Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-06-05, 12:50
Stirlingmoss Stirlingmoss är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Jun 2013
Standard Kostnad för balkongdörrsreparation

Hej!
Jag har varit med om en (tycker jag) udda incident och skulle vilja ha hjälp att uträta ett frågetecken.

Min balkongdörr krånglade (den gick inte att öppna längre, och jag anade nån typ av förslitning då dörrarna är gamla.
Jag fick tipset att ringa till Riksbyggen som är dom som står för fastighetsskötseln för föreningen (HSB-förening). Det kommer en kille och tittar på dörren och sparkar lite men ser att det är utanför hans kompetens, och att han får ringa på nån mer kvalificerad som vi bokar in en tid med.
Denna person ringer senare och ställer lite frågor och bestämmer att dörren måste hämtas och repareras (byte av spanjolett), vilket dom gör och senare kommer dom och installerar balkongdörren och allt är som det ska.
Men...
ett tag senare droppar det ner en faktura från Riksbyggen på 5600 kr. Jag har hela tiden trott att detta är standard service / hör till föreningens ansvar, och ingen har med ett enda ord antytt att någonting kostar mig. Och förstås då ej heller om hur mycket det skulle kosta.
Min fråga är, kan Riksbyggen göra så här? Kan dom skicka mig en faktura på arbetet utan att säga att det ska kosta, utan någon påskrift från mig på beställning eller något?

Tacksam för all input!
MvH
Henrik

PS. Jag är inte helt säker på hur det ser ut i min förening (en HSB-förening i sthlm) gällande ansvaret, men hört att ansvaret för balkongdörr ofta är delat. Dock undrar jag främst, får Riksbyggen göra såhär, ta betalt och skicka faktura för reparation utan ett godkännande /omnämnande om kostnaden. DS
Svara med citat
Gammal 2013-06-05, 13:25
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Tummen ner balkongdörr med spsnjorett..

Du bor alltså i ett gammalt.hus. Troligen K-märkt. Har ni HSB stadgar? Är hur säker som helst på att föreningen skall betala och att du skall betala insidans målning.
Jag kan ha fel, men skadan kan endast ha uppstått genom utsatt läge för regn och sånt.
Det är inåtgående dubbeldörrar antar jag. Då har du i stadgarna att utsidan är föreningens ansvar och insidan ditt.

Fö anser jag att du fått faktura av den tekniska förvaltaren som skall hålla sig till sitt uppdrag. Det här skall till styrelsen flr betalning. Förvaltaren skall ha en varning.
Varför riksbyggen? Kunde inte föreningen hitta någon bättre?
Tom Hsb är bättre.

Nu skall du bråka. De snälla finns i sagans värld.
Hälsningar korsdraget

Sända faktura utan att avtal finns, bra tips!
Svara med citat
Gammal 2013-06-05, 14:38
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Jag tror att föreningen har hanterat detta rätt. I stadgar framgår ditt underhåll- och reparationsansvar, oftast inbegriper detta spanjoletter, trycken och vred. Du har beställt åtgärden. Att du inte läst i stadga först, får bli en minnesbeta.
Svara med citat
Gammal 2013-06-05, 15:08
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
OBS! OBS! OBS! Riksbyggen debiterar utan varken överenskommelse eller prisuppgift

Ja, vi vet inte vad stadgarna säger eftersom dessa inte redovisats men jag tror som Harald att det överensstämmer med stadgarna att underhållsansvaret för spanjoletterna ligger på bostadsrättshavaren (även om det kan vara luddigt uttryckt).

Vad exakt säger era stadgar om underhållsansvaret för balkongdörrarna?

Däremot ställer jag mig högst tvivlande till Riksbyggens sätt att försöka blåsa bostadsrättshavaren. Jag kan garantera att jag i detta läge bestridit fakturan på 5 röda sekunder.

Riksbyggen ska man avhålla sig från att anlita. De har inga som helst skrupler när det gäller att skinna medlemmarna på pengar... som framgått så många gånger förr i detta forum.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE
Svara med citat
Gammal 2013-06-05, 19:54
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Fråga vem har underhållsansvaret

Ledsen Harald, men det är ett k-märkt hus. HSB är fö noga med att utsidan av dörrar och.fönster är föreningens ansvar. Insidan och insidans spsnjoretter är brh ansvar.
De böt väl inte dem får vi hoppas.
Här är också K-märkt och då häller den gamla ek planen. Jag tror tom att vädersträcken påverkar graden av ansvar för.föreningen. De kunde bygga för och det i samklang med just läget var viktigt.
Men det är klart i de lugnaste vatten osv, stadgarna kan HSB lyckats lura föreningen till att ändra. Vi får kanske höra.
Det glädjer mig att Admin också menar att RB kör en kinavariant med räkningen.
Såklart detta skall protesteras, skriftligen.

Fax att drömma om Folkhemmets återkomst kanske.
Korsdraget
Svara med citat
Gammal 2013-06-10, 19:14
Medlem

Standard Mer info och lite mer undringar

Hej igen! Ursäkta att mitt svar dröjt när ni var så snabba
Ett litet utdrag ur stadgarna om vad som "bland annat" är bostadsrättsinnehavarens skyldighet (står inget om spanjolett uttryckligen men antar att detta gör mig ansvarig):

lägenhetens ytter- och innerdörrar med tillhörande lister, foder, karm, tätningslister, lås inklusive nycklar mm; bostadsrättsföreningen svarar dock för målning av ytterdörrens yttersida. Vid byte av lägenhetens ytterdörr skall den nya dörren motsvara de normer som vid utbytet gäller för brandklassning och ljuddämpning

glas i fönster och dörrar samt spröjs på fönster

till fönster och fönsterdörr hörande beslag, handtag, gångjärn, tätningslister mm samt målning; bostadsrättsföreningen svarar dock för målning av utifrån synliga delar av fönster/fönsterdörr,

(Fullständiga stadgarna finns på www.grangen.se)

MEN återstår fortfarande för mig det oklara hanterandet från Riksbyggen. Jag ringde ju bara och sa att jag hade en krånglande balkongdörr, allt som sen följde "rullade bara på" utan något godkännande, beställande, namntecknande eller annat från mig. Från att det kom en "husvärd" typ från Riksbyggen som kikade på dörren, som sen själv på eget bevåg ringde nån mer kvalificerad osv. Aldrig någon fråga eller någon mening som pekade mot att detta överhuvudtaget skulle kosta något (för någon). Och inga kråkor från mig. FÅR man ens fakturera någon på dessa grunder (oavsett om det är mitt eller föreningens ansvar)??
Svara med citat
Gammal 2013-06-10, 19:21
Medlem

Standard Ytterligare lite info

Jag ringde och frågasatte det hela till Riksbyggen och frågade efter en spec på kostnaden:

Arbetskostnad 640kr * 4h = 2560kr
Bilkostnad 200kr * 2st = 400kr
Spanjolettreparation 712kr
Diverse- Fästen 78kr
Öppning av dörr 336kr
Administrationsarvode 613kr
Total kostnad utan moms: 4699kr
Moms 25% = 1174,75kr
Den totala kostnaden inkl. moms är: 5874kr

Sen pratade dom genom det och tyckte själva att det inte var riktigt bra skött och föreslog att dom kunde dra av administrationsarvodet och Öppning av dörr = 949 kr.

Borde jag vara nöjd med detta, eller borde jag helt försöka slippa betala?

Jag kan mycket väl tycka att jag kan betala lite, dörren är ju ändå lagad. Men med deras rabatt hamnar det fortfarande på 4500kr inkl moms, vilket känns rätt saftigt att betala helt utan att få nån förvarning om det.

Tack än en gång för all hjälp!

MvH
Henrik
Svara med citat
Gammal 2013-06-10, 20:16
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

I sak så är det korrekt enligt er stadgar, du ska betala.

Men visst är det ruttet hanterat av Riksbyggen! Tänk på att stadgar fördelar ansvar mellan dig personligen och alla andra medlemmar gemensamt (föreningen). Föreningen å sin sida, har avtal med Riksbyggen. Det är föreningen som i sitt avtal med Riksbyggen, kan lägga in krav om hur sådant här skall skötas. Jag hade i dina skor:

1) Betalat den justerade fakturan

2) Upplyst styrelsen om de faktiska omständigheterna, och krävt att de omförhandlar avtalet med Riksbyggen och lägger in "offertkrav" innan reparationer, annars föreligger inget betalningsansvar.

3) Får du ingen respons från styrelsen, motionera i frågan.

4) Syna summorna! Riksbyggen är helt utan konkurrens och skam i kroppen när det gäller att salta ALLA typer av transaktioner i föreningarna, med påslag till Riksbyggen för minsta lilla pryl. Orkar ni, så ifrågasätt hela avtalet och sedan medlemsskapet!

Det är dags att släppa fram bättre förvaltare nu, kollosserna har gjort sitt i gammelföreningarna!!!
Svara med citat
Gammal 2013-06-10, 20:36
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Glad Vems ansvar är spanjoletter i bostadsrätt?

I min brf har spanjoletter reparerats/bytts ut i bostadsrätter på föreningens bekostnad för hundratusentals kronor under en kort period.

I stadgarna för den brf där jag bor (medlem i HSB) står det;
Till lägenheten hör bland annat:
* lägenhetens ytter- och innerdörrar med tillhörande lister, foder, karm, tätningslister, lås inklusive nycklar mm;
bostadsrättsföreningen svarar dock för målning av ytterdörrens yttersida.
* till fönster och fönsterdörr hörande persienner, tätninglister mm samt målning;
bostadsrättsföreningen svarar dock för målning av utifrån synliga delar av fönster/fönsterdörr.

Alltså ej heller här nämns något om spanjoletterna, vilket leder till att det blir en tolkningsfråga som man kan tolka som man behagar. I vårt fall gjordes tolkningen att bostadsrättsföreningen ansvarade för spanjoletterna (det är ju trots allt föreningen som installerat fönster och balkongdörr).

Inga fönster/dörrar behövde transporteras någonstans, utan allt gjordes på plats. Tog cirka 2 timmar att byta ut spanjoletter i 2 fönster med tillhörande handtag samt att ställa in spanjoletten i rätt läge för balkongdörren.

När det blir en tolkningsfråga och stadgarna är så vaga tror jag man rent rättsligt brukar tolka till den svagas (bostadsrättshavaren) fördel.

Citat:
Ursprungligen skrivet av Stirlingmoss Visa inlägg
Ett litet utdrag ur stadgarna om vad som "bland annat" är bostadsrättsinnehavarens skyldighet (står inget om spanjolett uttryckligen men antar att detta gör mig ansvarig):
Det är alltså inte givet att avsaknad av reglering gör dig ansvarig.

Steg 1 är att föra frågan till styrelsen för styrelsebeslut!
Har styrelsen tagit något beslut i denna fråga, och vad blev i så fall resultatet?

Sedan kan du söka medling i hyresnämnden, där du framför din åsikt att det är föreningen som ska ta denna kostnad.

Citat:
Ursprungligen skrivet av Stirlingmoss Visa inlägg
MEN återstår fortfarande för mig det oklara hanterandet från Riksbyggen.
Det är så Riksbyggen arbetar, de kör inte med rent spel. Men om de transporterar bort din balkongdörr så får man nog se det som ett godkännande av arbetet i sig. Du lät dock detta ske under förespeglingen att föreningen stod för kostnaden. Slarvigt att inte kontrollera med styrelsen först om detta var föreningens ansvar, men jag tror din bästa chans är att driva frågan mot föreningen.

HSB anser att det problem du råkat ut för med balkongdörren är bostadsrättsföreningens ansvar.

Se;
Vem ansvarar för balkongdörr i brf - testfråga

PS.
Fyll gärna i din profil i forumet
.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE

Senast redigerad av Admin: 2013-06-10 klockan 20:51.
Svara med citat
Gammal 2013-06-10, 22:49
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Harald Visa inlägg
I sak så är det korrekt enligt er stadgar, du ska betala.

Men visst är det ruttet hanterat av Riksbyggen! Tänk på att stadgar fördelar ansvar mellan dig personligen och alla andra medlemmar gemensamt (föreningen). Föreningen å sin sida, har avtal med Riksbyggen.
Innebär alltså föreningens nuvarande avtal med Riksbyggen (där offertkrav saknas) att inte bara föreningen,
utan även enskilda bostadsrättshavare är tvungna att beställa allt dom vill ha gjort i sin lägenhet hos just Riksbyggen?
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Ta ut obligatorisk kostnad för säkerhetsdörr? Jacob_ Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 14 2012-06-21 18:30
Kostnad för hiss vid vindsbyggnation kento Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 5 2011-11-29 13:22
Kostnad för nyinstallation av telefonlina+jack i brf Joggi El, Uppvärmning/inneklimat, V&V, Vatten - Bredband, telefon, TV 3 2011-08-17 21:31
Elnät, kostnad för el i brf totiki El, Uppvärmning/inneklimat, V&V, Vatten - Bredband, telefon, TV 0 2009-12-23 10:41
Vem ska ta kostnad för vattenskada i badrum i bostadsrätt? Dom i HD tractors Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 3 2008-05-20 11:14

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:53.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2021.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare