Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-02-14, 17:01
Little Little är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Feb 2019
Standard

Uppdelning av bostadsrättlokalen till lägenhet och lokal.

Årsavgiften "hyrorna" för lokaler är mycket lägre än lägenhet. Så jag antog att dom mena att dom hade tänkt höja avgiften för innehavaren till densamma som lägenheterna,på lägenhetsdelen.
Som nu inte blev en lägenhetsdel
Svara med citat
Gammal 2019-02-14, 17:20
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Little Visa inlägg

Årsavgiften "hyrorna" för lokaler är mycket lägre än lägenhet. Så jag antog att dom mena att dom hade tänkt höja avgiften för innehavaren till densamma som lägenheterna,på lägenhetsdelen.
Har lokalen sålts till ngn annan än innehavarna av den ursprungliga bostadsrätten?
Svara med citat
Gammal 2019-02-14, 22:10
Medlem

Standard

Nej.samma ägare
Svara med citat
Gammal 2019-02-14, 22:19
Medlem

Standard

Citat:
Nej.samma ägare
Jag var kanske lite otydlig
Det är en å samma familj som äger allt. Styrelsen ogillar en av dom i familjen...
Svara med citat
Gammal 2019-02-21, 10:16
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Citat:

Då förmodar jag att lokalen + bostadsrätten behåller samma andelstal som innan en del av den byggdes om. Och den blir nog lite svårsåld om bara en del av den ska säljas eftersom det är en enda bostadsrätt fortfarande.
Svara med citat
Gammal 2020-04-24, 20:50
Medlem

Standard

Det är fortfarande en fejd i föreningen. Styrelsen anser att det fortfarande bara är lokal pga arkitekturen med något litet fönster tror dom att det kan skada föreningen i framtiden om nån klagar ifall dom säljer . Det låter så osannolikt. Innehavaren skickar brev till alla oss medlemmar och berättar läget. Att hela är en bostad, och att dom vill att frågan ska tas upp igen om delning på en stämma.Men styrelsen kontrar med att det fortfarande bara är lokal då det bedrivs momspliktig verksamhet där. Jag förstår inte? Som innehavarna säger så borde det vara en bostad och att dom hyr ut en del till sig själva. Det låter så osannolikt att ett för litet fönster ska stå ivägen som dessutom gått igenom ett bygglov. Innehavaren tror att styrelsen vill lura dom genom att få dom att tro att dom gjort fel och att dom ska sälja tillbaka till föreningen varpå styrelsen ska "råka" komma på sedan att det är en lägenhet trots allt ändå och sen sälja den vidare i sin tur. Nånting luktar väldigt lurt i varje fall. Jag tror innehavarna har rätt och jag är rädd för att säga något till styrelsen och att det dessutom ska gå till tingsrätten och kosta pengar. Jag vet inte vad som försiggår. Vad kan hända? Innehavarna hyrde hela lokalen själv från början innan den blev bostadsrätt, den uppläts som bostad, men några månader senare kom ett tilläggsavtal där innehavarna som redan flyttat in och bor där att det fortfarande bara är lokal. För att det var frågan om ett svartbygge och föreningen kunde få betala höga viten, så innehavarna var snäll å skrev under tilläggsavtalet och kom muntligt överens om att söka bygglov själva på egen hand,ett bygglov som styrelsen skrev under i samråd med byggnämnden. Tilläggsavtalet viftar styrelsen med och dom av någon anledning verkar "glömt" deras muntliga överenskommelse. Och minimerar bygglovet som att det inte har någon betydelse. Innehavarna bor ännu kvar. Och dom har lagt ut mycket pengar. Avskilt objekten dessutom från varann, som styrelsen först verkade ha rådit dom till men nu håller dom inget av vad dom lovat. Innehavarna har bara en ända stor lokal enligt styrelsen, men dom har tillstånd att bo där, men endast dom, innehavarna får inte sälja eller hyra ut den som bostad enligt styrelsen . Nyttjanderätten från bygglovet borde väl även gälla nästa köpare?
Svara med citat
Gammal 2020-04-25, 17:25
merbzt merbzt är inte inloggad
Exa-medlem

Reg.datum: Mar 2018
Standard

Man får inte bo i en lokal. Om man skall bo där så måste den omvandlas till bostad och uppfylla kraven för en bostad (eventuellt fungerar bokal). Endast ägaren av en fastighet kan ansöka om ändring.

Har man kommit i onåd hos styrelsen är det uppförsbacke. Då får man motionera till föreningsstämman alternativet dra föreningen till tinget.
Svara med citat
Gammal 2020-05-01, 14:06
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Jag såg exempel från en förening som ålägger bostadsrättshavaren att själv ansöka om bygglov.
Så om bostadsrättshavaren har ansökt om bygglov och fått det beviljat så borde det vara giltigt.
Bygglovet har väl också en begränsad giltighetstid t ex 5 år inom vilket förändringen behöver göras, i detta fall att lokalyta byggs om till bostadsyta.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Vad gäller vid tillbakaköp av andelar i förening 0Xb Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 1 2012-04-23 10:16

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:13.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2020.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare