|
Registrera | FAQ | Kalender ![]() |
Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. ![]() ![]() |
Fler nyheter Mer nyheter Webbradio |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
|||
|
|||
![]() Här kan man väl också tillägga att föreningen alltid har rätt att minst kräva ursprungligt skick, alltså med de (eller motsvarande) tillbehör och i det skick som lägenheten befann sig vid datum för upplåtelse av bostadsrätt.
|
|||
|
|||
![]() Bra länk! Jag köper det resonemanget fullt ut.
Alltså, byt ut ex bef kök, och det nya köket tillhör direkt fastigheten = du äger det inte. Installera en ny garderob som inte fanns från början = den äger du, och väljer själv om du vill ta med vid flytt eller låta inga i köpet till köparen. Byte av badkar = tillhör fastigheten. Men, byt tillbaka till det gamla om du informerat köparen, då kan inte föreningen göra något. Klockrent. Man KAN alltså äga sin nya diskbänk, om man orkar spara den gamla och montera tillbaka den istället inför försäljning. Ja ja, då blir ju också Admin glad! |
|
|||||||||
|
|||||||||
![]() Jag har absolut inte blandat ihop något. Vad menar du? Vilka begrepp? Om du tror att jag blandat ihop några begrepp så har du totalt misförstått vad jag skrivit. Jag tog upp det som är relevant i praktiken.
Citat:
Om vi, i stället för att irra runt mellan olika teorier rent allmänt, diskuterade konkreta sakfrågor tror jag vi snabbare kommer fram till vad som egentligen gäller, och vad som är relevant. Då krävs alltså att det fastställs ifall någon är oense om något jag skrivit i de 7 exempel jag tog upp. Eller är vi alla överens om att allt vad jag skrivit i de 7 exemplen är vad som gäller? Om så ej är fallet, vad håller ni inte med om, rent konkret? Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Att vi däremot ska utgå från Jordabalken för hyresfastigheter för att se vad som skulle gälla för en helt annan form av boende (bostadsrätt) i denna specifika fråga finns det dock inget stöd för, enligt vad som framkommit (mer om detta när jag kommenterar Realtors inlägg). Citat:
Sedan kom det ett citat till från dig, i ditt efterföljande inlägg, om vad som hörde till vad, men jag fick aldrig svar på var du hittat denna avvikande information (där Nyckel, Parabolantenn, Markiser, Brandredskap, Larm, Duschkabin, Vitvaror - frys, ugn, fläkt med mera -, Toalett och annan badrumsinredning, Hatthylla, Centraldammsugare, Fasta garderober och Element tillkom). Var hittade du detta? Citat:
Återkommer till Realtors inlägg. ![]()
![]() ![]() Demokrati/rättvisa - öppenhet - insyn - information - engagemang - medlemsinflytande - medlemskontroll - ärlighet - moral - etik - ansvar - respekt - civilkurage... ETHOS, vad tusan är det? Faktabanken - Sveriges bästa och mest heltäckande stadgar - Index - Visitkort för Forum För Alla i Bostadsrätt - Hyresnämnden! För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten. Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf? Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent! Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel). Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses! 6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem. 13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna. Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras! VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD! UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE Senast redigerad av Admin: 2012-03-19 klockan 20:59. |
|
|||||
|
|||||
![]() Vad det handlar om är alltså följande;
Citat:
Och är följande rätt eller fel? Citat:
Förtydliganden med anledning av Haralds kommentarer, för att försöka undvika att tråden glider ut mer än vad den redan gjort; Citat:
Citat:
Det finns två alternativ; 1. Släng ut badkar helt (så som tusentals bostadsrättshavare redan gjort utan involvering av föreningen), och föreningen kan inte göra något. 2. Byt ut badkar, inte till det tidigare badkaret, utan till ett vilket som helst, begagnat, och föreningen kan inte göra något. Här kan man undra vad som menas med; "Byte av badkar = tillhör fastigheten"? Citat:
Det finns två alternativ; 1. Byt ut diskbänk mot en diskho och släng den tidigare diskbänken, och föreningen kan inte göra något. 2. Byt ut diskbänk (i rostfritt stål), inte till den tidigare diskbänken, utan till en diskbänk vilken som helst - större elller mindre i storlek, i valfritt material, och föreningen kan inte göra något. Motsvarande gäller för övriga punkter i listan ovan.
![]() ![]() Demokrati/rättvisa - öppenhet - insyn - information - engagemang - medlemsinflytande - medlemskontroll - ärlighet - moral - etik - ansvar - respekt - civilkurage... ETHOS, vad tusan är det? Faktabanken - Sveriges bästa och mest heltäckande stadgar - Index - Visitkort för Forum För Alla i Bostadsrätt - Hyresnämnden! För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten. Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf? Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent! Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel). Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses! 6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem. 13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna. Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras! VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD! UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE Senast redigerad av Admin: 2012-03-19 klockan 22:22. |
![]() |
Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster) | |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|
![]() |
||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
Äger bostadsrätt - vill inte engagera sig - TV4 | Admin | Senaste Nytt | 14 | 2012-03-23 20:41 |
Får en medlem som äger två lgh rösta två gånger i en brf? | hyslopc | Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF | 1 | 2011-04-30 20:33 |
Jäv m.m. - Ordföranden tror hon äger bostadsrättsföreningen | Gunnar | Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer | 4 | 2009-10-14 15:34 |
Vem äger bostadsrättsföreningen? - Vad händer om brf går i konkurs? | gunnjohn | Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF | 9 | 2009-03-06 10:53 |
Vem äger vad i vår bostadrättsfastighet? | str3303 | Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF | 7 | 2009-01-13 12:02 |