Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Bostadsrättsforum
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Bostadsrättsforum
Sveriges största och bästa samlingsplats för bostadsrättshavare! Syftet med detta forum är att värna om bostadsrättshavarnas intressen och utveckla/förbättra bostadsförhållanden för dem som bor i bostadsrätt, öka engagemanget samt att fungera som styrelsestöd och bistå med hjälp till övriga förtroendevalda i föreningen. Hur fungerar det i din brf? Vad är bra/dåligt? Vilken information önskar du? Vad behöver du hjälp med? Genom att uppmärksamma de problem och frågeställningar som finns i brf:ar kan vi alla påverka i riktning mot en bättre boendemiljö. Dela med dig av Dina kunskaper och erfarenheter! Läs FAQ för att lära dig mer om alla funktioner/finesser i detta forum! De 10 senaste inläggen. Frågor om forumets användning; Brf gästbok RSS-feed för detta forum med de senaste trådarna som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
                            Skriv motioner!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-10-27, 20:14
annmarij annmarij är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Oct 2018
Standard Hur stort juridiskt värde har ordningsregler

Jag undrar om ordningsregler/trivselregler i bostadsrättsföreningen någonsin är juridiskt bindande? Om problem uppstår, där ordningsreglerna sammanfaller med det som anges i stadgarna om störning och risk att vålla annan person skada, förstår jag att man kan hänvisa till stadgarna som ju är juridiskt bindande, men när det gäller höjd på buskarna, växter som hänger ut över staketet m.m. känns de regler som styrelsen lägger fram överdrivna. Vi har en Bopärm med "trivselregler", för närvarande ett 40-tal, men det kan när som helst komma ett besked från styrelsen om att något ska åtgärdas trots att det inte finns med i reglerna. Det är aldrig stämmobeslut om reglerna, vilket gör att de känns väldigt godtyckliga.
Senaste nyårsafton sköts raketer från loftgången mitt emot vår balkong, men när jag meddelade styrelsen detta fick jag bara beskedet, att styrelsen inte är någon polis. Här anser jag annars att man omedelbart kunnat ingripa baserat på stadgarnas paragraf om äventyrande av annans säkerhet.
Svara med citat
Gammal 2018-10-27, 22:57
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Reglerna i sig får inte avvika från "ortens sed" om de skall vara hållbara i en ev. process. Väl där skulle det (om man läser lagen) t o m kunna leda till förverkande om regler ej efterlevs. Men då måste som sagt regeln i sig vara normal enligt ortens sed samt att styrelsen måste kunna visa att förening eller andra medlemmar inte skäligen kan tåla övertrampet.

Har svårt att komma på något exempel som skulle hålla hela vägen faktiskt.

Övriga regler, de som är av lite små-påve karaktär och inte enligt ortens sed, är bara att strunta i. Vill ni inte ha dessa pålagor så välj in andra ledamöter som skrotar reglerna.

Vill ni inte byta ut sittande styrelse så räkna heller inte med någon förändring.
Svara med citat
Gammal 2018-10-27, 23:20
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Går det verkligen att tillföra några ytterligare förverkandegrunder genom "ordningsregler",
alltså utöver de förverkandegrunder som redan finns uppräknade i bostadsrättslagen?
Svara med citat
Gammal 2018-10-28, 07:52
Thomas_A Thomas_A är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2012
Standard

Trivselregler är väl ofta mer en vägledning som bottnar i lagar eller ortens sed. Att föreningens yttre/fasad ska se enhetlig ut och hålla ordning och rent (nedskräpning), inte grilla på balkonger eller nära fasad etc, inte blockera källargångar med möbler och sängar som man "slängt". Sedan finns gränsdragningar ex att fimpar inte omfattas av lagen om nedskräpning.
Svara med citat
Gammal 2018-10-28, 12:26
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Citat:
Går det verkligen att tillföra några ytterligare förverkandegrunder genom "ordningsregler",
alltså utöver de förverkandegrunder som redan finns uppräknade i bostadsrättslagen?
Det landar i BrL kap 7 § 18:

Citat:
7. om bostadsrättshavaren inte fullgör en skyldighet som går utöver det han eller hon ska göra enligt denna lag, och det måste anses vara av synnerlig vikt för föreningen att skyldigheten fullgörs, samt
Men som sagt var, jag har svårt att fantisera fram ett case som skulle hålla hela vägen.
Svara med citat
Gammal 2018-10-28, 13:15
Duktig medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Harald Visa inlägg
Reglerna i sig får inte avvika från "ortens sed" om de skall vara hållbara i en ev. process. Väl där skulle det (om man läser lagen) t o m kunna leda till förverkande om regler ej efterlevs. Men då måste som sagt regeln i sig vara normal enligt ortens sed samt att styrelsen måste kunna visa att förening eller andra medlemmar inte skäligen kan tåla övertrampet.

Har svårt att komma på något exempel som skulle hålla hela vägen faktiskt.

Övriga regler, de som är av lite små-påve karaktär och inte enligt ortens sed, är bara att strunta i. Vill ni inte ha dessa pålagor så välj in andra ledamöter som skrotar reglerna.

Vill ni inte byta ut sittande styrelse så räkna heller inte med någon förändring.
De flesta boende här är äldre som tror att det är så här en styrelse ska fungera och att de regler styrelsen för fram måste följas till punkt och pricka. Att lyckas rösta bort den styrelse vi har skulle vara oerhört svårt för oss som tycker att det är skillnad mellan stadgar och trivselregler. I höstas fick vi ut meddelande att om vi inte höll våra träd lägre än upp till balkongräcke, inte höll våra buskar på framsidan under 180 cm och hade växter som hängde ut över staketet och inte höll efter detta skulle styrelsen anlita någon som klippte ner det på vår bekostnad. Jag VET att sådant inte skulle vara möjligt men folk började såga ner träd och buskar i ren förskräckelse.
VAR hittar jag det som är "förenligt med ortens sed"? Har sökt och bara hittat småpunkter som att staket i Malmö inte får vara högre än 180 cm. Här skriver styrelsen att de inte får överstiga 110 cm, måste vara enhetliga och målade i samma färg.
Svara med citat
Gammal 2018-10-28, 13:23
Duktig medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Gusten Visa inlägg
Jag har också svårt att se hur det är möjligt. Om regeln inte gäller något som stör grannarna så att de blir sjuka av det eller om regeln behandlar något som skulle kunna vara till fara för annan medlem kan jag inte se att någon förverkandegrund föreligger - och i så fall hade inte ordningsregeln behövts för det står redan i stadgarna och bostadsrättslagen.
Om man bara förklarat tydligt och inte bara pytsat ut regler hade saken varit enklare. T.ex grenar får inte växa ut över de allmänna gräsytorna då de kan skada vaktmästare och andra som utför arbete där, eller murgröna och andra klängväxter får inte finnas på de fasader som föreningen svara för skötseln av eftersom dessa måste vara tillgängliga för målning och panelbyten.
Svara med citat
Gammal 2018-10-28, 22:05
Duktig medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Thomas_A Visa inlägg
Trivselregler är väl ofta mer en vägledning som bottnar i lagar eller ortens sed. Att föreningens yttre/fasad ska se enhetlig ut och hålla ordning och rent (nedskräpning), inte grilla på balkonger eller nära fasad etc, inte blockera källargångar med möbler och sängar som man "slängt". Sedan finns gränsdragningar ex att fimpar inte omfattas av lagen om nedskräpning.
Kan du hjälpa mig - Var hittar jag "ortens sed"? Har sökt på olika delar av Malmö stad men vat inte om jag letar på rätt ställe.
Svara med citat
Gammal 2018-10-29, 07:44
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av annmarij Visa inlägg
De flesta boende här är äldre som tror att det är så här en styrelse ska fungera och att de regler styrelsen för fram måste följas till punkt och pricka.
Och det verker ju inte bara vara de äldre som tror så utan även styrelsen. Bra i alla fall att någon reagerar och ifrågasätter.
Citat:

VAR hittar jag det som är "förenligt med ortens sed"?
Bra fråga. Det undrar jag också hur man hittar. Och är det olika seder på olika orter?

Vad gäller förverkande så tror jag för min del att det är lagrummet som Harald hänvisar till som gäller, alltså BRL7kap18§, där alla förverkandegrunder
finns uppräknade, och att föreningen inte har rätt att komplettera med några ytterligare förverkandegrunder. Inte heller genom stadgebestämmelser.
Svara med citat
Gammal 2018-10-29, 07:47
Thomas_A Thomas_A är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2012
Standard

Citat:
Kan du hjälpa mig - Var hittar jag "ortens sed"? Har sökt på olika delar av Malmö stad men vat inte om jag letar på rätt ställe.
Det finns lite här och var skrivet i olika format, ex:

https://malmo.se/download/18.685fbbb...a+för+sida.pdf
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Ordningsregler 6212 Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 5 2012-08-27 20:59
Ordningsregler ulrikano Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 9 2011-12-07 17:39
Avskrivningar av brf-fastighetens värde Ansan Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 24 2011-02-20 21:05
Följer ej stadgar och ordningsregler i brf ChevySS454 Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 2 2010-08-06 12:56
Malmölägenheter ökar mest i värde - Sydsvenskan Admin Senaste Nytt 0 2009-10-13 23:26

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:47.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2020.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare