med lägga sig i kö ifall föregående avbokar / blir klar tidigare etc skulle iaf vara trevligt.
- Byggande styrelser är en styggelse och oskick, entreprenör och byggherre är samma, och är inget annat än jävigt mot köpande medlemmar.
Svara med citat
Gammal 2018-10-02, 10:46
Duktig medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av 0Xb Visa inlägg
Vilket är det elektroniska systemet? Och leverantören. Så man vet vilka man skall undvika.

Jag har kollat lite på tvättstugetid.se...

Skulle passa oss bra tror jag. Integration med låsen känns inte som något behov. Men mer flexibilitet med lägga sig i kö ifall föregående avbokar / blir klar tidigare etc skulle iaf vara trevligt.
Förlåt för sent svar. Jag känner att det inte är rätt att hänga ut leverantören. Det kanske hade funkat för er och eran schema. Det verkar bra men då förutsätter man att alla ska ha en smartphone, dator att kolla tiderna? Hur många medlemmar har ni då?
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Styrelsen vill stänga tvättstugor Morsz Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 6 2013-10-07 16:48
Söker HD-dom om tillträde till tvättstugor i brf maggan Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 4 2009-05-15 09:01

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:58.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2020.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare