Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-09-03, 20:15
Niils Niils är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Jan 2020
Standard Bostadsrätt utan att vara folkbokförd på adressen - rättigheter i föreningen?

Jag har dubbla boenden, en villa och en bostadsrätt. Jag nyttjar regelbundet båda bostäderna men i enlighet med folkbokföringslagen är jag skriven på den förra adressen. Nu har bostadsrättsföreningen börjat begränsa mina rättigheter (exempelvis att rösta på årsstämma eller stå i kö till parkerings-/garageplats) med motiveringen att jag inte är folkbokförd på adressen och således inte bor i lägenheten.

Vad gäller i denna situation?
Svara med citat
Gammal 2020-09-04, 13:39
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Vart du är folkbokförd har ingen som helst betydelse. Inte heller var du bor "mest". Men enförening skall göra det som är bäst för majoriteten så följande har en styrelse rätt att göra:

Rösträtt/närvarorätt möten och stämmor: Här får inte styrelsen under några som helst omständigheter begränsa tillträdet fär någon medlem på den grunden. Endast om du är skyldig föreningen pengar (ej betalt dina avgifter) eller om du uppträtt hotfullt mot styrelse eller annan medlem kan dessa rättigheter inskränkas.

Parkering/garage: Här har styrelsen betydligt större friheter att skapa regler som gynnar majoriteten. Reglerna måste utgå från vad som är bäst för de flesta, gälla lika för alla meldemmar i lika situation samt inte konstrueras för att medvetet försämra för enskild medlem.

Att begränsa tillgång till P-plats/garage för medlemmar som inte regelmässigt bor i förening till förmån för annan som har ett större bohov är ingenting konstigt. Det finns gott om sådana exempel, eller te x krav på att man skall äga en bil, bilen får inte vara avställd et c.

Medlemmar som endast bor del av månad eller som i praktiken bor på annan ort eller hyr ut i andra hand osv kan inte räkna med att få behålla en P-plats om tillgångne är begränsad och det råder kö. Då finns annan medlem som behöver den platsen bättre.
Svara med citat
Gammal 2020-09-04, 18:21
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Niils Visa inlägg
Jag har dubbla boenden, en villa och en bostadsrätt. Jag nyttjar regelbundet båda bostäderna men i enlighet med folkbokföringslagen är jag skriven på den förra adressen. Nu har bostadsrättsföreningen börjat begränsa mina rättigheter (exempelvis att rösta på årsstämma eller stå i kö till parkerings-/garageplats) med motiveringen att jag inte är folkbokförd på adressen och således inte bor i lägenheten.

Vad gäller i denna situation?
Det är dåligt med besittningsskydd för en parkeringsplats så den kan dom nog ge till någon som bor där mera permanent.
Rösträtten har föreningen däremot ingen möjlighet att inskränka för en enskild medlem.
Rösträtten har man alltså kvar så länge man innehar lägenheten med bostadsrätt.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Styrelsemedlem folkbokförd i föreningen - men bor på annat håll! Dia Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 2 2013-10-05 22:12
Ordförande utan att bo i föreningen Durchen Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 1 2013-04-10 21:43
Stambyte i föreningen - Fel kakel, slarvigt uppsatt - Vilka rättigheter? Eero H Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 3 2009-04-01 12:05
Vara i stånd att fullgöra sina förpliktelser mot föreningen - Vägra medlemskap? Francois Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 3 2009-01-02 16:40
Rättigheter som boende i bostadsrätt? Erikejw Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 1 2008-08-21 08:12

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:01.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2020.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare