Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Bostadsrättsforum
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Bostadsrättsforum
Sveriges största och bästa samlingsplats för bostadsrättshavare! Syftet med detta forum är att värna om bostadsrättshavarnas intressen och utveckla/förbättra bostadsförhållanden för dem som bor i bostadsrätt, öka engagemanget samt att fungera som styrelsestöd och bistå med hjälp till övriga förtroendevalda i föreningen. Hur fungerar det i din brf? Vad är bra/dåligt? Vilken information önskar du? Vad behöver du hjälp med? Genom att uppmärksamma de problem och frågeställningar som finns i brf:ar kan vi alla påverka i riktning mot en bättre boendemiljö. Dela med dig av Dina kunskaper och erfarenheter! Läs FAQ för att lära dig mer om alla funktioner/finesser i detta forum! De 10 senaste inläggen. Frågor om forumets användning; Brf gästbok RSS-feed för detta forum med de senaste trådarna som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
                            Skriv motioner!

Nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-01-22, 09:37
Timmerkol Timmerkol är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Jan 2017
Standard Elavbrott under ny förening

Hej, jag flyttade in i nybyggda radhus oktober förra året och vi har haft lite småfel har och var i huset men överlag har det varit bra. Området där vi bor har massa nybyggen så även föreningen som ansvarar för bostadsrätterna här är ganska ny så det är en liten övergångsperiod innan föreningen tar över alla ansvar från vad jag har förstått rätt är byggbolaget.

För några veckor sen så hade vi ett strömavbrott 22.00 under kvällen dagen innan röd dag i vissa delar av huset, viktigast av allt var att köket och värmepumpen förlorade ström. Jag kände inte att det kunde vänta med felanmälan till en arbetsdag då all mat i kyl/frys skulle gå till spillo och huset skulle börja förlora värme under natten. Vi har även ej fått någon information från vare sig föreningen eller kontaktpersonen hos byggbolaget om vem vi ska kontakta för jour frågor eller el relaterade frågor och efter att jag fastställde att felet inte låg i elcentralen som ligger i vår bostad så kontakte jag en eljour självmant. Efter att de kom ut och fixade felet, så nämnde elektrikern att jag bör kontakta föreningen då detta bör hamna under föreningens ansvar.

Efter kontakt med en styrelsemedlem hos föreningen sa han att föreningen inte ansvarar för ägare som självmant kontaktar elektriker och kan inte ersätta. Jag undrade ifall någon har råd kringa detta och hur jag går vidare?
Svara med citat
Gammal 2017-01-22, 10:05
Garfunkels avatar
Garfunkel Garfunkel är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2015
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Timmerkol Visa inlägg
.......... de kom ut och fixade felet ......
Vad var det för fel?
Och vilka påverkades av felet?
Svara med citat
Gammal 2017-01-22, 10:16
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Garfunkel Visa inlägg
Vad var det för fel?
Och vilka påverkades av felet?
Bör ha specifierat, det var fel på den gemensamma elcentralen för alla hus i samma länga som oss som vi inte ansvarar för, en av säkringarna hade blivit överbelastad. Så vitt jag vet från samtal med andra boende så påverkades alla i samma rad.
Svara med citat
Gammal 2017-01-22, 16:37
Garfunkels avatar
Yotta-medlem

Standard Vem ansvarar?

Citat:
.... som vi inte ansvarar för, en av säkringarna hade blivit överbelastad.
Vem har ansvar för elcentralen om inte ni har ansvar för den?
EL-nätsbolaget?
Svara med citat
Gammal 2017-01-22, 16:53
Medlem

Standard

Citat:
Vem har ansvar för elcentralen om inte ni har ansvar för den?
EL-nätsbolaget?
Det är det jag inte vet, vi har inte fått någon information om vem som sköter vad. Så vitt jag förstår så tumregeln det mesta innanför bostaden bostadsrättsägarens ansvar och det mesta utanför, dvs rör, el etc. är föreningens eller underleverantörer som föreningen använder ansvar. Men igen, vare sig förening eller de ansvariga i byggfirman har inte gett någon information om vem eller vart man ska vända sig vid såna här situationer.
Svara med citat
Gammal 2017-01-22, 17:21
Garfunkels avatar
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Det är det jag inte vet, vi har inte fått någon information om vem som sköter vad. Så vitt jag förstår så tumregeln det mesta innanför bostaden bostadsrättsägarens ansvar och det mesta utanför, dvs rör, el etc. är föreningens eller underleverantörer som föreningen använder ansvar. Men igen, vare sig förening eller de ansvariga i byggfirman har inte gett någon information om vem eller vart man ska vända sig vid såna här situationer.
Du skrev tidigare "Efter kontakt med en styrelsemedlem hos föreningen ..."
Den styrelsemedlemmen bör väl ha ett svar på vem som ansvarar för den aktuella EL-centralen.
Svara med citat
Gammal 2017-01-22, 17:24
Medlem

Standard

Citat:
Du skrev tidigare "Efter kontakt med en styrelsemedlem hos föreningen ..."
Den styrelsemedlemmen bör väl ha ett svar på vem som ansvarar för den aktuella EL-centralen.
Det var efter själva elavbrottet. Innan dess så fick vi ingen sån information. Även efter så var han själv osäker och tog eventuellt reda på vilken underleverantör de använder. Fick även då reda på att vare sig förening eller elbolag vill/kan ersätta.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Energideklaration sågas av förening - E24 Admin Senaste Nytt 4 2019-09-03 05:41
Ansökan förening Yonna Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 9 2015-11-18 19:56
”Kidnappning” av förening Kulman Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 1 2013-03-06 11:39
Nybyggda BoKlok - Ny förening Chrissofsweden Bostadsrättsforum 53 2012-04-24 10:52
Styrelselös förening? nojo Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 3 2010-09-26 17:54

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:04.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2022.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare