Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Bostadsrättsforum
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Bostadsrättsforum
Sveriges största och bästa samlingsplats för bostadsrättshavare! Syftet med detta forum är att värna om bostadsrättshavarnas intressen och utveckla/förbättra bostadsförhållanden för dem som bor i bostadsrätt, öka engagemanget samt att fungera som styrelsestöd och bistå med hjälp till övriga förtroendevalda i föreningen. Hur fungerar det i din brf? Vad är bra/dåligt? Vilken information önskar du? Vad behöver du hjälp med? Genom att uppmärksamma de problem och frågeställningar som finns i brf:ar kan vi alla påverka i riktning mot en bättre boendemiljö. Dela med dig av Dina kunskaper och erfarenheter! Läs FAQ för att lära dig mer om alla funktioner/finesser i detta forum! De 10 senaste inläggen. Frågor om forumets användning; Brf gästbok RSS-feed för detta forum med de senaste trådarna som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
                            Skriv motioner!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-03-31, 12:46
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Arg HSB Malmö stödjer ärekränkning av enskild medlem i brf

Med anledning av en motion samt en skrivelse till styrelsen som distribuerats som en motion skrev jag följande till HSB Malmös jurist Stellan Håkansson;

Angående Berits motion
Att Berit yrkat att jag skulle entledigas så som "styrelsen" uppgivit i sitt svar överensstämmer bevisligen inte med sanningen. Det finns inte något yrkande i denna motion om entledigande av mig.

Vad är skälet till att "styrelsen" i sitt svar på motionen ändrat motionärens yrkande till något annat än vad som yrkats?

Det är alltså helt på styrelsens eget bevåg som styrelsen tagit upp punkter om entledigande i kallelsen (vilket "styrelsen" dessutom gjort det bästa att dölja för valberedningen).

Angående skrivelsen till styrelsen undertecknad av Alexander m.fl
Detta är bevisligen ingen motion. Rubrik saknas och ingenstans uppges att det är en motion. Att det inte är en motion bekräftas t.o.m. definitivt av vad det står i skrivelsen; "Vi ställer oss bakom följande förslag till styrelsen".

Med vilken rätt har styrelsen distribuerat denna skrivelse till styrelsen vidare till medlemmarna och felaktigt uppgett den vara en motion?

Jag ser mycket allvarligt på att "styrelsen" inte bara tillåtit irrelevanta personangrepp (precis som på stämmorna) mot enskild medlem i denna extremt osakliga skrivelse, utan att "styrelsen" även brutit mot vårdplikten samt det tystnadspliktsavtal styrelsen skrivit under!

Trots att "styrelsen" vet att att det är en lögn vad som står i skrivelsen om att jag vägrat föreningen tillträde till min lgh, så har styrelsen inte ens korrigerat detta i svaret till icke-motionen, och styrelsen har inte uppgivit sanningen om att detta handlade om en incident för 4-5 år sedan. Därmed har styrelsen fullt ut ansvaret för lögnerna och påhoppen på enskild medlem. Det är inget annat än ärekränkning och förtal under styrelsens ansvar, enbart till skada för föreningen och alla medlemmar.

Styrelsen har all information om denna historiska händelse och vet mycket väl att advokat Mats Engstrand anlitades av dåvarande styrelse. Resultatet blev att det konstaterades att styrelsen gjort fel och jag kompenserades för de fel styrelsen begått. Om jag gjort det fel som jag anklagas för i skrivelsen till styrelsen hade jag naturligtvis inte erhållit någon kompensation!

Ej heller i denna skrivelse till styrelsen står det något om entledigande av mig och ändå har "styrelsen" ännu en gång skrivit;
"Motion om entledigande och uteslutning av Admin samt om förverkande av Admins bostadsrätt
Frågan om entledigande av Admin från förtroendeposter är en stämmofråga. Styrelsen för därmed upp frågan om entledigande på dagordningen till nästa föreningsstämma.
"

Stellan Håkansson svarar:

Ang Berits motion
Det står uttryckligen i motion från Berit att hon yrkar på att Admin omg avgår i sina förtroendeuppdrag nu och i all framtid.

Eftersom motionen är ställd till stämman, så blir det en fråga om entledigande av Admin. Styrelsen har således inte på eget bevåg ändrat motionärens yrkande eller tagit upp punkter om entledigande.

Ang Alexanders m.fl motion
Jag kan inte se annat än att det är fråga om en motion. Det är även om det står förslag till styrelsen yrkanden som en föreningsstämma har att ta ställning till.

Styrelsen har därmed inte brutit mot vårdplikt eller tystnadsplikt. Jag har inte heller gjort något fel i min roll som jurist. Styrelsen har inte heller något ansvar för innehållet i motioner.

I motionen står uttryckligen om entledigad från företroendeuppdrag, så styrelsen har således inte på eget bevåg ändrat motionärens yrkande eller tagit upp punkter om entledigande.

Med vänlig hälsning
Stellan Håkansson
Jurist, HSB Malmö
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE

Senast redigerad av Admin: 2014-03-31 klockan 12:58.
Svara med citat
Gammal 2014-03-31, 20:36
Silva Silva är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2012
Standard

Om Admin's BRF kan behandla Admin på det här sättet. Då finns det inga gränser för hur illa vi mindre kunniga BRH kan bli behandlade.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Har någon enskild balkongbyggnation någonsin stoppats av hyresnämnden? Gurkan Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 1 2012-06-02 17:47
Motionsdags! Om du är medlem i HSB Malmö Admin Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige 0 2010-12-07 16:43
Ny lag, lägenhetsregister, kunna söka på enskild medlem i brf totiki Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 3 2009-04-28 20:59
Höjning av enskild medlems avgift - andelstal i brf Admin Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 0 2009-03-30 15:46
Enskild medlems rättigheter för insyn i styrelsens arbete? SADDE Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 2 2009-01-09 11:20

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:34.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2020.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare