Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-07-30, 15:21
Grer Grer är inte inloggad
Mega medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard Lag kontra stadgar

I en kooperativ hyresrättsförenings stadgar står under en paragraf om hyressättning: "Hyrorna för de enskilda bostadslägenheterna skall fastställas av styrelsen utifrån dess inbördes bruksvärde, enligt sådana hyressättningsprinciper som föreningsstämman fastställt."

Med lite god vilja kan man väl anse att denna skrivning uppfyller nedanstående krav om hyressättning:
Lag (2002:93) om kooperativ hyresrätt
2 kap.
4 § Bestämmelserna om stadgar i 2 kap. 2 § lagen (1987:667) om ekonomiska föreningar gäller också för kooperativa hyresrättsföreningar. Dessutom skall föreningens stadgar ange
1. de grunder som skall gälla för beräkningen av den hyra som kooperativa hyresgäster skall betala, och
2. de grunder som skall gälla för avsättningen av medel för att säkerställa underhållet av hus som föreningen äger.

- men efter det att föreningens stadgar ändrats med avseende på hyressättning till:
"Hyrorna för de enskilda bostadslägenheterna skall fastställas av styrelsen utifrån dess inbördes bruksvärde." - är det sämre ställt med den saken, eller hur.

Jag påstår att ovan nämnda stadgeändring inte uppfyller kraven i lagtexten som återgivits här ovan, medan styrelsen hävdar att stadgeparagrafen är helt i sin ordning och dessutom "beslutad" av två på varandra följande stämmor.

Kan någon där avgöra vem som har rätt - jag eller styrelsen?
Svara med citat
Gammal 2012-07-30, 22:17
Nybörjare Nybörjare är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Apr 2011
Standard Lagen går före stadgarna

Citat:
Ursprungligen skrivet av Grer Visa inlägg
I en kooperativ hyresrättsförenings stadgar står under en paragraf om hyressättning: "Hyrorna för de enskilda bostadslägenheterna skall fastställas av styrelsen utifrån dess inbördes bruksvärde, enligt sådana hyressättningsprinciper som föreningsstämman fastställt."

Med lite god vilja kan man väl anse att denna skrivning uppfyller nedanstående krav om hyressättning:
Lag (2002:93) om kooperativ hyresrätt
2 kap.
4 § Bestämmelserna om stadgar i 2 kap. 2 § lagen (1987:667) om ekonomiska föreningar gäller också för kooperativa hyresrättsföreningar. Dessutom skall föreningens stadgar ange
1. de grunder som skall gälla för beräkningen av den hyra som kooperativa hyresgäster skall betala, och
2. de grunder som skall gälla för avsättningen av medel för att säkerställa underhållet av hus som föreningen äger.

- men efter det att föreningens stadgar ändrats med avseende på hyressättning till:
"Hyrorna för de enskilda bostadslägenheterna skall fastställas av styrelsen utifrån dess inbördes bruksvärde." ..... borttaget- är det sämre ställt med den saken, eller hur.

Jag påstår att ovan nämnda stadgeändring inte uppfyller kraven i lagtexten som återgivits här ovan, medan styrelsen hävdar att stadgeparagrafen är helt i sin ordning och dessutom "beslutad" av två på varandra följande stämmor.

Kan någon där avgöra vem som har rätt - jag eller styrelsen?
Lagen går före stadgarna, som inte kan skrivas i strid mot lag. Att ange "inbördes bruksvärde" som en beräkningsgrund går inte. Det krävs att grunderna för beräkningen finns med i era stadgar. T ex: Yta, balkong (om bara en del har det), extra utrustning, våning mm. Sedan ska de beräknade kostnadsökningarna för nästa år, (inkl avsättning till kommande underhåll) fördelas på ett rättvist sätt. Det kanske finns något i er ekonomiska plan, som anger ett "värdetal" per lägenhet. Har du läst den ekonomiska planen? Står det något om hyressättningsprinciper i era stadgar? Annars kan styrelsen i princip göra vad de känner för.

Det är svårt att veta vad som gäller er, när man inte vet vad stadgarna säger.
Svara med citat
Gammal 2012-07-30, 23:06
Mega medlem

Standard

Från början stod det i stadgarna "Hyrorna för de enskilda bostadslägenheterna skall fastställas av styrelsen utifrån dess inbördes bruksvärde, enligt sådana hyressättningsprinciper som föreningsstämman fastställt." - men det står inget om hur stämman ska kunna fastställa några principer...

Jag har försökt att få tillgång till den ekonomiska planen men styrelsen vägrar lämna ut den. Kan man få tag i den någon annanstans? Den kanske finns registrerad hos någon myndighet...?
Svara med citat
Gammal 2012-07-30, 23:26
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Grer Visa inlägg

Jag har försökt att få tillgång till den ekonomiska planen men styrelsen vägrar lämna ut den. Kan man få tag i den någon annanstans? Den kanske finns registrerad hos någon myndighet...?
Ska finnas hos Bolagsverket. Jag tror det kostar 80 kr att få den med posten eller mailad.

Vad man undrar lite är om styrelsen är ute efter att ensam bestämma hur hyror ska fördelas på de olika lägenheterna.
Tycker man att den nuvarande hyresfördelningen är "felaktig" och vill omfördela hyrorna ?
Svara med citat
Gammal 2012-07-30, 23:53
Mega medlem

Standard

Ja du, om man visste 'vad styrelsen är ute efter' vad gäller hyrorna så skulle det kanske underlätta att bestämma adekvata åtgärder...

Vad man vet är att styrelsen är ute efter att ensam bestämma allting - helst utan inblandning av medlemmarna, i synnerhet inte 'de besvärliga' som jag.

Tack för tipset om bolagsverket. Jag hade lite på känn att jag borde vända mig dit.
Svara med citat
Gammal 2012-07-31, 00:06
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Jag tror ändringen är OK. Tydligt är att styrelsen inte vill gå omvägen via stämman, vilket är en realitet i alla bostadsrättsföreningar, och detta fungerar mycket bra. Det är sällan som en bostadsrättsinnehavare klagar på att avgiften är orättvis.

Jag anser att ni är skyddade ändå, bl a genom likhetsprincipen, ingenfår gynnas på andras bekostnad (står också i LEF).

Kan vara mycket svårt att få en stämma, där ALLA intressen finns (god ekonomi lång tid, skiter i ekonomin efter 6 mån, et c ) att fatta ett vettigt beslut rörande avgifter (eller HÄR: Hyror).

Styrelsen har alltid samma uppdrag: Att gynna föreningen och dess medlemmar. Kan inte bli bättre.
Svara med citat
Gammal 2012-07-31, 00:14
Mega medlem

Standard

Nåväl, om det du beskriver också gäller i en kooperativ hyresrättsförening så är det kanske gott och väl - men den styrelse du beskriver på slutet finns nog bara i den bästa av världar...
Svara med citat
Gammal 2012-07-31, 15:18
Yotta-medlem

Standard Envis som en åsna - lag går före stadgar

Hur man än vrider och vänder på det SKA ...
...stå i era stadgar.

Som jag förstår det finns det inget om detta i era stadgar ??? I så fall är de felaktiga.
Hos SKB (Stockholms Kooperativa Bostadsförening) har de ett hyresutskott, valt av fullmäktige. De är med vid diskussionerna både när det gäller budget och hyressättningen. Nu är ju SKB en stor förening och har snart 100 år på nacken, men idén är inte helt fel.

När det gäller den ekonomiska planen har styrelslen skyldighet att hålla den tillgänglig för samtliga hyesgäster.
Ekonomisk plan

2 § Innan ett beslut fattas enligt 1 §, skall föreningens styrelse upprätta en ekonomisk plan och hålla denna tillgänglig för hyresgästerna. Planen skall innehålla de upplysningar som är av betydelse för en bedömning av föreningens verksamhet.

http://62.95.69.3/SFSdoc/02/020106.PDF Här kan du läsa vad den ekonomiska planen ska innehålla.

Det är väl konstigt, att det ska vara så himla svårt, det här med demokrati och kunskap om vad som gäller.
Svara med citat
Gammal 2012-07-31, 16:40
Mega medlem

Standard

Ja, jag är helt på det klara med att lag går före stadgar.

Det är just för att våra stadgar är så bristfälliga som jag jobbar med det här. Man måste hela tiden lära sig nya saker och jag är därför tacksam för den info och de tips jag fått i detta sammanhang! Av detta har jag nu fullt klart för mig att styrelsens uppfattning om hur stadgarna ska se ut är helt fel - konsten är bara att komma på ett sätt att beivra det...

Just nu ser det ut som att motioner är det enda som finns att tillgå - men sådana kan ju alltid avstyrkas...

Jo, nog är det 'himla svårt' allt - när man har att brottas med en blandning av okunskap och motvilja mot insyn...
Svara med citat
Gammal 2012-08-02, 23:09
Yotta-medlem

Standard

Kanske vore det bäst om ny fick en ny styrelse. - Fast tyvärr hjälper inte det heller alla gånger . Om det bara är en av ledamöterna som puffar för utbildning, öppenhet mm blir det ändå inget. PUST!!!!!

Om du kan få med dig några av grannarna kan ni begära en extra stämma för att titta på lag kontra era stadgar och föreslå en genomgång. Har du pratat med er revisor om problemet? De kan (om de är seriösa) hjälpa till ibland.

Det är trist, att också den kooperativa hyresrätten drabbas av okunskap och rädsla. Det är annars ett, i mina ögon, väldigt bra alternativ till hyresrätt och bostadsrätt.

Du kan också skriva till styrelsen med kopia till revisorn och påpeka felaktigheterna i era stadgar. Du blir nog inte särskilt poppis, men vi är ju alltid några som måste sticka ut hakan.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Stadgar kontra lag Grer Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 2 2012-07-30 11:12
Nya stadgar i brf ragneheim Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 1 2010-11-15 16:57
Fördelning reparationskostnader kontra lägenheternas storlek i brf Anders i Lund Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 6 2010-03-12 18:05
Bolagsverket har föreningarnas stadgar? Vilka stadgar är obligatoriska? Suna Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 2 2009-11-23 17:17
HSB stadgar - Vill byta stadgar i brf Mackis Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 3 2008-12-10 21:51

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:07.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2021.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare