Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma
Valberedning, mötesordförande, dagordning, "omedelbart justerat", ansvarsfrihet, klander/ogiltigförklaring av stämma, votering, rösträtt, röstningsordning, fullmakt, röstlängd, medlemsförteckning, tolka årsredovisning, o.dyl. RSS-feed för detta forum om stämmor, motioner, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Berätta gärna hur stämmorna går till i din brf. Vad fungerar bra/dåligt?

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-10-13, 17:12
Micki Micki är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Jun 2012
Tummen ner Behöver styrelsen inte följa stadgarna?

Årsstämma i vår förening hölls den 25/4 och enligt stadagarna skall protokollet vara tillgängligt inom 3 veckor efter stämman. Idag den 13/10 har protokollet fortfarande inte kommit. Styrelsen besvarar inte upprepade förfrågningar om varför. Har inte styrelsen samma skyldighet att följa stadgarna som de boende?
Svara med citat
Gammal 2012-10-13, 20:56
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Jovisst.

Men lagen saknar sanktion, d v s det finns inget "straff".

Men som alltid, är ni inte nöjda med er styrelse, byt ut den. Den makten har ni Alltid.
Svara med citat
Gammal 2012-10-13, 22:10
Silva Silva är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2012
En bra idé Kontakta föreningens revisor

Kontakta föreningens revisor. Han skall/brukar kräva in kopior på föreningens stämmoprotokoll och styrelseprotokoll då det skall stå i årsredovisningen vilka stämmor/styrelsemöten som hållits under året. Om ni inte får något protokoll från ordinarie föreningsstämman skall han rimligen skriva en not om det i sin revisionsberättelse vi nästa årsredovisning. Om ni har en bra revisor bör han kontakta styrelsen och be dem upprätta ett protokoll omedelbart för att det inte skall stå om det i revisionsberättelsen i nästa årsredovisning.

Man kan inte som ensam medlem byta ut en styrelse. Tyvärr är det sant att det inte finns något straff för en styrelse som inte följer stadgarna med dagens lagstiftning.
Svara med citat
Gammal 2012-10-14, 11:16
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Men är det inte de personer som skriver under protokollet som stämmoordförande, protokollförare och justerare, som har ansvar för att stämmoprotokollet upprättas.
Dessa personer behöver ju inte tillhöra styrelsen.
Svara med citat
Gammal 2012-10-14, 11:59
Katten Georg Katten Georg är inte inloggad
Zetta-medlem

Reg.datum: Feb 2008
Standard Medrevisor

Får ni inte ut protokollet så kalla till extra stämma och där ha en punkt på dagordningen tillsättande av medrevisor. Då tillsätter länsstyrelsen en sådan. Detta är till för minoritetsskydd.
Styrelsen brukar då ge med sig när de ser att det är allvar.
Annars återstår det bara att vid extra stämma att yrka på en särskild granskare som då gör en särskild granskning av vad det nu är ni vill ha granskat. Ett sådant förfarande kan lätt leda till sanktionen att styrelsen inte får ansvarsfrihet då man de facto har begått stadgebrott, vilket i sig är grund för att inte bevilja ansvarsfrihet.

OBS!
Från den 1 november 2013 är det Bolagsverket som kallar till föreningsstämma och förordnar revisor, med- och minoritetsrevisor samt särskild granskare för föreningar, enligt ändring i Föreningslagen.

Se Särskild granskare och medrevisor i brf.

Senast redigerad av Admin: 2014-06-09 klockan 12:33. Anledning: Kompletterat med info om ändring i Föreningslagen
Svara med citat
Gammal 2012-10-14, 12:51
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Fråga Medrevisor

Fråga: 2 extrastämmor har inte gått rätt till.
Nu filar jag på att genom motion yrka på medrevisor att granska båda extrastämmorna.
Jag är övertygad om att motståndet kommer att bli mycket stort.
1) ändringar i dagordningen
2) slarv med röstlängder
3) undanhållande av underlag till dagordningen.
4) nekat lämna kopia på protokoll.
5) 3 månader efter mötet finns inte protokoll.
6) trakAssering av medlem på mötet.

Jag förutsätter att själva toppchefen kallas som ordförande.

Fråga: skall jag skriva "ej ansvarsfrihet". Jag utgår nämligen från att det kommer att förbises om det inte står i motionen.

Extra-stämma är inte möjlig här. HSB har nu styrt styrelsen i 4 år.
Lagrum?
Svara med citat
Gammal 2012-10-14, 13:21
Katten Georg Katten Georg är inte inloggad
Zetta-medlem

Reg.datum: Feb 2008
Standard

Jo extrastämma är möjlig om man får ihop 10 % av medlemmarna. Om styrelsen då inte kallar till extrastämma kommer lässtyrelsen att göra det.
Ja se detta dj*vla HSB.
Svara med citat
Gammal 2012-10-14, 14:03
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Fråga Extra stämma

Tack för svar!
Det är så att de har inte hindrat kalla, men förstört stämman!
1. Inte lämnat ut underlag.
2. Kalla särskild ordförande med för dem "extra stort förtroende". Jurist i domstol.
3. Inte registrera röstlängd, endast gort en första muntlig höring och så kallat rösterna för majoritetsbeslut.
4. Styrelsens ordförande tar sig friheten att hos justerare stryka punkter mm. "vi har beslutat att den punkten skall utgå".

Jösses, jag kan göra listan hur lång som helst.

Min taktik nu är att skriva en motion där jag yrkar på medrevisor utsett av länsstyrelsen utifrån min rad av kritik. Om jag inte blir hört av stämman så har jag i alla fall markerat. (Länsstyrelsen har varit med under alla dessa år. De vet, men en så här slibbrig historia kan de inte råda bot på)

Frågan är om de kan neka mig en motion med detta som yrkande?
(F k så funderar jag på att skicka motionen till högsta instans.)

Jag är ytterst tacksam för tips!
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Behöver styrelsen stämmobeslut eller inte när föreningens lägenhet ska säljas? Silva Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 61 2013-05-23 06:07
Måste styrelsen följa stämmans beslut? Nalle Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 7 2011-09-19 00:01
Styrelse kan stoppa delat ägarskap av bostadsrätt, men behöver inte göra det Admin Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 16 2011-05-13 14:23
Styrelsen i brf behöver ej följa lagen enligt HSB Admin Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 4 2010-06-07 10:09
Ägarna behöver inte betala standardhöjning efter renovering av brandskador Admin Senaste Nytt 0 2009-03-14 13:05

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:23.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2020.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare