Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer
Konstituering, ordförande, sekreterare, studieorganisatör, ledamöter, suppleant, reservationer, styrelsemöten, maktmissbruk, vicevärd & vaktmästare, anställda RSS-feed för detta forum om styrelse, protokoll, arbetsordning, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-09-27, 13:28
bassetasseQ bassetasseQ är inte inloggad
Avancerad medlem

Reg.datum: Feb 2009
Standard Styrelsens rätt att diskutera enskild medlem offentligt?

Undrar i vilken mån Styrelsens har "tystnadsplikt" gällande den enskilde medlemmen?

- Är det tillåtet att skriva om den enskilde medlemmen i en rapport från styrelsen som går ut till alla bostadsrättsinnehavare utan att varken kontaktat medlemmen innan för att kontrollera om uppgifterna via deras hörsägen stämmer eller informerat medlemmen att den kommer tillägnas två helt egna stycken i en offentlig rapport och därmed både blir uthängd och förtalad?

- Har styrelsemedlemmars partner/man/fru rätt att på en städdag offentligt diskutera och ge ut detaljer om en enskild medlems ärende med styrelsen som ännu inte nått en överenskommelse?

Vore tacksam för enkel beskrivning om styrelsens rättigheter och skyldigheter gentemot den enskilde medlemmens integritet (vilket enligt mitt enkla sunda bondförnuft tycker det bör finnas ngn form av gränser och riktlinjer,eller är jag helt ute och cyklar....?!).
Svara med citat
Gammal 2014-10-08, 16:44
Lännqvist Lännqvist är inte inloggad
Exa-medlem

Reg.datum: Jul 2009
Standard

Det låter som ett solklart fall av förtal.

Om någon styrelsemedlem berättar för tredje person något som påverkar din sociala status menligt, och det inte är av vikt att denna tredje person har denna information, så klassas det som förtal. Även om det som dryftas skulle vara sant.

Ex. Jag säger till dig att ordförande i din förening är dömd för pedofili. Solklart fall av förtal.

Ex. Styrelsemedlem säger till dig att din granne är en slusk som inte tvättat sängkläderna på över ett år. Solklart fall av förtal. Även om det skulle vara sant, och styrelsemedlemmen hade bevis för det.
Leder detta till att Anticimex måste sanera grannens OCH din lägenhet, så (obs!) gissar jag att styrelseledamoten kan dömas för förtal om han talar om att det var grannens slusk ovan som var den bakomliggande orsaken.

Däremot kan det vara svårt för grannen att bevisa vad styrelseledamoten sa till dig, och att det var just den personen och inte någon annan.

Skickas det däremot ut en rapport från styrelsen, ja då finns ju förtalet på pränt och kan inte förnekas.

Notera att jag inte är jurist utan har bara bildat mig en uppfattning om hur det fungerar tack vare att jag har haft en juridikutbildad arbetskamrat att snacka med på raster.
Ta kontakt med ex. Lawline eller liknande och dubbelkolla.

Lita aldrig på att styrelsen är på din sida.
HSB Guldsmeden, Kumla
Svara med citat
Gammal 2014-10-11, 18:45
Jonte_1953 Jonte_1953 är inte inloggad
Avancerad medlem

Reg.datum: Apr 2009
Standard Tystnadsplikt

Det finns ingen bestämmelse i lagen att en styrelse har en strikt tystnadsplikt.
Men det betyder inte att en ledamot (eller suppleant) har rätt att viderabefordra all information fån styrelsemötena. Styrelsen har en vårdplikt för föreningen och det innebär att man ska verka för föreningens bästa. Det innebär att information som kan skada föreningen eller en medlem inte får spridas. Däremot anser jag att man kan yppa beslut som till exempel datum för städdag eller liknande.
Svara med citat
Gammal 2014-10-12, 10:30
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
OBS! OBS! OBS! Tystnadsplikt

Det finns en lag som föreningens sryrelse ska följa: PUL.
PersonUppgiftsLagen. Syftet är skydd av den personliga integriteten. Det är enkelt att stryka över namn och lägenhetsnummer när handlingar delges andra. Den det berör har dock rätt att själv ta del av formuleringen genom skrftligt utdrag ur protokoll "NN har osv". Detta ska signeras.
Styrelsen har skyldigheter och individen har rättigheter.
Det är rättvist. / korsdraget
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Styrelsens rätt att gå in i lägenhet knight22 Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 8 2013-05-18 21:45
Styrelsens rätt att teckna lån för brf helena42 Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 5 2010-10-09 11:02
Ansöka om bygglov för väsentlig förändring av fastigheten - styrelsens rätt Peter B Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 5 2009-07-14 22:36
Styrelsens rätt att övervaka medlemmarna - integritetskränkande! Admin Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 13 2009-07-07 21:18
Styrelsens rätt att lägga sig i andrahandsuthyrning i brf Peter B Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 3 2009-05-04 15:58

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:40.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2020.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare