Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Bostadsrättsforum
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Bostadsrättsforum
Sveriges största och bästa samlingsplats för bostadsrättshavare! Syftet med detta forum är att värna om bostadsrättshavarnas intressen och utveckla/förbättra bostadsförhållanden för dem som bor i bostadsrätt, öka engagemanget samt att fungera som styrelsestöd och bistå med hjälp till övriga förtroendevalda i föreningen. Hur fungerar det i din brf? Vad är bra/dåligt? Vilken information önskar du? Vad behöver du hjälp med? Genom att uppmärksamma de problem och frågeställningar som finns i brf:ar kan vi alla påverka i riktning mot en bättre boendemiljö. Dela med dig av Dina kunskaper och erfarenheter! Läs FAQ för att lära dig mer om alla funktioner/finesser i detta forum! De 10 senaste inläggen. Frågor om forumets användning; Brf gästbok RSS-feed för detta forum med de senaste trådarna som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
                            Skriv motioner!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-07-26, 16:13
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
OBS! OBS! OBS! Varning för köp av nya bostäder

Detta är en viktig artikel för alla som äger bostadsrätt, inte enbart för villaägarna.

http://www.vi-tidningen.se/2013/07/se-om-ditt-hus/
Svara med citat
Gammal 2013-07-27, 11:46
Silva Silva är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2012
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Korsdraget Visa inlägg
Detta är en viktig artikel för alla som äger bostadsrätt, inte enbart för villaägarna.

http://www.vi-tidningen.se/2013/07/se-om-ditt-hus/
Mycket intressant artikel.

Jag undrar hur det står till med nybyggnationen i andra EU läder?

Jag funderar på att köpa en bostad i Portugal eller Spanien. Kanske skall jag köpa något gammalt för säkerhetsskull?
Svara med citat
Gammal 2013-07-27, 14:50
Yotta-medlem

Standard nybyggnad..

Ja Silva, den som visste det. Men jag vet att i Norge har de fått problem, nu. De införde nåt som politikerna kallade Det Norska Hus. De ville göra som Sverige, men Folkhemmet var ju redan byggt. De har i alla fall Stora problem med byggskador nu. Känner de som nu drar vettskrämd från bostadsmarknaden och enbart köper gammalt.

Jag vet att Spanien har problem med riskkapitalisternas byggen. Men det är mest att de står tomma. Klart billigt. Köpläge!
Kom i håg endast Sverige bostadsrätter har, dvs ett indirekt ägande.
Säger allt!
Hälsningar korsdraget
Svara med citat
Gammal 2013-07-27, 21:21
mindmeld mindmeld är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Jul 2013
Standard

Man bör ju bete sig på samma sätt oavsett om man bygger nyproducerat eller gammalt eller villa etc.

Och oavsett vad du köper kan du göra nedköp om du inte kollar på både på insidan och utsidan innan du slår till..

en av sakerna man kan kolla upp är om bygget gått enl planering så det inte blivit för stora förseningar och ev material har ersatts med sämre material.
Svara med citat
Gammal 2013-07-28, 11:37
tette tette är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard +3% just nu

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter...gt_8373710.svd

Bolånen är nu raskt på väg till 2500 000 000 000kr.

Mycket ränta blir det, även om räntan bara är 3%.
För att inte tala om försäljningsskatten på 22% av värdeökningen.
Alla vill till himmelen med lån?
Svara med citat
Gammal 2013-07-28, 13:39
Yotta-medlem

Olycklig Nya bostadsköp, nya lån

Jag är enig med dig om att det är stor risker med det som sker.
I går i DI skrev näringslivet som orar sig för de 15 % som folk måste ha för att få lån. Det är ett stort problem menades det. Antagligen önskas att allt är lån, med dessa utdåligt byggt.

Tänk själv: svindyra lån för bostäder som är undermåliga. Se artikeln.

Lägg bostadspolitiken till industripolitiken. Sluta att tramsa med de som vill ha allt gratis.

Samhällsnytta, allmännytta, skitsnack. Privat skall det byggas.

PS
HSB säger de är 100 år i år. Det är demagogi!
1931 börjar HSB krypa åt allmännyttans håll, SBC åt privat, Bostadsförmedlingen åt Hyresgäströrelsen. År 32 gör de var för sig sin strategi. År 33 förhandlar HSB med staten om att HSB förvaltar lånen och garanterar säkerhet mot köparen. Det de generöst kan erbjuda bostadsrättsägare, lån, får de bubbelt betalt för..nåja generöst? Ocker heter det hos mig. Men år 1933 har HSB uppstått som det hSB vi känner i dag.
DS
Svara med citat
Gammal 2013-07-29, 11:25
mindmeld mindmeld är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Jul 2013
Standard

varit ramaskri om bolånen skulder både när räntan varit hög och låg, ingen som är nöjd

räntorna är egentligen skitsamma, för ingen har råd att ta smällen om man blir av med sin inkomst säg plus 3-4månader idag.

jag kanske kan ta en smäll på 6mån om jag likviderar lite tillgångar men thats it.

Om du inte är helt skuldfri, så högre räntor eller lägre bolåne tak är bara spel för galleriet.

och vad ni säger så vill nästan ha en bostadskrash plus lite bankkonkurser för det är nog enda sättet det kommer ske en större förändring .

jag skulle vilja att man på nått sätt fick ner kostnader för byggnation utan att tulla på kvalitet, och då måste bland annat markpriserna ner ganska så rejält.

Ska tilläggas har tagit den lilla försäkring man kan få av banken så man slipper betala första 12månaderna om man blir arbetslös, vilket är viktigt

Senast redigerad av mindmeld: 2013-07-29 klockan 11:27. Anledning: mer text
Svara med citat
Gammal 2013-08-18, 20:07
Hans_Is avatar
Hans_I Hans_I är inte inloggad
Mega medlem

Reg.datum: Aug 2013
Standard Givande!

Jag är en känslig person som känner det där i nybyggda kåkar, den generellt sämre miljön än den jag har i mitt 30-talshus.
Mitt eget hus är tilläggsisolerat rejält plankhus som jag begåvat med frånluftsåtervinning / värmepump som jag fått att samarbeta med en luft-luftare. Inomhusklimater är härligt men ändå kostar det bara 15000 kr om året att värma upp. Ca 140 kvm plus källare.
(Inte bara känslig för störande grannar och idiotiskt beteende -mao)
Nu börjar jag dock bli så otroligt gammal att jag nog lika gärna kan flytta in i ett nybyggt hus eller ett äldre radonhus som jag får nästan kostnadsfritt..
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Varning för Bostadsrättsnämnden / SBC - P-plats Admin Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige 16 2014-08-06 17:01
Varning för HSB Landskrona!!! Admin Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige 0 2011-02-18 20:16
ny styrelseguide - VARNING !!! tette Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 10 2010-12-15 12:39
Bostadsägarnas medlemsorganisation VARNING! VARNING! VARNING! Admin Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige 5 2010-12-08 15:01
Varning för Göta Energi Admin El, Uppvärmning/inneklimat, V&V, Vatten - Bredband, telefon, TV 2 2010-09-01 11:49

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:24.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2020.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare