Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > El, Uppvärmning/inneklimat, V&V, Vatten - Bredband, telefon, TV
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

El, Uppvärmning/inneklimat, V&V, Vatten - Bredband, telefon, TV
Energiförbrukning, elleverantör, elpris, elektricitet, gas, värme och ventilation, fjärrvärme, värmekostnader, värmeproblem, vattenförbrukning, bredbandsleverantörer, IT & föreningens hemsida, avfall/sopor/sopsortering, energi & miljö, o.dyl. RSS-feed för detta forum om uppvärmning, el, bredband, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-11-18, 20:52
EKL EKL är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Nov 2020
Standard El från 30-talet - dags att byta

Hej!

Elen i vårt hus är till stor del från när huset byggdes i slutet av 30-talet. Vi är i färd med att anlita en besiktningsperson som ska göra en bedömning, men vi i styrelsen är inställda på att under kommande år göra en ordentlig renovering.

Att byta stammar och el i trapphus, källare och andra gemensamma ytor är inget problem, det är ju bara att slanta upp och få det gjort.

Kruxet är all röten el inne i alla lägenheter. Eftersom det är medlemmarna själva som ansvarar för installationerna i sina respektive lägenheter kommer det ju uppstå ett dilemma om boenden inte vill haka på renoveringen - vi andra vill ju helst inte ha grannar med elinstallationer från 1938.

Min fråga: Hur få med sig alla på tåget trots att det för somliga kommer att betyda en förhållandevis stor ekonomisk insats? Vad finns det för möjligheter att tvinga alla att byta ut gamla elinstallationer med hänvisning till hela husets säkerhet? Har någon här erfarenheter av ett liknande projekt?

Mvh
Svara med citat
Gammal 2020-11-18, 23:26
merbzt merbzt är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2018
Standard

Man kan ändra stadgarna så att föreningen kan ta över underhållet för de boendes elanläggningar (temporärt). Då kan sedan föreningen gå in och utföra jobbet (på föreningens kostnad).

Dock så är det nog inget man bör göra utan man ska nog nöja sig med att man fram till befintlig elcentral i lägenheterna så ska man dra fram 3-fas. De som inte vill göra något behöver bara koppla in 1-fas och så är det klart. De andra 2-faserna lämnas ej inkopplade. (Men om elen är från 30-talet kanske den är så dålig att byte är enda vettiga alternativet.)

När en boende tar sig till sans så finns allt man behöver redan färdigt. Jag förespråkar att man skall ta det den vägen då det är enklast väg framåt att få igenom den förändring man vill genomföra. Att få till så att varje medlem kan välja trots att man är en förening är det man bör välja i det fall det går.

Detta är ju inget svar på din direkta fråga då jag helt enkelt inte tror att det går att övertala alla självmant. Ska man in och grotta i lägenheterna så är vägen framåt att låta föreningen stå för fiolerna.
Svara med citat
Gammal 2020-11-18, 23:43
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Nej det är inga problem att byta även i lägenheterna, ni behöver inte ändra stadgar för det. Men ni behöver förbereda er lite och ha ett stämmobeslut.

Projektera hur mycket ni gör i lägenheterna. Utgå från original om det går och skapa en standard som ingår för alla. Resten kopplas antingen ifrån eller inkopplas på den boendes bekostnad.

Omfattningen tar ni till stämman för beslut. Då beslutar alltså stämman både ATT det skall göras och HUR MYCKET SOM INGÅR.

Sen är det bara och köra. Föreningen betalar så klart, men vill ni så är det ju bara att höja avgiften - man kan höja tillfälligt i te x 6 månader och 2 000 kr/lgh så har ni ju kanske halva kostnaden för lgh elen betald rätta vägen i vart fall.
Svara med citat
Gammal 2020-11-19, 09:01
merbzt merbzt är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2018
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Harald Visa inlägg
Nej det är inga problem att byta även i lägenheterna, ni behöver inte ändra stadgar för det. Men ni behöver förbereda er lite och ha ett stämmobeslut.
Som jag fattat det behöver stadgar medge att föreningen tillfälligt kan ta över delar av inre underhåll. Alla moderna normalstadgar skall ha den skrivelsen redan men har man inte det så behöver man först ändra stadgar som att den möjligheten ges. (Detta är inte något som jag vet utan något som jag hört/tror).

Slutsatsen är densamma, förening bör göra allt i sin regi på samma gång då man då kan få ett bättre pris och samma standard överallt. Hur man lägger kostnaderna på de boende är lite upp till föreningen.
Svara med citat
Gammal 2020-11-19, 09:21
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Harald Visa inlägg
Föreningen betalar så klart, men vill ni så är det ju bara att höja avgiften - man kan höja tillfälligt i te x 6 månader och 2 000 kr/lgh så har ni ju kanske halva kostnaden för lgh elen betald rätta vägen i vart fall.
Om lägenheterna har varierande storlek med olika andelstal för årsavgiften
så får man i så fall höja årsavgiften med en viss procent, alltså med högre belopp ju större lägenheten är.
Jag tror mest på en mindre procentuell höjning som blir permanent.
Svara med citat
Gammal 2020-11-19, 17:40
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Citat:
Som jag fattat det behöver stadgar medge att föreningen tillfälligt kan ta över delar av inre underhåll
Nej det stämmer inte. Det du far efter är hur HSB valde att applicera lagens innebörd i sina stadgar. Men detta går ändå, eftersom föreningen äger allt och dessutom har ansvar att hålla huset i gott skick. Dock krävs stämmobeslutet i och med att vi går in i innehavarens ansvarsområde och för att vi behöver avgränsa projektet. Alla ska få lika men lika utifrån sina förutsättningar. Te x väldigt enkelt att besluta att varje rum ingår två st inkopplade eluttag , en stor lgh har ju fler rum men har också betalt in mera i avgift.

Angående att höja avgiften tillfälligt:

Idag med de höga värderingarna så gäller det att ta in hela bilden när man beslutar kring avgiften. Förr gick det utmärkt att höja lite och låta medlemmar under säg 25 år framåt betala av på elstambytet. Det är så klart inte riktigt ”Brf”. - mässigt i och med att egentligen så ska ju medlemmarna innan ha betalt för sin förslitning, men det sket man i.

Idag får avgiftens storlek större påverkan på överlåtelse priset så även om det känns som en bra affär för de boende idag att ....” det här kommer jag slippa betala för jag flyttar om två år”, då kommer det kanske ge 50 000 kr lägre överlåtelsepris så hur smart var det?

Lägger man det som en egen rad på avin och låter pengarna gå in i projektet så är det dessutom avdragsgillt med 22% den dagen man säljer.

DET är smart hanterat!!
Svara med citat
Gammal 2020-11-19, 18:23
EKL EKL är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Nov 2020
Standard

Bra input! Tack för svar!
MVH
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:58.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2021.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare