Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-08-28, 19:52
JTN JTN är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Aug 2019
Standard Störande matos genom ventilation, rättigheter?

Hej!

Bor i en bostadsrätt och har ett problem med störande matos från grillning en balkong under mig. Oset förekommer nästintill dagligen, är mycket starkt och tar sig in överallt i min lägenhet, även genom ventilationen. Tilluften tas in via "plåtlådor" på väggen utanför lägenheten, vilket innebär att grilloset sugs in i dessa och går in i min lägenhet. Enligt grannen rör det sig om en elgrill, har dock aldrig sett någon sådan som ryker och luktar som denna.

Problemet är att jag inte har någon möjlighet att på något sätt ta min tilluft någon annanstans ifrån, då tilluften samt mina andra fönster ligger precis ovanför den grillande grannens balkong. Elgrill är visserligen tillåtet på balkongerna, men då jag p.g.a. planlösningen (har en liten 1:a liksom grannen) inte har någon möjlighet att ta tilluft från något annat vädersträck, är jag i praktiken tvungen att regelbundet få in denna stank i min lägenhet. Lukten sätter sig väldigt lätt i exempelvis textilier och jag har haft ett rent h-vete med att konstant behöva tvätta täcken, kläder, kuddar och liknande flera gånger när lukten dessutom kommit från VENTILATIONEN, där FRISK luft ska komma in.
Har varit i kontakt med föreningen och grannen har då blivit tillsagd att leda röken åt ett annat håll, men även om situationen förbättrats har jag lik förbannat flera gånger under kort tid känt samma matos i min tilluft efter det.

Min fråga är nu, vad har jag för rättigheter i detta fall? Elgrillar är visserligen tillåtet på balkongerna, men denna grillning förstör mina boendeförhållanden totalt då doften är väldigt stark och jag p.g.a. planlösningen inte har möjlighet att ta in friskluft från något annat håll (Möjligtvis via dörren till trapphuset, men det är knappast rimligt).
Tänker på bostadsrättslagen, 9 §: "När bostadsrättshavaren använder lägenheten skall han eller hon se till att de som bor i omgivningen inte utsätts för störningar som i sådan grad kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra deras bostadsmiljö att de inte skäligen bör tålas. "
Detta är ju enligt mig ett klockrent fall, då jag helt enkelt inte har någon möjlighet att ta in luft från någon annanstans, inte heller att vädra ut oset då mina två fönster ligger på gaveln under grannens balkong.

//
Svara med citat
Gammal 2019-08-29, 08:55
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av JTN Visa inlägg
Tänker på bostadsrättslagen, 9 §: "När bostadsrättshavaren använder lägenheten skall han eller hon se till att de som bor i omgivningen inte utsätts för störningar som i sådan grad kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra deras bostadsmiljö att de inte skäligen bör tålas. "
Detta är ju enligt mig ett klockrent fall, då jag helt enkelt inte har någon möjlighet att ta in luft från någon annanstans, inte heller att vädra ut oset då mina två fönster ligger på gaveln under grannens balkong.
//
Om störningen är så allvarlig att den utgör en förverkandegrund kan styrelsen skriftligen anmana den störande att vidta rättelse.
Om störningen ändå fortsätter kan den störande bli uppsagd från lägenheten.
Svara med citat
Gammal 2019-09-05, 04:43
JTN JTN är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Aug 2019
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Gusten Visa inlägg
Om störningen är så allvarlig att den utgör en förverkandegrund kan styrelsen skriftligen anmana den störande att vidta rättelse.
Om störningen ändå fortsätter kan den störande bli uppsagd från lägenheten.
Enligt reglerna är elgrill tillåtet, och styrelsen säger därför att det i nuläget inte finns något att göra åt situationen. Detta trots att det förstör luften i min lägenhet och jag inte har något annat ställe att ta luft ifrån (alla fönster samt tilluft är över grannens balkong), inte heller har jag möjlighet att stänga av tilluften så är mer eller mindre tvungen att bo i grannens matos. Vilket enligt mig bör klassas som en ganska allvarlig störning då det sker flera gånger i veckan, under semesterperioden skedde det flera gånger dagligen.

Något måste väl ändå finnas att göra...
Svara med citat
Gammal 2019-09-05, 10:59
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Som jag ser det så är det avgörande om störningen är så allvarlig att den utgör en förverkandegrund. Inte vad som är tillåtet enligt "föreningens regler".
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Störande tvättmaskin SaraM Bostadsrättsforum 7 2017-10-15 14:31
Problem med matos hos grannarna. PNO El, Uppvärmning/inneklimat, V&V, Vatten - Bredband, telefon, TV 11 2017-01-20 04:09
Ventilation drar in matos utifrån björklöv El, Uppvärmning/inneklimat, V&V, Vatten - Bredband, telefon, TV 1 2015-04-06 22:34
Störande grannar i brf Patrik Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 9 2010-05-25 11:08
Störande grannar i brf BerraBorrare Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 4 2008-04-08 13:20

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:29.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2020.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare